SSUA13032U Kursus i samfunds- og adfærdsfag 2

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Course in Social and Behavioural Sciences 2

Uddannelse
Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse
Kursusindhold

Kurset har til formål at den studerende bliver i stand til at inddrage individ og samfundsperspektiv i en empirisk velfunderet og teoretisk nuanceret sammenhæng med studiets biomedicinske elementer.
I dette delkursus skal den studerende først og fremmest tilegne sig viden indenfor sundhedspsykologi, klinisk psykologi, sundhedspædagogik, sundhedskommunikation, og sundhedskampagner med henblik på at inddrage denne viden i klinisk forskning og praksis.

Målbeskrivelser

Kurset evalueres i Eksamen i samfunds- og adfærdsfag.

Forelæsninger og evt. øvelser, diskussioner, artikellæsning og
fremlæggelse.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 2
  • Forberedelse
  • 146
  • Forelæsninger
  • 58
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 45 minutter med opsyn.
60 minutters forberedelse
Hjælpemidler

Alle hjælpemidler - dog ikke apparater, der muliggør ekstern kommunikation.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Se eksamensplan på KUnet
Reeksamen
Se eksamensplan på KUnet
Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:

  • diskutere den sundhedsvidenskabelige relevans af basale, almen og differentialpsykologiske teoridannelser
  • analysere medicinsk sociologiske problemstillinger, såsom social ulighed i helbred/sundhed, samt køn, etnicitet og migration, social udsathed og deres forhold til helbred
  • udvælge psykologiske forskningsmetoder og instrumenter
  • overveje betydningen af personkarakteristika for sundhed og sygdom
  • diskutere socialpsykologiske begreber og deres rolle i patient-behandler forholdet
  • bedømme social-kognitive modeller for sundhedsadfærd og sygdomsperception
  • diskutere forbindelsesveje mellem psyke (hjerne) og soma (krop) samt begreber og modeller knyttet til psykosomatik, somatisering, placebo og smerter
  • diskutere begrebet stress, stressmediatorer samt kriseteorier
  • overveje vigtige psykologiske forhold ved alvorlige diagnoser og kroniske sygdomme
  • skelne mellem forskellige psykologiske behandlingsformer
  • diskutere emner vedrørende sundhedspædagogik, sundhedskommunikation og sundhedskampagner