SFABB0371U Samfundsfarmaci, videnskabelig formidling og metode

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Social Pharmacy, Scientific Dissemination and Method

Kursusindhold

Indhold / Content

Undervisningen omfatter forelæsninger, klassetimer og udarbejdelse af specifikt stillede opgaver, der løses i grupper. Centrale temaer i kurset er: lægemiddelovgivning, lægemiddelforbrug, brugerperspektiver på lægemiddelanvendelse, lægemiddelkommunikation, lægemiddelovervågning, m.fl. Undervisningen omfatter endvidere træning i udførelse af både kvantitative og kvalitative forskningsmetoder, f.eks. interviews, spørgeskemaer og epidemiologiske undersøgelser. 

 

Der udarbejdes 6 opgaver i løbet af kurset – 3 i forårssemestret og 3 i efterårssemestret indenfor to specifikt definerede områder indenfor samfundsfarmaci, som hele årgangen arbejder med. Indenfor de overordnede temaer bestemmer grupperne selv de problemstillinger, som de ønsker at arbejde med herunder valg af sygdomsgruppe. Opgave 1 er en indledende øvelse til arbejdet med samfundsfarmaceutiske problemstillinger samt brugerperspektiv, og er ens for alle grupper. Opgave 2-6 er derimod knyttet til de selvvalgte problemstillinger og vil have en vis sammenhæng. Opgave 6 vil fungere som en sammenfatning af tidligere opgaver samt ny viden til et artikellignende format. Opgaver 2-6 omhandler valg og refleksioner omkring: teoriforståelse og udarbejdelse af litteraturreview samt valg af problemformulering, forbrugsanalyse, udarbejdelse af dataindsamlingsinstrument og rekruttering, indflydelse af given lovgivning på valgt problemformulering samt analyse, præsentation og diskussion af resultater, i nævnte rækkefølge.  Alle opgaver faciliteres gennem klasselærervejledning. Der gives specifikt feed-back fra egen vejleder på alle afleverede opgaver i løbet af kurset. Egen vejleder vurderer desuden om opgaven er bestået.

Målbeskrivelser

Formål / Objective

At give de studerende en grundlæggende forståelse for fagområdet Samfundsfarmaci herunder anvendelse af samfundsfarmaceutiske forskningsmetoder.

 

Målbeskrivelse / Course outcome

Det tilstræbes, at de studerende efter 5. semester:

 

-          har opnået indsigt i hvordan lægemidler reguleres og distribueres i samfundet

-          kan redegøre for centrale samfundsfarmaceutiske problemstillinger

-          kan forstå og anvende basale begreber til beskrivelse af forskellige former for lægemiddelanvendelse hos patienter samt lægemiddelhåndtering i sundhedsvæsenet  

-          kan anvende IT som værktøj til at udtrække data om lægemiddelforbrug i centrale offentlige registre (eksempelvis  Lægemiddelstatistikregistret)

-          kan anvende IT som værktøj til at strukturere data og redegøre for mønstre i lægemiddelforbrug (eksempelvis gennem brug af Excel)

-          kan forstå og anvende teorier der primært beskriver forhold omkring patienters lægemiddelanvendelse

-          kan anvende relevante IT-redskaber (eksempelvis Pubmed) i forbindelse med struktureret informationssøgning i relevante databaser

-          kan opbygge samt udføre selvstændige undersøgelser af lægemiddelanvendelse enten på patient- eller gruppe/​organisationsniveau af såvel kvantitativ som kvalitativ karakter på baggrund af indsigt i forskningsprocessens faser

-          være i stand til at forholde sig kritisk til forskningsresultater af undersøgelser indenfor det samfundsfarmaceutiske område herunder egne undersøgelser samt kunne vurdere betydningen af de opnåede resultater for samfundet generelt

-          kan formidle resultater af egne udførte undersøgelser indenfor det samfundsfarmaceutiske område på en måde der lever op til typiske krav for videnskabelige artikler

  • Bowling, A. Research Methods in Health: Investigating Health and Health Services. McGraw-Hill International. 2009
  • Videnskabelige artikler og anden litteratur på såvel engelsk som dansk
  • Synopser udarbejdet af de studerende.
Det forventes at de studerende inden påbegyndelse af kurset har bestået eller sideløbende følger nedenstående studieenheder:
• T21-1: Farmaceutisk grundkursus
• T22-1: Videnskabsteori herunder udarbejdelse af bibliografi/​litteraturliste
4. semester: 8 forelæsninger af 45 min. (dobbeltlektioner) heraf 2 udført af biblioteket, 14 klasselektioner af 45 min. (dobbeltlektioner), 12 skemalagte projekttimer, 3 vejledningstimer af 60 min.

