SFOA09089U Socialepidemiologi og folkesygdomme

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Social Epidemiology and Public Health

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i folkesundhedsvidenskab - obligatorisk
Kursusindhold

Kurset omfatter en introduktion til de vigtigste folkesygdomme/folkesundhedsproblemer i Danmark, en introduktion til hvorledes man kan måle og definere sygdom, den sociale ulighed i helbred, sammenhængen mellem sundhedsadfærd og helbred samt sammenhængen mellem sociale relationer og helbred. Kurset indeholder også en kort introduktion til epidemiologisk metode.

Målbeskrivelser

Efter endt kursus forventes den studerende at  kunne:

Viden:

  • Beskrive de vigtigste folkesygdomme, samt beskrive udbredelsen heraf i Danmark
  • Beskrive sygdomsbegrebet og kende forskellige måder hvorpå man kan definere og måle sygdom
  • Beskrive begrebet social ulighed og dens betydning for sundhed og sygdom
  • Beskrive sundhedsadfærdsbegrebet, samt beskrive fordelingen og ændringer i sundhedsadfærd i befolkningen og sundhedsadfærdens betydning for sundhed og sygdom
  • Beskrive begrebet sociale relationer samt de sociale relationers betydning for sundhed og sygdom

Færdigheder:

  • Læse og forholde sig kritisk til videnskabelige artikler indenfor fagets område.
Forelæsninger og holdundervisning.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 6
  • Forberedelse
  • 83
  • Forelæsninger
  • 28
  • Holdundervisning
  • 21
  • I alt
  • 138
Point
5 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Skriftlig aflevering, 6 timer
Faget evalueres efter 1. semester med kursusattest på baggrund af godkendt skriftlig fremlæggelse og indgår efter 2. semester i projektopgave sammen med fagene Sociologi og Forebyggelse og Sundhedsfremme.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Eksamensperiode
Se eksamensplanen på FSV uddannelsessiden på KUnet: https://intranet.ku.dk/folkesundhedsvidenskab_ba/Eksamen/Eksamensplaner/Sider/default.aspx
Kriterier for bedømmelse

For at opnå en kursusattest for godkendt skriftlig fremlæggelse efter 1.semester skal den studerende med udgangspunkt i en videnskabelig artikel kunne:

Viden:

 

  • redegøre for det videnskabelige rationale for artiklens problemstilling;
  • forklare og med egne ord beskrive metode og materiale samt de resultater, der beskrives i artiklen;

 

Færdigheder:

  • bedømme og diskutere disse resultater samt artiklens folkesundhedsvidenskabelige relevans.