SFOA09010U Forebyggelse og sundhedsfremme

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Disease Prevention and Health Promotion

Uddannelse
Bachelor i folkesundhedsvidenskab - obligatorisk
Kursusindhold

Faget omfatter:

  • gennemgang af strategier og politikker for forebyggelse og sundhedsfremme;
  • eksempler på forebyggelse af specifikke helbredsproblemer og adfærdsformer i specifikke
  • befolkningsgrupper og sociale arenaer;
  • gennemgang af adfærdsteori
  • inddragelse af etiske principper i forebyggelse
  • gennemgang af planlægningsmodeller for forebyggelse og sundhedsfremme.
Målbeskrivelser

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

  • kende til organiseringen af forebyggelse og sundhedsfremme i Danmark
  • beskrive og analysere de vigtigste strategier og politikker for forebyggelse og sundhedsfremme
  • forklare centrale begreber indenfor forebyggelse hhv sundhedsfremme, samt skelne disse fra hinanden
  • kende til de vigtigste teorier for sundhedsadfærd
  • forklare og diskutere de vigtigste planlægningsmodeller for forebyggelse og sundhedsfremme
J.G. Mæland, Forebyggende helsearbeid - i teori og praksis. Universitetsforlaget, 2010.
Forelæsninger og holdundervisning, 14 moduler á 4 timer (2 forelæsninger og 2 holdtimer)
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 6
  • Forberedelse
  • 144
  • Forelæsninger
  • 28
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering, 6 timer
Faget evalueres efter 1. semester med kursusattest på baggrund af godkendt kursusprøve og indgår efter 2. semester i projektopgave sammen med fagene Social epidemiologi & Folkesygdomme i Danmark og Sociologi.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Se eksamensplanen på FSV uddannelsessiden på KUnet: https://intranet.ku.dk/folkesundhedsvidenskab_ba/Eksamen/Eksamensplaner/Sider/default.aspx
Kriterier for bedømmelse

Ved kursusprøven skal den studerende for at bestå:

  • kunne anvende organiseringen af forebyggelse og sundhedsfremme i Danmark korrekt i et givet eksempel
  • inddrage begreber fra forebyggelse og sundhedsfremme til at uddybe en relevant folkesundhedsvidenskabelig problemstilling i et givet eksempel
  • diskutere og argumentere med udgangspunkt i fagets målbeskrivelse