5. semester: 10 forelæsninger af 45 min. (dobbeltlektioner), 12 klasselektioner af 45 min. (dobbeltlektioner), 12 skemalagte projekttimer, 3 vejledningstimer af 60 min.
Kurset er en del af bacheloruddannelsens it-certifikat, idet der gives it-kompetencer indenfor ”hands on it” og ”it i faglig kontekst”.

I forbindelse med synopsearbejde arbejder de studerende i grupper af 6-7 personer. Det er ikke muligt at skifte gruppe undervejs.
  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse
  • 18
  • Forberedelse
  • 26
  • Forelæsninger
  • 18
  • Praktiske øvelser
  • 26
  • Projektarbejde
  • 236
  • Vejledning
  • 6
  • I alt
  • 330
Point
12 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 48 + 6 timer
48 timers forberedelse efterfulgt af 6-timers individuel skriftlig eksamen.
Til eksamen skal de studerende færdiggøre et påbegyndt videnskabeligt manuskript af samme lignende artikelform som opgave 6. 48 timer inden selve eksamenen udleveres artiklens introduktion inkl. formål og en referenceliste. I løbet af forberedelsestiden forventes det, at de studerende sætter sig grundigt ind i artiklens fokus vha. referencelistens litteratur. Det forventes endvidere at de studerende tænker over relevante problemstillinger samt sætter sig ind i den anvendte teori. Til selve eksamenen udleveres det samlede påbegyndte manuskript, vejledning samt resultater, der skal integreres i manuskriptet for at fuldende dette.
Krav til indstilling til eksamen
Opgave 1-6 bedømmes med bestået/ ikke bestået og tjener som indstillingsgrundlag til skriftlig eksamen. Alle opgaver skal derfor bestås, før eksamen kan påbegyndes. Der gives feedback på hver af opgaverne umiddelbart efter aflevering. Hvis en opgave vurderes ikke-bestået, får gruppen en uges frist indenfor hvilken manglerne i opgaven skal være udbedret, så opgaven kan bestås. Hvis mere end en opgave ikke er afleveret indenfor den afsatte tidsfrist, kan eksamen ikke påbegyndes.
Hjælpemidler
Skriftlige hjælpemidler tilladt
Alle skriftlige.

Ud over de standardprogrammer/værktøjer som er beskrevet under eksamener fra det sundhedsvidenskabelige fakultet på http://pc-eksamen.ku.dk/ er der ved denne eksamen tilgang til MathType og USB adgang (til USBstik med noter mm.)

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Beskrivelse af prøven og bedømmelse / Description of examination and assessment criteria

Beståkrav / Pass criteria

Se karakterbeskrivelser

Karakterbeskrivelse / Description of grades

12 - Fremragende

Den studerende formår at:

  1. Demonstrere indgående forståelse af det samfundsfarmaceutiske område, dvs. kunne redegøre for samt forholde sig kritisk og analytisk til centrale problemstillinger indenfor området ved at diskutere baggrunden herfor samt konsekvenserne heraf gennem henvisning til teori og videnskabelig litteratur, samt formidle dette i videnskabeligt sprogbrug
  2. Kunne begrunde behovet for brug af en teoretisk referenceramme som styringsredskab for forskningsprocessens faser samt argumentere for valg af relevante metoder i forhold til at undersøge en valgt problemstilling indenfor det samfundsfarmaceutiske område på en hensigtsmæssig måde

 

7 - God

Den studerende formår at opfylde dele af punkterne 1 og 2, dvs. kan redegøre for visse samfundsfarmaceutiske problemstillinger, kan udtrykke visse refleksioner om baggrunden herfor eller konsekvenser heraf, i nogen grad gøre brug af teori samt udvise en vis metodeforståelse, dog uden den nødvendige dybde og indsigt til at besvare hverken punkt 1 eller 2 til fulde.

02 - Tilstrækkelig

Den studerende formår at opfylde delelementer af punkterne 1 og 2, dvs. kan redegøre for visse samfundsfarmaceutiske problemstillinger samt udvise en vis teori- samt metodeforståelse.