SFABT2112U Farmaceutisk grundkursus

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Introductory Pharmaceutical Course

Kursusindhold
Undervisningen omfatter bl.a. 10 klassetimer i farmaci, hvor der gives en introduktion til en række almindelige lægemiddelformer, herunder krav til og egenskaber ved disse. Endvidere introduceres til den Europæiske Farmakopé (online version) og DLS. Desuden afholdes en række oversigtsforelæsninger med relation til de neden for anførte emner.

Den efterfølgende undervisning er problembaseret læring centreret omkring 2 temaer:
  1. Sundhed, sygdom og lægemidler
  2. Udvikling, fremstilling, distribution og kvalitetssikring af lægemidler
De studerende skal i et integreret forløb inden for de 2 temaer arbejde med en sygdom og de lægemidler, der benyttes mod denne, idet begge de 2 temaer skal indgå med vægt i rapporten. Arbejdet skal sammenfattes til en rapport der skal afleveres i et præsentationsprogram med tilhørende noter.

Undervisningen omfatter desuden:
  • Introduktion til informationssøgning
  • Apoteksbesøg
Målbeskrivelser

Formål / Objective

Kurset har til formål at give en introduktion til lægemiddelområdet samt at perspektivere farmaceutuddannelsen samfunds- og erhvervsmæssigt. Kurset skal endvidere introducere den studerende til en selvstændig, etisk, fagkritisk og analytisk holdning til den farmaceutiske profession.

Målbeskrivelse / Course outcome

Generelt:
Det tilstræbes, at den studerende ved kursets afslutning:
  • Har stiftet bekendtskab med forskellige undervisnings- og arbejdsformer (problembaseret læring, forelæsninger, klassetimer, studiebesøg)
  • Kan opsøge, vurdere og anvende relevant information og præsentere denne skriftligt og mundtligt
  • Har opnået erfaring med metoder hvormed man kan identificere, bearbejde og løse farmaceutisk relevante problemstillinger på forskellige niveauer.
  • Har opnået kendskab og erfaring med brugen af KUs fælles e-læringssystem (Absalon) og Ph.Eur. online.
  • Kan søge og indsamle relevant information i forhold til en given problemstilling fra databaser og i den forbindelse har opnået kendskab til it-begreber som database, data og valide data.
  • Kan anvende præsentationsprogram (fx power-point) til afrapportering og mundtlig fremlæggelse af projektarbejde.
TEMA 1: Sundhed, sygdom og lægemidler.
Den studerende skal på elementært niveau:
  • have opnået kendskab til det danske sundhedssystem og farmaceutens rolle heri
  • kunne beskrive hvad begrebet lægemiddel omfatter
  • kunne beskrive symptomer på og behandling af de på kurset udvalgte folkesygdomme
  • have opnået indblik i sygdomsforekomster og lægemiddelanvendelse i Danmark
  • have kendskab til rationalet for lægemiddelbehandlingen af enkeltpatienter
  • have kendskab til strategier for medicinsk teknologivurdering
  • kunne beskrive hvordan et lægemiddelstof udøver sin effekt
  • have kendskab til lægemidlers ønskede og uønskede virkninger
  • have kendskab til absorption, fordeling, metabolisme og ekskretion af lægemidler
  • have kendskab til sammenhængen mellem kemisk struktur og biologisk virkning.
TEMA 2: Udvikling, fremstilling, distribution og kvalitetssikring af lægemidler.
Den studerende skal på elementært niveau:
  • have opnået indblik i hvordan nye lægemiddelstoffer, lægemiddelformer og lgemidler kan udvikles
  • kunne forklare hvorfor forskellige lægemiddelformer findes og hvornår de anvendes
  • have opnået kendskab til fremstilling af forskellige lægemiddelformer
  • have opnået kendskab til kvalitetssikring og kvalitetskontrol
  • kunne redegøre for Lægemiddelstyrelsens krav til godkendelse af lægemidler
  • have opnået kendskab til opbygningen af og kunne redegøre for formålet med Ph.Eur. og DLS
  • have opnet kendskab til de danse sundhedssystem og farmaceutens rolle heri.
Undervisningsmateriale på kursushjemmesiden

Følgende bøger benyttes især:
  • Kompendium i biblioteksvejledning og informationssøgning, seneste udgave
  • Atkins & Jones: Chemical Principles
•15 forelæsninger á 45 min.
•14 klasselektioner á 45 min.
•180 min. biblioteksvejledning
•4 x 45 min. kemi-introtimer
•1 temadag á 3 timer
•225 min. gruppemøder med vejleder
•1 hel dags evalueringsseminar
•1 hel dags apoteksbesøg
Kurset er en del af bacheloruddannelsens it-certifikat idet der gives it-kompetencer inden for ”hands on it”, ”it i faglig konteks” og ”it-begrebskendskab”.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 33
  • Kollokvier
  • 42
  • Projektarbejde
  • 78
  • Vejledning
  • 12
  • I alt
  • 165
Point
6 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Skriftlig aflevering
Prøveform / Examination type:
Aktiv deltagelse og rapport (se "særlige forhold"). Ved deltagelse forstås, at den studerende har deltaget i alle obligatoriske aktiviteter på en tilfredsstillende måde og at der rettidigt er afleveret en tilfredsstillende rapport.

Kurset er en del af 1. årsprøven (jvf. regler om denne).
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Bedømmelsen gives på grundlag af deltagelse i følgende obligatoriske aktiviteter:
  • Aktiviteter relateret til casearbejdet (aktiv deltagelse i: Apoteksbesøg, gruppearbejde, udarbejdelse af tilfredsstillende rapport og evalueringsseminar for hele holdet)
  • Løsning af opgaver i litteratursøgning i forbindelse med bibliotekstimer
  • Farmaciklassetimer
  • Kemi-intro timer
Alle delelementer skal godkendes.