SODA11051U Tværfagligt kursus 1

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Interdisciplinary Course 1

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i odontologi - obligatorisk
Kursusindhold

Kurset består af seks delelementer:
a) Cariologisk grundkursus
Kurset skal give den studerende forståelse for forebyggelse af caries, sygdommens diagnostik og behandling samt sætte den studerende i stand til at vurdere og begrunde indsatsen over for caries med baggrund i viden om sygdommens natur, ætiologi og patogenese. Kurset gennemføres af faget cariologi. Hovedvægten i undervisningen ligger på forebyggelsesmæssige, ætiologiske, patogenetiske, kliniske og røntgenologiske forhold vedrørende caries.

b) Parodontologi 1
Kurset skal give den studerende forståelse for de parodontale sygdommes diagnostik, forebyggelse og behandling, og den studerende skal kunne forklare indsatsen over for disse på baggrund af biologi, ætiologi, patogenese og patologi. Endvidere skal den studerende være bekendt med det teoretiske grundlag for behandlingsindikationer og prognose ved de parodontale sygdomme. Den studerende forventes ved semestrets slutning at have prøvet at behandle patienter på med parodontitis marginalis chronica levis (P1-niveau) og parodontitis marginalis chronica gravis (P2-niveau).

c) Radiologi 1
Kurset skal give den studerende forståelse for røntgenstråling, herunder fysiske, biologiske og strålehygiejniske aspekter. Herudover skal det sætte den studerende i stand til 1) at vurdere i hvilke kliniske situationer, det er påkrævet at anvende røntgendiagnostik og 2) tolke røntgenoptagelser. Endelig skal kurset sætte den studerende i stand til at foretage intraorale røntgenoptagelser og redegøre for, hvornår det er påkrævet med ekstraorale røntgenoptagelser. Hovedvægten af kurset omfatter egenskaber ved røntgenstråler, risikomomenter, love og bekendtgørelser, teoretisk grundlag for røntgenoptagelser, teknikker, beskrivelser, diagnostik og tolkning.

d) Klinisk oral fysiologi 1
Kurset skal give den studerende indgående forståelse for det fysiologiske samspil mellem tandsystem, tyggemuskler og kæbeled samt om ætiologi, patogenese, diagnostik, forebyggelse og behandling af kraniomandibulære funktionsforstyrrelser, hovedpine og ansigtssmerter. Endvidere skal den studerende kunne redegøre for diagnostik, behandlingsprincipper og prognose. Hovedindholdet i kurset er temporomandibulære funktionsforstyrrelser, kæbeleddets funktion og patologi, herunder underkæbens mobilitet og diagnostiske metoder, muskler på hoved og hals, herunder funktionel anatomi, klinisk undersøgelse, muskelsmerter og -lidelser, hovedpineformer og kroniske orofaciale smerter, okklusion, muskelaktivitet, bidkraft og kæbebevægelser samt attrition.

e) Mikrobiologi
Hovedindholdet i undervisningen ligger på almen bakteriologi, virologi og mykologi, egenskaber hos relevante mikroorganismer, herunder patogenetiske forhold, immunologi, mundhulens mikroflora og økologi med fokus på dental plak, klinikhygiejne samt antibiotika og resistensaspekter. Herudover undervises i almindelige bakteriologiske metoder og teknikker. Den studerende skal gennem kurset opnå forståelse for generelle egenskaber hos bakterier, virus og svampe, menneskets normale mikroflora, vært-mikroorganisme interaktioner, sygdomsfremkaldende mikroorganismer med relevans for orale infektioner og andre infektioner med betydning for behandling af sygdomme i mundhulen og klinisk hygiejne samt behandling af infektionssygdomme.

f) Farmakologi
Den studerende skal erhverve grundlæggende viden om ordinering og administration af lægemidler. Hovedvægten lægges på lægemidlers kinetik og dynamik, effekt, bivirkninger og interaktioner samt på de farmaka, der er aktuelle for virksomhedsområdet.

Målbeskrivelser

a) Cariologisk grundkursus
Efter endt delkursus forventes den studerende at kunne:

  • beskrive sygdommens forekomst i befolkningen
  • redegøre for de væsentlige forhold og samspillet mellem disse, der er af betydning ved initiering og udvikling af caries i emaljen, cement og dentin
  • beskrive cariesprocessens kliniske, radiologiske og histologiske billede og kriterier for diagnostik af caries
  • forklare relevansen af risikovurdering ved cariessygdom
  • redegøre for principper for hvordan caries kan forebygges, herunder dental fluorose
  • redegøre for de principielle forskelle, ætiologisk og klinisk, mellem cariesskader og  erosionsskader


b) Parodontologi 1
Efter endt delkursus forventes den studerende at kunne:

