SMOA09001U Humanbiologi
Årgang 2014/2015
Engelsk titel
Human Biology
Uddannelse
Bacheloruddannelsen i
molekylær biomedicin - obligatorisk
Kursusindhold
Kursets formål er at give indblik i cellens opbygning, de enkelte grundvæv og de organsystemer der udgør den menneskelige organisme.
Målbeskrivelser
Viden
Den studerende forventes at opnå en viden, der sætter den studerende i stand til at:
- forstå og beskrive opbygningen af cellen og cellens organeller med angivelse af de enkelte deles funktioner
- forstå og beskrive de enkelte trin i mitosen
- forstå og forklare passive og aktive transportprocesser over cellemembraner
- beskrive de enkelte grundvævs underinddeling og opbygning
- beskrive huden med de dertil knyttede strukturer: hår, negle og specialiserede sved- og fedtproducerende kirtler, specialiserede sanseorganer der har betydning for legemets reaktion på smerte, tryk, berøring og ændringer i temperatur
- forstå og beskrive bevægeapparatets opbygning af muskler, knogler og led med tilhørende brusk og ledbånd med angivelse af navn og funktion for de enkelte hoveddele
- forstå og forklare knoglernes betydning som depot for mineraler, samt den røde knoglemarvs struktur og funktion
- forstå og beskrive tværstribet skeletmuskulaturs opbygning og funktion mikroskopisk og makroskopisk.
- beskrive i hovedtræk nervesystemets inddeling
- angive enkelte typiske eksempler på funktionsudfald ved læsioner af perifere nerver og hypo- og hyperfunktion af det autonome nervesystem
- forstå og beskrive sanseapparatets inddeling i generelle og specielle sansefunktioner
- forstå og beskrive hovedtræk ved det endokrine systems opbygning
- redegøre i hovedtræk for den hormonale regulering af cellulære funktioner
- forklare den fysiologiske rolle af de endokrine hovedsystemer
- beskrive i hovedtræk det cardiovaskulære system,
- redegøre i hovedtræk for hjertets impulsgeneration, ledningssystemet, sammenhængen mellem hjertets elektriske og mekaniske funktion, samt mellem organismens fysiske aktivitet og hjertets minutvolumen,
- beskrive og forklare blodets betydning for transport af næringsstoffer, gasser, affaldsstoffer, proteiner, hormoner og immunkompetente celler og for regulering af legemstemperaturen
- forstå og beskrive i hovedtræk det respiratoriske system,
- redegøre i hovedtræk for respirationssystemets regulering i hvile og under aktivitet og dets betydning for legemets syre-base balance
- beskrive det gastrointestinale systems betydning for bearbejdning af føden
- beskrive urogenitalsystemet,
- redegøre i hovedtræk for nyrernes rolle i opretholdelse af elektrolyt-, vand og syre/base balancen, i udskillelse af affaldsstoffer i urinen og forklare kroppens væskebalance og dens regulering
- beskrive reproduktionssystemets opbygning og redegøre i hovedtræk for dets funktion hos kvinden og manden
- beskrive i hovedtræk det lymfatiske system og forklare dets betydning for transport af lymfe, lymfocytter, proteiner og fedt
- redegøre i hovedtræk for de lysmikroskopiske principper samt for at fremkalde kontrast i præparater
Færdigheder
Den studerende forventes at have opnået følgende
færdigheder:
- under supervision at kunne udføre peak flow måling og spirometri
- betjene et lysmikroskop
Undervisningsform
Forelæsninger og
holdtimer.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 2
- Forberedelse
- 340
- Forelæsninger
- 24
- Holdundervisning
- 29
- Praktiske øvelser
- 17
- I alt
- 412
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 2 timer med opsyn.---
- Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Eksamensperiode
- Uge 25, 2015
Kriterier for bedømmelse
Viden
For at opnå karakteren ”bestået” skal den studerende have
opnået viden, som sætter den studerende i stand til i
acceptabel grad at:
- forstå og beskrive opbygningen af cellen og cellens organeller med angivelse af de enkelte deles funktioner
- forstå og beskrive de enkelte trin i mitosen
- forstå og forklare passive og aktive transportprocesser over cellemembraner
- beskrive de enkelte grundvævs underinddeling og opbygning
- beskrive huden med de dertil knyttede strukturer: hår, negle og specialiserede sved- og fedtproducerende kirtler, specialiserede sanseorganer der har betydning for legemets reaktion på smerte, tryk, berøring og ændringer i temperatur
- forstå og beskrive bevægeapparatets opbygning af muskler, knogler og led med tilhørende brusk og ledbånd med angivelse af navn og funktion for de enkelte hoveddele
- forstå og forklare knoglernes betydning som depot for mineraler, samt den røde knoglemarvs struktur og funktion
- forstå og beskrive tværstribet skeletmuskulaturs opbygning og funktion mikroskopisk og makroskopisk.
- beskrive i hovedtræk nervesystemets inddeling
- angive enkelte typiske eksempler på funktionsudfald ved læsioner af perifere nerver og hypo- og hyperfunktion af det autonome nervesystem
- forstå og beskrive sanseapparatets inddeling i generelle og specielle sansefunktioner
- forstå og beskrive hovedtræk ved det endokrine systems opbygning
- redegøre i hovedtræk for den hormonale regulering af cellulære funktioner
- forklare den fysiologiske rolle af de endokrine hovedsystemer
- beskrive i hovedtræk det cardiovaskulære system,
- redegøre i hovedtræk for hjertets impulsgeneration, ledningssystemet, sammenhængen mellem hjertets elektriske og mekaniske funktion, samt mellem organismens fysiske aktivitet og hjertets minutvolumen,
- beskrive og forklare blodets betydning for transport af næringsstoffer, gasser, affaldsstoffer, proteiner, hormoner og immunkompetente celler og for regulering af legemstemperaturen
- forstå og beskrive i hovedtræk det respiratoriske system,
- redegøre i hovedtræk for respirationssystemets regulering i hvile og under aktivitet og dets betydning for legemets syre-base balance
- beskrive det gastrointestinale systems betydning for bearbejdning af føden
- beskrive urogenitalsystemet,
- redegøre i hovedtræk for nyrernes rolle i opretholdelse af elektrolyt-, vand og syre/base balancen, i udskillelse af affaldsstoffer i urinen og forklare kroppens væskebalance og dens regulering
- beskrive reproduktionssystemets opbygning og redegøre i hovedtræk for dets funktion hos kvinden og manden
- beskrive i hovedtræk det lymfatiske system og forklare dets betydning for transport af lymfe, lymfocytter, proteiner og fedt
- redegøre i hovedtræk for de lysmikroskopiske principper samt for at fremkalde kontrast i præparater
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SMOA09001U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 2 blokke
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17), B (man 8-12 + tirs 13-17 + fre 8-12) og C (man 13-17 + ons 8-17)
- Kursuskapacitet
- 50 deltagere
- Studienævn
- Studienævn for Biomolekylær videnskab og Teknologi
Udbydende institut
- Biomedicinsk Institut
Kursusansvarlige
- Marek Treiman (8-767d7b6e72766a77497c7e776d37747e376d74)
Gemt den
06-05-2014