NNEK14014U Sport, politik og national identitet

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Sport, politics and national identity

Uddannelse
Kandidatuddannelsen i humanistisk-samfundsvidenskabelig idrætsvidenskab
Kursusindhold

Teori om sport og politik.
Analyser af væsentlige spændingsfelter ved de olympiske lege.
De olympiske lege mellem globalisering og nationaldyrkelse.

Målbeskrivelser

VIDEN:

Den studerende skal opnå viden om Den Internationale Olympiske Komites organisationsstruktur.

Den studerende har kendskab til relevante teorier, der kan anvendes til forståelsen af forholdet mellem idræt, national identitet og politik.

Den studerende har viden om historiske og nutidige eksempler på koblingen mellem idræt, politik og national identitet.

FÆRDIGHED:

 Den studerende kan udføre komparativ analyse.

Den studerende kan analysere idrætsorganisationers politiske virkemåde.

Den studerende kan analysere idrættens nationale dimension.  

 KOMPETENCE

 Den studerende kan kritisk analysere forholdet mellem idræt og politik.  

Den studerende kan fortolke de idrætspolitiske dimensioner i nutidens idræt.

Den studerende kan selvstændigt fremdrage, sammenligne og analysere den politiske dimension i de olympiske leges historie.

Oplyses på Absalon før kursusstart.

Bachelorgrad i idræt eller tilsvarende.
Forelæsninger, de studerendes præsentationer, gruppearbejde samt analyser af visuelt materiale.
Valgfrit modul på den Humanistisk-Samfundsvidenskabelige kandidatuddannelse i Idrætsvidenskab.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 28
  • Forberedelse
  • 100
  • Forelæsninger
  • 28
  • Teoretiske øvelser
  • 50
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering, 1 uge
15 siders skriftlig ugeopgave med centralt stillet opgave.
Opgaven udleveres kl. 9.00 og afleveres kl. 14.00
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Kriteriebeskrivelse for karakteren 12:
Karakteren 12 gives, når den studerende demonstrerer evne til:

 

  • På baggrund af det givne tekstmateriale at udvikle en fuldgyldig selvstændig analyse og fortolkning af udvalgte problemstillinger.
  • At integrere teori og empiri på overbevisende vis.
  • At foretage analyser, der ubesværet integrerer sociologiske og historiske problemstillinger.
  • At kunne formulere sig stringent og præcist på et højt reflektionsniveau.