  • forklare og illustrere anatomien og fysiologien af gingiva, rodcement, parodontalligamentet og alveoleknoglen samt parodontiets patologi
  • forklare den supra- og subgingivale mikroflora ved gingiva sana, gingivitis og kronisk parodontitis
  • forklare og illustrere dannelsen og opbygningen af calculus
  • forklare og illustrere ætiologiske sammenhænge og risikofaktorer for marginal parodontitis
  • forklare principper for diagnostik og sygdomsklassifikation af marginal parodontitis, herunder kroniske og aggressive sygdomsformer
  • demonstrere viden om gingivitis’ og parodontitis’ histopatologi og patogenese samt parodontitis’ immunologi
  • forklare og tolke heling af parodontiet efter en gennemført hygiejnefase hos patient med gingivitis og parodontitis marginalis chronica levis/gravis
  • forklare og have viden om at informere og instruere patienter med marginal parodontitis i opretholdelse af god mundhygiejne
  • forklare den principielle opbygning og anvendelse af håndinstrumenter og ultralydsinstrumenter til anvendelse ved depuration
  • demonstrere viden om forekomst og udbredelse af parodontal sygdom i befolkningen
  • identificere, beskrive og journalisere anamnestiske og kliniske fund af betydning for patientundersøgelse, svarende til sygdomsniveau på P1-P2-patienter
  • diagnosticere, uddrage konklusion af undersøgelsen og opstille initial behandlingsplan, svarende til et sygdomsniveau på P1-P2-patienter
  • gennemføre en journaloptagelse (P1-P2-niveau) sikkert og hurtigt, inden for 2-3 behandlingsseancer
  • komme med relevante forslag til en sekvensplan for behandlingen
  • diskutere resultatet af hygiejnefasen, opstille endelig behandlingsplan inkl. vedligeholdelsesbehandling, samt angive prognose
  • vurdere et behandlingsforløb og komme med forslag til eventuel revision af behandlingsplanen
  • informere patienten om årsagen til marginal parodontitis, på en for patienten tilpasset måde
  • informere og instruere patienter med marginal parodontitis i forbedring af mundhygiejne/​hjemmetandpleje, på en for patienten tilpasset måde
  • fjerne plak, supra- og subgingival calculus og andre plakreretinerende faktorer fra tænderne
  • gennemføre en depuration rationelt, således at den tilvirkes forholdene hos patienten
  • bedømme, hvornår depurationen er gennemført, samt efterfølgende bedømme det parodontale vævs respons
  • udføre prøvetagning af den subgingivale plak med henblik på mikrobiologisk undersøgelse
  • fremlægge og diskutere PA-bachelorpatienten på 5. semester niveau
  • godkende og efterleve kravene til klinisk hygiejne
  • organisere et godt arbejdsklima og indgive patienten tillid i behandlingssituationen gennem ansvarsbevidst optræden og kommunikation


c)Radiologi 1
Efter endt delkursus forventes den studerende at kunne:

  • redegøre for det elektromagnetiske strålespektrum
  • beskrive baggrundsstråling - naturlig og menneskeskabt samt redegøre for menneskets stråleudsættelse
  • definere røntgenstråler og anden ioniserende stråling, beskrive røntgenstrålers egenskaber samt angive, hvorledes røntgenstråler anvendes
  • beskrive røntgenapparatets og røntgenrørets indretning samt angive hvorledes røntgenstråler frembringes
  • beskrive indflydelsen af kV, mA, fokus-film-afstand og eksponeringstid på det færdige røntgenbillede
  • beskrive de unøjagtigheder der følger af, at fokus ikke er punktformet og de unøjagtigheder som anvendelsen af divergerende stråling medfører
  • beskrive anvendelsen af tubus, blænder og filtre samt anvende tubus med såvel rektangulært som rundt strålefelt
  • redegøre for den biologiske virkning af røntgenstråler
  • beskrive stråledoser ved odontologiske røntgenundersøgelser samt faktorer der har indflydelse på stråledoser
  • vælge metoder der muliggør undersøgelse med mindst mulig røntgendosis samt praktisere strålebeskyttelse af operatør, patient og personer der befinder sig i det stråleudsatte område
  • udføre alment hygiejniske tiltag der begrænser muligheden for krydsinfektion
  • beskrive det teoretiske grundlag for intraorale teknikker, udføre bitewing optagelser og periapikale optagelser med parallelteknik samt identificere og udbedre fejl opstået under optagelsen
  • redegøre for de forskellige typer intraorale røntgenfilm og beskrive filmens opbygning, hastighed, kontrast- og densitetsforhold, opbevaring og behandling
  • beskrive indretningen af et mørkekammer
  • udføre løbende kvalitetskontrol af film og fremkaldning samt identificere og udbedre film- og fremkaldningsfejl
  • montere og arkivere røntgenfilm
  • redegøre for det lovmæssige grundlag for brug af røntgenstråling i odontologisk praksis og anvende love og bekendtgørelser om røntgenstråling i odontologisk praksis
  • redegøre for forskellige typer digitale receptorer samt principperne i digital billeddannelse
  • identificere alle røntgenanatomiske strukturer på billeder af tænder og kæber samt skelne mellem normalanatomiske strukturer/variationer af disse og afvigelser fra det normale
  • anvende den diagnostiske terminologi for patologiske tilstande der hører til tandlægens arbejdsområde
  • bedømme behovet for røntgenundersøgelse under hensyntagen til strålingsbelastningen
  • bestemme den mest hensigtsmæssige røntgenundersøgelse til løsning af en klinisk problemstilling
  • besvare patientspørgsmål vedrørende stråledoser og strålingsbegrænsninger
  • stille diagnoser samt differentialdiagnoser, hvor dette er motiveret, på patologiske tilstande der hører til tandlægens arbejdsområde: afvigelser i tændernes form, udvikling, lejring og antal; afvigelser i forbindelse med tandfrembrud og tandskifte; caries og følgetilstande efter caries; marginale parodontopatier samt resorptioner af tænder



