SODA11016U Kursus i børne- og ungdomstandpleje 2

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Course in Paedodontics and Orthodontics 2

Uddannelse
Kandidatuddannelsen i odontologi - obligatorisk
Kursusindhold

Kurset omfatter to delelementer:
a) Pædodonti og klinisk genetik, kliniske øvelser 2
Kurset skal give den studerende forudsætninger for som tandlæge at kunne identificere, formulere og løse problemer i børne- og ungdomstandplejen i overensstemmelse med de krav, der stilles til børne- og ungdomstandplejen, samt have kendskab til behandling af børn og unge med generelle medicinske lidelser og have kendskab til og kunne henvise til og benytte specialtandpleje, regionstandpleje, videnscentre m.m. i forhold til relevante patient kategorier. Herunder skal den studerende kunne redegøre for og diskutere anvendelsen af almene psykologiske og pædagogiske principper i relation til forebyggende og behandlende børne- og ungdomstandpleje. Endvidere skal den studerende kunne identificere og redegøre for medfødte og erhvervede afvigelser i tand-, kæbe- og ansigtsudviklingen, herunder de genetiske aspekter af medfødte sygdomme.

b) Ortodonti, kliniske øvelser 2
Kurset skal sammen med kursus i ortodonti 2 give den studerende indgående forståelse for principperne i ortodontisk behandling. Den studerende skal være i stand til at foretage behandlingskontrol, dvs. vurdere okklusionsændring og apparaturers virkning. Den studerende skal på vækstanalyse kunne beskrive kæbernes vækstmønstre. Den studerende skal kunne udføre nødbehandling både på fast og aftageligt apparatur. Den studerende skal kunne visitere med henblik på rettidig udvælgelse til ortodontisk visitation i henhold til kriterier fastsat af Sundhedsstyrelsen vedrørende børne- og ungdomstandpleje. Dette indebærer, at den studerende skal kunne tilrettelægge en visitation dels ud fra individuelle hensyn og dels ud fra en populationsvurdering, hvor kriterierne køn, alder samt dental og skelettal modenhed indgår.

Målbeskrivelser

a)Pædodonti og klinisk genetik, kliniske øvelser 2
Efter endt delkursus forventes den studerende at kunne:

  • demonstrere kendskab til behandling af patienter med nedsat fysisk og psykisk funktionsevne
  • demonstrere kendskab til behandling af børn med generelle medicinske lidelser (f.eks. diabetes)
  • optage relevant anamnese herunder en psykologisk og social anamnese, foretage cariesdiagnostik, vurdere cariesprogression og medinddrage denne, når der planlægges behandling
  • redegøre for indikation og gennemføre profylaktiske tiltag, restaurerende cariesbehandling, endodonti, ekstraktioner inkl. anvendelse af pladsholdere
  • redegøre for indikation og anvende lokalanalgesi, herunder type og farmaka og generel analgesi
  • redegøre for, planlægge og gennemføre tandbehandling på børn med acceptgrad 3, 2 og 1 (sanering, smertefri behandling, profylakse) herunder henholdende behandling
  • redegøre for indikation og anvendelse af sedering, gennemføre denne under vejledning samt for indikation og anvendelse af generel anæstesi inkl. udarbejde et behandlingsforslag til sanering af et barn i generel anæstesi
  • diagnosticere lokale og generelle tanddannelsesforstyrrelser, ætiologi, indikation og behov for behandling samt gennemføre simple behandlinger af disse fx hypomineraliserede permanente molarer
  • redegøre for og foretage diagnostik af traumer, akut behandling, planlægge og foretage relevant kontrol, vurdere prognose, foretage behandling af traumefølger samt planlægge endelig behandling og evt. udføre denne
  • diagnosticere og redegøre for antalsforstyrrelser, tanderuption, tandskifte, okklusionsudvikling, pladsforhold, tandvandringer behandle disse og/eller henvisning til relevant regi
  • gennemføre klinisk introduktionsrutine på børn med accept 3, 2 og 1 og etablere en optimal kommunikation med et barn
  • forklare og anvende de metoder, der kan anvendes til vurdering af børns reaktioner på tandbehandling
  • udvise faglig og etisk ansvarlighed overfor barn, behandling, behandlingsteam og ledsager


b)
Ortodonti, kliniske øvelser 2
Efter endt delkursus forventes den studerende at kunne:

  • tage aftryk til ortodontiske studiemodeller
  • diagnosticere dentitionsfejl
  • foretage en cephalometrisk morfologisk analyse og diagnosticere og forklare okklusionsafvigelser
  • diagnosticere afvigelser i tandbuernes pladsforhold
  • foretage behandlingsanalyse på en behandlet patient, herunder kunne foretage en vækstanalyse.
  • udlevere og instruere i brug af aftageligt ortodontisk apparatur
  • kontrollere og justere aftageligt ortodontisk apparatur
  • kende bestanddele og procedurer for fast apparatur
  • kontrollere et fastsiddende ortodontisk apparatur og seponere dette
  • foretage en ortodontisk nødbehandling
  • udføre en ikke-kompliceret ortodontisk behandling under vejledning af specialtandlæge
  • kommunikere med patienter/forældre og personale omkring ortodontiske spørgsmål i et samarbejde med specialtandlægen
  • planlægge og visitere med henblik på rettidig udvælgelse til ortodontisk behandling hos specialtandlæge
Bestået Kursus i børne- og ungdomstandpleje 1
Forelæsninger, dialogbaseret holdundervisning, opgaver/tests samt kliniske øvelser
a) Pædodonti og klinisk genetik, kliniske øvelser 2, indgår i videns- færdigheds- og holdnings-/​professionssporet.
b) Ortodonti, kliniske øvelser 2, indgår i videns-, færdigheds- og holdnings-/​professionssporet.

Kurset evalueres i Eksamen i pædodonti og klinisk genetik samt i Eksamen i ortodonti.

Den studerendes arbejdsbelastning for Kursus i børne- og ungdomstandpleje 2, Eksamen i pædodonti og klinisk genetik samt Eksamen i ortodonti fremgår samlet af Eksamen i pædodonti og klinisk genetik.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 0
  • I alt
  • 0
Point
0 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Kursusattest i børne- og ungdomstandpleje 2 på baggrund af deltagelse i den kliniske øvelsesundervisning
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse
For at opnå delkursusattester skal den studerende kunne:
Se målbeskrivelsen