NNDK13000U Videregående Naturfagsdidaktik (DidNatV)
Advanced course in Science Teaching
Kurset fortsætter fra 2015/2016 men er opdelt i kurserne DidBio, DidGeo og DidFys
MSc Programme in Biology
I kurset arbejder vi med de naturvidenskablige fags didaktik inden for gymnasiets fagrække, dvs. geografi, biologi, fysik og kemi.
- Læringsteori: Kontruktivisme med speciel fokus på inquiry
- Læringsmål og målbeskrivelser
- Feltarbejde og eksperimentel arbejde
- Alternative conceptions
- Differentieret undervisning
- Læring i uformelle miljøer
Kompetence:
Den studerende skal ved kursets afslutning kunne planlægge,
gennemføre, evaluere og reflektere over egen (og andres)
naturvidenskabelige undervisning på gymnasieniveau ud fra
udvalgte teoretiske betragtninger og argumenter.
Færdighed:
Den studerende skal kunne ved kursets afslutning kunne:
Planlægge og gennemføre inquiry-baseret undervisning
Analysere og vurdere planlagte lektioner og lektionsforløb
Tilrettelægge og organisere eksperimentelt arbejde samt feltarbejde
Udarbejde og anvende målbeskrivelser til undervisningsplanlægning og gennemførelse
Tilrettelægge læring i uformelle miljøer i kombination med læring i formelle miljøer
Analysere og afhjælpe elevers forståelsesproblemer (alternative conceptions)
Viden:
Læringsteori og didaktisk teori relevant for
naturvidenskabelig undervisning i gymnasiet som angivet under
undervisningsmaterialer.
Lawson, Anton E. (2010). Teaching Inquiry Science in Middle and Secondary Schools. Sage Publications Ltd., London. Øvrigt pensum fastlægges i uge 4 af undervisningsforløbet.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 10
- Forelæsninger
- 110
- Praktiske øvelser
- 76
- Vejledning
- 10
- I alt
- 206
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøveLøbende bedømmelseLøbende evaluering (40 %) med afsluttende mundtlig/praktisk evaluering (60%). Den løbende bedømmelse af de studerendes eget skriftlige og praktiske arbejde sker efter 7 trins-skala. De studerende laver fire opgaver, som vægter i alt 40%.
Den afsluttende eksamen består af en autentisk undervisningssituation, som har en variende længde svarende til et undevisningsmodul på det pågældende gymnasium eksamen afholdes på.
Den mundtlige eksamen tager udgangspunkt i den indleverede underisningsplan og det netop afsluttede undervisningsforløb. Den studerende indleder med et kort oplæg hvorefter der føres en samtale mellem den studerende og eksaminator og underviser.
Den studerende har mulighed for at forberede den afsluttende eksamen så snart undervisningssituationen er aftalt med en gymnasielærer på det pågældende gymnasium (typisk en uge før). Der gives en helhedsbedømmelse på baggrund af delelementerne i den mundtlige eksamen, som tæller for 60% af den samlede karakter. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Flere interne bedømmere
- Reeksamen
Reeksamen er den samme som ordinær eksamen. Der arrangeres en ny undervisningssituation til reeksamen som tæller 60% af karakteren. De sidste 40% er baseret på den studerendes fire opgaver, som er de samme som ved ordinær eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NNDK13000U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 2
- Skemagruppe
- C (man 13-17 + ons 8-17)
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Matematik og Datalogi
Udbydende institut
- Institut for Naturfagenes Didaktik
Kursusansvarlige
- Lene Møller Madsen (8-7071716568776972446d7268326f7932686f)
- Robert Harry Evans (5-7687727f84517a7f753f7c863f757c)