d)Klinisk oral fysiologi 1
Efter endt delkursus forventes den studerende at kunne:

  • forklare begrebet temporomandibulær dysfunktion (TMD) og redegøre for epidemiologiske og ætiologiske forhold samt patogenese ved de almindeligste former for TMD
  • redegøre for karakteristiske symptomer og fund ved degenerative lidelser i kæbeleddet, myoser/myalgi i tyggemusklerne samt tandslid
  • kombinere viden og begreber vedrørende forekomst i befolkningen, disponerende,
  • initierende og vedligeholdende faktorer, sygdomsudvikling herunder klinisk forløb samt patofysiologiske, elektrofysiologiske, billeddiagnostiske og funktionelle forandringer
  • redegøre for diagnostik og klassifikation af de almindeligste TMD tilstande (niveau 1)
  • diskutere indikation, virkningsmåder og prognose for behandling
  • redegøre for observation og farmakologisk, fysiurgisk eller okklusal terapi ved de almindeligste former for TMD og generelle lidelser med TMD (niveau 1)
  • genkende, registrere, fortolke og reagere adækvat på afvigelser fra normalvariationen
  • informere om tilstandene på baggrund af deres naturlige forløb
  • observere eller foranstalte, udføre eller ordinere farmakologisk, fysiurgisk eller okklusal terapi ved de almindeligste former for TMD og generelle lidelser med TMD (niveau 1)


e) Mikrobiologi
Efter endt delkursus forventes den studerende at kunne:

  • redegøre for samspillet mellem mikroorganismer og vært ved udvikling af infektionssygdomme
  • redegøre for samspillet mellem mikroorganismer og vært ved sunde forhold i mundhulen samt ved udvikling af caries og parodontale sygdomme
  • redegøre for principper for effekter og bivirkninger ved antimikrobielle midler samt for betydningen af menneskets normalflora og konsekvenser af forskydninger i denne, herunder i mave-tarm systemet
  • redegøre for de sygdomsfremkaldende mikroorganismer og sygdomsudviklingen ved de vigtigste infektionssygdomme i mundhulen og dens omgivelser, i luftvejene og spredt via blod og/eller lymfe til relevante organsystemer
  • redegøre for de relevante smitteveje på tandklinikken, samt for hvordan tandlægen kan tilrettelægge klinisk hygiejniske procedurer til at bryde disse smitteveje
Bestået Kursus i klinik 1
Eksamen i biokemi
Eksamen i oral struktur og funktion
a) Forelæsninger, dialogbaseret holdundervisning og skriftlige opgaver.
b) Dialogbaseret holdundervisning, forelæsninger, opgaveløsning og kliniske øvelser.
c) Dialogbaseret holdundervisning, tests og kliniske øvelser.
d) Dialogbaseret holdundervisning, forelæsninger, kliniske øvelser og skriftlige opgaver.
e) Dialogbaseret holdundervisning, øvelser og tests.
f) Undervisningen gennemføres ved forelæsninger og dialogbaseret holdundervisning.
a) Cariologisk grundkursus indgår i videnssporet.
b) Parodontologi 1 indgår såvel i videns- som i færdighedssporet.
c) Radiologi 1 indgår såvel i videns- og færdighedssporet.
d) Klinisk oral fysiologi 1 indgår såvel i videns- som i færdighedssporet.
e) Mikrobiologi indgår i videnssporet.
f) Farmakologi indgår i videnssporet.

Den studerendes arbejdsbelastning for Tværfagligt kursus og eksamen 1 fremgår af Tværfaglig ekamen 1.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 6
  • Forberedelse
  • 292
  • Forelæsninger
  • 66
  • Holdundervisning
  • 54
  • Praktiske øvelser
  • 132
  • I alt
  • 550
Point
2,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Kursusdeltagelse
a) Aflevering af skriftlige opgaver.
b) Aflevering af skriftlige opgaver og deltagelse i øvelsesundervisning og PA-bachelorpatient.
c) Deltagelse i tests og kliniske øvelser.
d) Aflevering af skriftlige opgaver og deltagelse i kliniske øvelser og dialogbaseret undervisning.
e) Deltagelse i tests og øvelser.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse

For at opnå kursusattester skal den studerende kunne:
Se målbeskrivelsen