SFABIL103U Organrelateret farmakologi II
Årgang 2014/2015
Engelsk titel
Organ Related Pharmacology II
Kursusindhold
Undervisningen indeholder følgende emner:
- Centralnervesystemets opbygning og funktion, herunder lægemidlers virkning på neurodegenerative sygdomme, psykiske lidelser, epilepsi, stofmisbrug og søvn.
- Smerteperceptionens fysiologi, herunder lokale, stærke og svage analgetika samt begreberne misbrug og afhængighed.
- Endokrinologi. Hormonproducerende organers fysiologi, herunder omtale af antidiabetika, calcium regulerende hormoner, væksthormoner, thyroideahormoner, anabolske steroider, antikonception og glucocorticoider.
- Mave/tarm kanalens anatomi og fysiologi inkl. leverens og pankreas funktioner, herunder lægemidler med virkning på ventriklens og tarmens funktioner.
- Energiomsætning og temperaturregulation herunder midler mod fedme og antipyretika.
- Lægemiddelforgiftninger/-bivirkninger/-interaktioner.
Målbeskrivelser
Formål
Formålet med undervisningen er at bibringe de studerende en anatomisk/fysiologisk viden om organers opbygning og funktion, samt på baggrund af denne viden forstå lægemidlers virkningsmekanisme, effekter og anvendelse.Målbeskrivelse
Ved afslutningen af studieenheden skal den studerende kunne:- Redegøre for den integrerede funktion af flere enkeltorganer, herunder organismens kontrol- og styringssystemer.
- Redegøre for konsekvensen af forstyrrelser i de enkelte organer og organsystemers funktion, herunder lægemiddelgrupper til behandling af disse.
- For sædvanligt benyttede lægemidler skal de studerende have kendskab til skæbne i organismen, virkninger, bivirkninger, interaktioner, indikationer og kontraindikationer.
Undervisningsmateriale
- Silverthorn, Human Physiology, 6th ed., Pearson.
- Rang, H. P., Dale, M. M., Ritter, J. M & Moore, P.K.: Pharmacology, 7th ed., Elsevier,
Formelsamling, som den fremgår af kursets hjemmeside
Faglige forudsætninger
Undervisningen er
tilrettelagt under den forudsætning, at de studerende har opnået en
viden svarende til indholdet i studieenhederne fysisk kemi,
dynamisk biokemi, farmaceutisk mikrobiologi I og II, almen
farmakologi og organrelateret farmakologi I.
Undervisningsform
39 forelæsninger og 6
klasselektioner
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 2
- Forberedelse
- 118
- Forelæsninger
- 39
- Kollokvier
- 6
- I alt
- 165
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen (Organrelateret farmakologi II)
Besvarelsen er velstruktureret og formidlingen er klar og præcis. Eksaminanden demonstrerer omfattende overblik og inddrager med indgående faglig indsigt relevante faglige elementer i givne problemstillinger. Eksaminanden demonstrerer ud fra en helhedsbetragtning og med få uvæsentlige mangler:
Besvarelsen er sammenhængende og formidlingen er nogenlunde klar og præcis. Eksaminanden demonstrerer overblik og inddrager med faglig indsigt relevante faglige elementer i givne problemstillinger. Eksaminanden demonstrerer ud fra en helhedsbetragtning og med nogle mangler:
Besvarelsen er noget usammenhængende og formidlingen er noget uklar og mangler præcision. Eksaminanden demonstrerer mindre overblik og inddrager kun i vist omfang relevante faglige elementer i givne problemstillinger. Eksaminanden demonstrerer ud fra en helhedsbetragtning i begrænset omfang og med flere væsentlige mangler:
- Point
- 6 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 2 timer med opsyn.Skriftlig prøve af 2 timers varighed
- Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
Ud over de standardprogrammer/værktøjer som er beskrevet under eksamener fra det sundhedsvidenskabelige fakultet på http://pc-eksamen.ku.dk/ er der ved denne eksamen tilgang til MathType
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Karakterbeskrivelse
12 - FremragendeBesvarelsen er velstruktureret og formidlingen er klar og præcis. Eksaminanden demonstrerer omfattende overblik og inddrager med indgående faglig indsigt relevante faglige elementer i givne problemstillinger. Eksaminanden demonstrerer ud fra en helhedsbetragtning og med få uvæsentlige mangler:
- Overbevisende at kunne redegøre for den integrerede funktion af flere enkeltorganer, herunder organismens kontrol- og styringssystemer.
- Overbevisende at kunne redegøre for konsekvensen af forstyrrelser i de enkelte organer og organsystemers funktion, herunder lægemiddelgrupper til behandling af disse.
- For sædvanligt benyttede lægemidler skal de studerende have et sikkert kendskab til skæbne i organismen, virkninger, bivirkninger, interaktioner, indikationer og kontraindikationer.
Besvarelsen er sammenhængende og formidlingen er nogenlunde klar og præcis. Eksaminanden demonstrerer overblik og inddrager med faglig indsigt relevante faglige elementer i givne problemstillinger. Eksaminanden demonstrerer ud fra en helhedsbetragtning og med nogle mangler:
- Rimelig sikkert at kunne redegøre for den integrerede funktion af flere enkeltorganer, herunder organismens kontrol- og styringssystemer.
- Rimelig sikkert at kunne redegøre for konsekvensen af forstyrrelser i de enkelte organer og organsystemers funktion, herunder lægemiddelgrupper til behandling af disse.
- For sædvanligt benyttede lægemidler skal de studerende have kendskab til skæbne i organismen, virkninger, bivirkninger, interaktioner, indikationer og kontraindikationer.
Besvarelsen er noget usammenhængende og formidlingen er noget uklar og mangler præcision. Eksaminanden demonstrerer mindre overblik og inddrager kun i vist omfang relevante faglige elementer i givne problemstillinger. Eksaminanden demonstrerer ud fra en helhedsbetragtning i begrænset omfang og med flere væsentlige mangler:
- Acceptabelt at kunne redegøre for den integrerede funktion af flere enkeltorganer, herunder organismens kontrol- og styringssystemer.
- Acceptabelt at kunne redegøre for konsekvensen af forstyrrelser i de enkelte organer og organsystemers funktion, herunder lægemiddelgrupper til behandling af disse.
- For sædvanligt benyttede lægemidler skal de studerende have et acceptabelt kendskab til skæbne i organismen, virkninger, bivirkninger, interaktioner, indikationer og kontraindikationer.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SFABIL103U
- Point
- 6 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- 6. Semester
- Kursuskapacitet
- 190
- Studienævn
- Studienævn for de Farmaceutiske Videnskaber
Udbydende institut
- Institut for Lægemiddeldesign og Farmakologi
Kursusansvarlige
- hrx301 hrx301 (3-757873487b7d766c36737d366c73)
Gemt den
19-05-2014