SODA11062U Kursus i klinik 3

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Clinical Course 3

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i odontologi - obligatorisk
Kursusindhold

Kurset består af fire delelementer:

a) Plastiske restaureringer 2, blokkursus
Den studerende skal efter kursus være i stand til selvstændigt at vurdere behandlingsbehov, at vælge restaureringsmateriale efter individuelle hensyn, at udføre simple og komplicerede behandlinger med plastiske restaureringsmaterialer på voksne, samt at vurdere kvalitet og holdbarhed af plastiske restaureringer. Kurset gennemføres som et blokkursus i et tværfagligt samarbejde mellem fagene cariologi og dentalmaterialer. Det væsentlige indhold i kursus omfatter biologiske og individbaserede hensyn ved materialevalg, reparation af restaureringer samt non-invasiv behandling af slidte og eroderede tænder.

b) Plastiske restaureringer 2, kliniske øvelser
Ved afslutningen af øvelsesforløbene på 6. semester skal den studerende kunneundersøge, registrere, og diagnosticere caries samt kunne udføre simple og komplicerede behandlinger med plastiske restaureringsmaterialer på voksne.

c) Indirekte enkelttandsrestaureringer, blokkursus
Kurset skal give den studerende indgående forståelse for støbte indlæg og kroner i metal samt støbte og plastiske opbygninger, herunder materialemæssige egenskaber og materialernes anvendelse i den kliniske situation. Under vejledning skal den studerende kunne vurdere behandlingsindikation og sættes i stand til at kunne udføre sådanne restaureringer af enkelttænder. Kurset gennemføres som et blokkursus i et tværfagligt samarbejde mellem fagene cariologi, oral rehabilitering og dentalmaterialer. Det væsentligste indhold i kurset omfatter materialelære, teori, diagnostik, behandlingsbehov og behandlingsplanlægning samt teori og klinik vedrørende ædelmetallers og porcelæns anvendelse til indlæg i enkelttænder.

d) Indirekte enkelttandsrestaureringer, kliniske øvelser
Kurset skal give den studerende indgående forståelse for støbte indlæg og kroner i metal samt støbte og plastiske opbygninger, herunder materialemæssige egenskaber og materialernes anvendelse i den kliniske situation. Under vejledning skal den studerende kunne vurdere behandlingsindikation og sættes i stand til at kunne udføre sådanne restaureringer af enkelttænder.

Målbeskrivelser

a + b)Plastiske restaureringer 2, blokkursus og kliniske øvelser
Efter endt delkursus forventes den studerende at kunne:

  • redegøre for kliniske, mikrobiologiske, histologiske og radiologiske forandringer i emalje, dentin og pulpa i relation til fyldningsterapi, herunder progressionsvurdering af carieslæsioner og defekter
  • forklare og vurdere plastiske restaureringsmaterialers, provisoriske fyldningsmaterialers og isolationsmaterialers sammensætning og deres kemiske og fysiske egenskaber
  • redegøre for plastiske restaureringsmaterialers, provisoriske fyldningsmaterialers og isolationsmaterialers kliniske og biologiske egenskaber
  • redegøre for behandlingsplanlægning vedrørende caries og andre sygdomme i de hårde tandvæv
  • redegøre for indikation og eventuel kontraindikation for anvendelse af plastiske restaureringsmaterialer, provisoriske fyldningsmaterialer og isolationsmaterialer.
  • redegøre for kvaliteten af egen og tidligere udført fyldningsterapi samt afgøre, om der er behov for renovering, reparation eller omlavning
  • redegøre for prognose og funktionstid for udførte behandlinger med plastiske restaureringsmaterialer
  • redegøre for lovgivning vedrørende plastiske restaureringsmaterialer
  • redegøre for tandsundhedsmæssige og økonomiske aspekter ved behandling med plastiske restaureringer, herunder bivirkninger ved fyldningsterapi
  • identificere årsager til symptomgivende tilstande efter fyldningsterapi
  • benytte plastiske restaureringsmaterialer til form og farveændringer på fantomtænder
  • benytte instituttets fotoudstyr til klinisk fotografering
  • erkende vigtigheden af en kvalitetsbevidst holdning til eget arbejde og adfærd i forbindelse med patientbehandling
  • erkende og acceptere at indsigt, omhu og øvelse i forbindelse med patientbehandling har stor betydning for kvaliteten af plastiske restaureringer


c)
Indirekte enkelttandsrestaureringer, blokkursus
Efter endt delkursus forventes den studerende at kunne:

