SFOK09114U ! Not offered in the fall semester 2014 - Health Care Professions in Transition. A Sociological Perspective

Volume 2014/2015
Education
Bacheloruddannelsen i folkesundhedsvidenskab
Kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab
Content

På behandlingsområdet er sikre behandlinger og tillidsvækkende relationer mellem behandlere og behandlingskrævende af afgørende betydning for succes. Ligeledes er der på forebyggelses- og sundhedsfremmeområdet brug for professionelle, der arbejder på overbevisende og troværdig vis. Baggrunden for kurset er de seneste tiårs forandringer i sygdomsbilledet i retning af relativt flere og flere kronisk syge samt et øget fokus på brugernes perspektiv og inddragelse af samme i sundhedsvæsenet. Udviklingen afspejler sig i sundhedsprofessionernes art, sammensætning, arbejdsopgaver og udfordringer, hvilket har været belyst på forskellig måde i den samfundsvidenskabelige forskning.

              Kurset vil inddrage denne forskning, især som den har manifesteret sig inden for professionssociologien, hvor sundhedsprofessionerne har været et gennemgående interessefelt. Andre end læger, fx også sygeplejersker, diætister, fysioterapeuter, coaches, alternative behandlere, sexterapeuter, fitnessinstruktører og ikke mindst folkesundhedsvidenskabelige eksperter indgår i formning af folks liv og kroppe i sundhedens navn. Politikeres, professionelles og borgeres fokus på sundhedsfremme, forebyggelse og kropsformning vil danne empirisk og analytisk afsæt for studier og diskussion af sundhedsprofessioner i forandring. Omdrejningspunktet i kurset vil snarere end politiske, organisatoriske og økonomiske forhold være centreret om professionernes arbejdsopgaver/jurisdiktioner i ekspertise-bruger relationer.

Learning Outcome

Den studerende skal efter endt kursus:
 - have tilegnet sig en indsigt i centrale samfundsvidenskabelige problemstillinger om forandringer i arbejdsopgaver for sundhedsprofessionerne inden for sygdomsbehandlinger, forebyggelse, sundhedsfremme og optimering. Endvidere skal den studerende tilegne sig indblik i brugeres rolle og praksis samt redegøre for tillidsformer og –relationer, der udspiller sig i forholdet mellem bruger og professionel. Den studerende skal herudfra blive i stand til at udarbejde folkesundhedsvidenskabelige problemstillinger til belysning af forandringer i sundhedsprofessionelles arbejdsopgaver og belyse dilemmaer i bestræbelser på helbredshåndtering.

 

Der vil foreligge et kompendium umiddelbart inden kursusstart. Kompendium vil kunne købes i Akademisk Boghandel, CSS.
Flg. er eksempler på referencer, der vil kunne indgå, men endeligt udvalg af tekster vil fremgå af kompendiet:
-      Saks, Mike 2014 (forthcoming): The Professions, State and the Market: A Comparative Analysis of Healthcare in Britain, the United States and Russia (udvalgte kapitler)
-      Abbott, Andrew 2005: Linked ecologies: States and universities as environments for professions. Sociological Theory, 23(3), 245-74.
-      Abbott, Andrew 1998: The System of Professions: An Essay on the Division of Expert Labor. Chicago: University of Chicago Press. (udvalgte kapitler)
-      Rose, Nikolas 2007: The Politics of Life Itself. Biomedicine, Power, and Subjectivity in the Twenty-First Century. Princeton: Princeton University Press. (udvalgte kapitler)
-      Saks, Mike 2012: Defining a Profession: The role of Knowledge and Expertise. Professions & Professionalism, 2(1), 1-10.
-      Spehar, Ivan & Kjekshus, Lars Erik 2012: Medical Management in Norwegian Hospitals. Professions & Professionalism, 2(1), 42-59.
-      Brante, Thomas 2011: Professions as Science-Based Occupations. Professions & Professionalism, 1(1), 4-20.
-      Evetts, Julia 2011: Sociological Analysis of Professionalism: Past, Present and Future. Comparative Sociology, 10(1), 1-37.
-      Faulconbridge, James & Muzio, Daniel 2011: Professions in a globalizing world: Towards a transnational sociology of the professions. International Sociology, 27(1), 136-52.
-      Fine, M. 2006: A Caring Society? Care and the Dilemmas of Human Services in the 21st Century, Palgrave/MacMillan, Houndmills (udvalgte kapitler).
-      Calnan, M.W. & Sanford, E. 2004: Public Trust in Health Care: The System or the Doctor? Quality and Safety in Health Care, 13, 92-97.
-      Reid, Margaret & Clark, Alexander 2002: The active citizen works hard: living with chronic heart failure. In: Henderson, Saras & Petersen, Alan (Eds.) 2002: Consuming Health: The Commodification of Health Care. London: Routledge, 140-154.
-      Kuhlmann, Ellen 2006: Traces of Doubt and Sources of Trust: Health Professions in an Uncertain Society. Current Sociology, 54(4), 607-20.
Bestået kursus i sociologi - 1. semester BA FSV eller lign.
Se formelle krav
  • Category
  • Hours
  • Class Instruction
  • 30
  • Exam
  • 37
  • Preparation
  • 208
  • Total
  • 275
Credit
10 ECTS
Type of assessment
Written assignment
Kursusopgave - udarbejdes sideløbende med undervisning i kurset
Aid
All aids allowed
Marking scale
7-point grading scale
Censorship form
External censorship
Exam period
Se eksamensplanen
Criteria for exam assesment

For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
-     udvælge relevant pensumlitteratur i udarbejdelsen af en folkesundhedsvidenskabelig problemformulering og herved udvise en selvstændig afgrænsning af et problemfelt inden for temaet om sundhedsprofessioner i en sociologisk belysning;
-     redegøre for og kritisk diskutere begreberne ”profession”, ”ekpsertise” og ”bruger”;
-     demonstrere en god forståelse af forskellige sundhedsprofessionelles konkrete praksisformer, der knytter sig til forandringer i befolkningers sygdomsbillede; -     argumentere for, hvilke dimensioner af brugerperspektiver, der kan undersøges af relevans for sundhedsprofessionelles arbejdsopgaver;
-     analysere og diskutere forskellige forståelser af sundhedsprofessionelles arbejdsopgaver og forandringer i disse og konsekvenser for udviklingen af sundheds- og sygdomspraksis;
-     perspektivere brugernes inddragelse i udviklingen af sundhedsprofessionelles arbejdsområder, gerne i form af visioner for og idéer til nye måder at forstå og arbejde med brugerinvolvering på;
-     reflektere over samspil mellem samfund og sundhedsmæssige problemområder;
-     selvstændigt behandle samt velbegrundet og kritisk forholde sig til den udvalgte litteratur;
-     udvise evne til disponering, strukturering og syntetisering i en velformuleret skriftlig akademisk fremstilling.