SODA11015U Kursus i klinisk fællesundervisning 1

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Course in Comprehensive Dentistry 1

Uddannelse
Kandidatuddannelsen i odontologi - obligatorisk
Kursusindhold

Kurset omfatter tre delelementer:

a) Klinisk fællesundervisning – øvelser og teori
Kurset skal sætte den studerende i stand til at varetage behandling af voksne patienter med et varieret odontologisk sygdomsbillede. Kurset bygger på den viden og de færdigheder og holdninger, som den studerende har opnået i løbet af uddannelsen. Den studerende skal kunne anvende de tidligere opnåede kompetencer, svarende til det niveau, der kræves på de enkelte fagområder, i den integrerede patientbehandling. Det væsentligste indhold i undervisningen er: Diagnostik, behandlingsplanlægning, behandling, prognose og risikovurdering. Herudover indgår undervisning i teamtandpleje og arbejdsstillinger.

b) Oral diagnostik 1
Undervisningen skal sætte den studerende i stand til at gennemføre undersøgelse, diagnostik og overordnet behandlingsplanlægning under hensyntagen til patientens ønsker og behov, sundhedstilstand og sociale situation. 

c) Tand-, mund- og kæbekirurgi i hospitalsregi
At studenterne får en oplevelse af at være en del af en større helhed som grundlag for deres selvforståelse og faglige identitet som kommende tandlæger og medicinalpersoner, der er en del af den samlede odontologiske faglighed. Det væsentligste indhold i kursus er: dental fokussanering, behandling af patienter med kræftlidelser i hoved-hals regionen, læbe- ganespaltebehandling, maksillofacial traumatologi, større kæbekirurgiske operationer, intensiv- og almindelig pleje af nyopererede patienter.

Målbeskrivelser

a)Klinisk fællesundervisning - øvelser og teori
Efter endt delkursus forventes den studerende at kunne:

  • foretage integreret patientbehandling af voksne patienter
  • fremlægge, vurdere og diskutere komplekse odontologiske problemstillinger hos både i øvrigt raske og patienter og patienter med almensygdomme. Vægten lægges på de væsentlige forhold, og der skal anvendes fagspecifik terminologi
  • optage anamnese, herunder at indhente og vurdere relevante oplysninger fra patienten samt indhente og vurdere relevante og supplerende undersøgelser (radiologisk, mikrobiologisk etc.) samt lægelige oplysninger
  • foretage klinisk undersøgelse og journalføre relevante fund
  • stille de korrekte diagnoser indenfor det orale fagområde
  • udarbejde en rationel behandlingsplan inklusive behandlings-sekvens og argumentere for denne samt diskutere relevante behandlingsalternativer. Behandlingsplanen skal udarbejdes under hensyntagen til patientens orale sundhed og ønsker
  • foretage en prognosevurdering
  • udføre behandlinger på et niveau, svarende til kravene, der stilles på de enkelte fagområder
  • fremlægge, vurdere og diskutere resultatet af egne udførte behandlinger samt eventuel behandling udført af andre
  • vurdere egne begrænsninger og vurdere eventuelle behov for henvisning
  • informere patienten om diagnoser, behandlingsmuligheder og prognose samt fordele og ulemper ved behandlingen i et for patienten forståeligt sprog
  • udarbejde kasuistikker over egne, behandlede patienter indeholdende de væsentligste odontologiske problemstillinger
  • udvise kendskab til principperne for teamtandpleje


b) Oral diagnostik 1
 
Efter endt delkursus forventes den studerende at kunne:

  • gennemføre en systematisk diagnostisk undersøgelse på et overordnet niveau under hensyntagen til forskellige diagnostiske fremgangsmåder hos patienter med forskellige behandlingsbehov/ønsker
  • vurdere resultatet af patientundersøgelse og kunne foreslå behandlingsplaner, som tager hensyn til patientens ønsker og behov samtidig med at behandlingen opfylder de krav, der stilles til god odontologisk praksis
  • foretage nødvendig diagnostik og behandling af patienter, der kommer til akut nødbehandling
  • anvende fagspecifik terminologi i klinikken og i journalføringen


c) Tand-, mund- og kæbekirurgi i hospitalsregi
Efter endt delkursus i forventes den studerende at kunne:

  • redegøre for hvilket behandlingstilbud, som den hospitalsbaserede tand-, mund- og kæbekirurgi (TMK) udgør
  • demonstrere kendskab til at diagnostikken af mange tilstande, som behandles med maksillofacial kirurgi ligger i primærsektoren
  • demonstrere kendskab til de almindeligste patientkategorier og diagnoser, hvis behandling varetages i TMK hospitalsregi
  • demonstrere kendskab til de almindeligste operationer, som udføres på fx patienter med vækstbetinget kæbedeformitet, fraktur i kæbe- og ansigtsskelettet og infektioner
  • foretage korrekt kirurgisk håndvask til ”steril” operation og iklæde sig hue, maske, operationskittel og handsker samt assistere ved større kirurgiske indgreb i universel anæstesi
  • udvise forståelse for at indgå i en helhed sammen med en række lægefaglige specialer
Bestået Kursus i oral rehabilitering 2
Bestået Kursus i oral kirurgi samt oral patologi og medicin 1
Eksamen i farmakologi
Eksamen i parodontologi 2
Eksamen i cariologi, plastiske restaureringer og endodonti
a) Kliniske øvelser, dialogbaseret holdundervisning, forelæsninger samt tests
b) Dialogbaseret holdundervisning, forelæsninger, klinikker og kliniske øvelser
c) Forelæsninger, dialogbaseret holdundervisning, demonstrationer
og gennem assistance ved operationer 3-5 studerende ad gangen.
a) Klinisk fællesundervisning, øvelser og teori, indgår i videns-, færdigheds- og holdnings-/​professionssporet.
b) Oral diagnostik 1 indgår i videns-, færdigheds- og holdnings-/​professionssporet.
c) Tand-, mund- og kæbekirurgi i hospitalsregi indgår i videns-, færdigheds- og holdnings-/​professionssporet
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 15
  • Holdundervisning
  • 10
  • Praktiske øvelser
  • 222
  • I alt
  • 247
Point
2,5 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Deltagelse i kliniske øvelser og i ekstramurale undervisningsaktiviteter
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse
For at opnå delkursusattester skal den studerende kunne:
Se målbeskrivelsen