  • optage journal, lægge en generel behandlingsplan og forklare indikation for anvendelse af støbte enkelttandsrestaureringer og støbte/plastiske opbygninger, provisoriske materialer og retentionscementer
  • redegøre for sammensætning, kemiske, fysiske, biologiske og kliniske egenskaber for materialer til støbte restaureringer, opbygninger, aftryk, retentionscementer, provisorier og hjælpematerialer
  • bruge principper for præparation til støbte enkelttandsrestaureringer og opbygninger
  • bruge principper og metoder for aftryk til støbte enkelttandsrestaureringer og opbygninger samt tolke et aftryks kvalitet
  • beskrive og anvende principper og metoder for analyse, registrering og udformning af okklusion og artikulation
  • bruge principper og metoder for tilpasning og cementering af støbte enkelttandsrestaureringer og opbygninger
  • forklare biologiske og tekniske komplikationer i forbindelse med behandling med støbte enkelttandsrestaureringer og opbygninger
  • udføre simple behandlinger med støbte enkelttandsrestaureringer og opbygninger på fantomtænder
  • tolke prognose for behandling med støbt enkelttandsrestaurering og opbygninger
  • erkende vigtigheden af en kvalitetsbevidst holdning til eget arbejde og adfærd
  • erkende og acceptere at indsigt og omhu er medbestemmende for kvaliteten af støbte enkelttandsrestaureringer


d)
Indirekte enkelttandsrestaureringer, kliniske øvelser
Efter endt delkursus forventes den studerende at kunne:

  • demonstrere hvor der er indikation og eventuel kontraindikation for anvendelse af støbte enkelttandsrestaureringer, provisoriske materialer og retentionscementer
  • anvende principper for præparation til støbte enkelttandsrestaureringer i patientbehandlingen
  • anvende principper og metoder for aftryk til støbte enkelttandsrestaureringer i patientbehandlingen, samt tolke et aftryks kvalitet
  • demonstrere principper og metoder for analyse, registrering og udformning af okklusion og artikulation i patientbehandlingen
  • anvende principper og metoder for tilpasning og cementering af støbte enkelttandsrestaureringer i patientbehandlingen
  • kommunikere med dentallaboratorium vedrørende laboratorietekniske arbejder
  • udføre behandlinger med støbte enkelttandsrestaureringer på patient
  • tolke kvalitet af støbte enkelttandsrestaureringer samt forklare, om der er behov for renovering, reparation eller omlavning
  • tolke prognosen for behandling med støbte enkelttandsrestaureringer
  • erkende vigtigheden af en kvalitetsbevidst holdning til eget arbejde og adfærd
  • erkende og acceptere at indsigt og omhu er medbestemmende for kvaliteten af støbte enkelttandsrestaureringer
Tværfaglig eksamen 1
a) Dialogbaseret holdundervisning, forelæsninger, opgaveløsning og øvelser
b) Kliniske øvelser
c) Dialogbaseret holdundervisning, forelæsninger, opgaveløsning og øvelser
d) Kliniske øvelser
a) Plastiske restaureringer 2, blokkursus indgår såvel i videns- som i færdighedssporet.
b) Plastiske restaureringer 2, kliniske øvelser, indgår såvel i videns- som færdighedssporet.
c) Indirekte enkelttandsrestaureringer, blokkursus, indgår såvel i videns- som i færdighedssporet.
d) Indirekte enkelttandsrestaureringer, kliniske øvelser, indgår såvel i videns- som i færdighedssporet.
  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse
  • 30
  • Forelæsninger
  • 28
  • Holdundervisning
  • 14
  • Praktiske øvelser
  • 117
  • I alt
  • 189
Point
2,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Kursusdeltagelse
a) Aflevering af opgaver og øvelser og gennemførelse af præklinisk test
b) Deltagelse i kliniske øvelser
c) Aflevering af opgaver og øvelser og gennemførelse af præklinisk test
d) Deltagelse i kliniske øvelser
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse

For at opnå delkursusattester skal den studerende kunne:
Se målbeskrivelsen