NNDB12002U Videnskabsteori for matematiske fag (VtMat)
Theory of the Mathematical Sciences (VtMat)
Bachleoruddannelse i Matematik-Økonomi
Bacheloruddannelse i Forsikringsmatematik
Kurset af tre forskellige hovedelementer:
1) Generel videnskabsteori,
2) videnskabsetik og -politik
3) emner fra matematikkens videnskabsteori og filosofi.
Under 1) vil vi primært undersøge og analysere de metoder,
naturvidenskaben benytter til at generere ny viden. Vi vil
diskutere den erkendelsesmæssig status af den naturvidenskabelige
viden og - under 2) - desuden diskutere både hvordan
naturvidenskabelig vide kan påvirke ydre samfundsforhold og hvordan
ydre samfundsforhold kan påvirke skabelsen af naturvidenskabelig
viden. Under 2) vil vi desuden introducere grundlæggende etiske
teorier og diskutere forskerens etiske ansvar, både i forhold til
det omgivende samfunde og i forhold til det videnskabelige samfund.
Mao. vil vi undersøge, hvad det vil sige at bedrive videnskab på en
moralsk forsvarlig og forskningsmæssig redelig vis. Under 3) vil vi
undersøge og diskutere matematikkens særlige karakter i forhold til
de øvrige videnskaber. Herunder vil vi undersøge og diskutere de
matematiske objekters værensmæssige (=ontologiske) status, den
erkendelsesmæssige status af matematisk viden - specielt om det er
muligt at give matematikken et sikkert grundlag -, og vi vil se
nærmer på den rolle, det matematiske bevis spiller i matematikken.
Desuden vil vi diskutere den indflydelse den øgede brug af
computere har haft og vil have både på matematikkens praksis og på
matematisk videns erkendelsesmæssige status. Endelig vil vi
diskutere matematikkens samspil med de øvrige videnskaber og
specielt undersøge, hvordan matematik bringes i brug i
naturbeskrivelsen fx ved hjælp af matematiske
modeller.
Viden
Ved kursets afslutning skal den studerende kende indholdet i
kursets pensum samt indholdet i det obligatoriske, skriftlige
projekt.
Færdigheder
Den studerende skal være i stand til at belyse en akademisk
problemstilling på en nuanceret måde, bl.a. ved at udvælge
relevante synspunkter på tværs af pensum, dvs. fra flere
forskellige kontekster.
For at blive eksamensberettiget, skal den studerende desuden
besidde de grundlæggende færdigheder, der kræves for at kunne
udarbejde et skriftligt akademisk produkt, herunder skal den
studerende kunne henvise korrekt til anvendt litteratur og på egen
hånd kunne udvælge relevant pensum.
Kompetencer
Ved kursets afslutning forventes den studerende at kunne fremlægge,
diskutere og kritisk vurdere teorier om:
- rækkevidden af og begrænsninger i naturvidenskabens metoder.
- forholdet mellem videnskaben og det omgivende samfund.
- matematikkens særlige natur og erkendelsesmæssige status.
- matematikkens udvikling og samspil med andre videnskaber.
- forskerens etiske ansvar, herunder hvad det vil sige at optræde
redeligt og etiske ansvarligt.
Den studerende skal desuden være i stand til at tage selvstændig og
reflekteret stilling til problemstillinger om:
- naturvidenskabens udvikling, metoder og rolle i samfundet.
- matematikkens særlige natur, udvikling, erkendelsesmæssige status
og samspil med andre fag.
- forskerens etiske og ansvar.
Undervisningsmaterialet vil bestå af en grundbog samt et kompendium bestående af en række artikler og mindre boguddrag. Begge vil kunne købes i bogladen.
- Forelæsninger
- Øvelsestimer i mindre hold
- Arbejde i grupper uden supervision.
Derudover forventes den studerende at benytte en væsentlig del af sin tid på selvstændig forberedelse, specielt for at tilegne sig kursets pensum.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 0,5
- Forberedelse
- 106
- Forelæsninger
- 26
- Praktiske øvelser
- 21
- Projektarbejde
- 52,5
- I alt
- 206,0
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30 minutterEksamen er uden forberedelse.
Eksamen indledes med spørgsmål til et obligatorisk gruppeprojekt. Herefter eksamineres på tværs af kursets stof på baggrund af et spørgsmål, den studerende trækker. Eksamensspørgsmålene offentliggøres mindst en måned før eksamen. - Krav til indstilling til eksamen
- For at blive indstillet til eksamen er det et krav, at man med sin gruppe har afholdt og bestået to mundtlige oplæg ved øvelsestimerne, og at man ligeledes med sin gruppe har afleveret og bestået et skriftligt gruppeprojekt.
- Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Grundlæggende kan en ren redegørelse i et fag som
videnskabsteori give mere end en middel-karakter. De udmærkede
karakterer gives kun, hvis man udover den korrekte redegørelse er i
stand til at diskutere, vurdere og tage kritisk stilling til
stoffet. En udmærket karakter vil dog altid forudsætte en korrekt
redegørelse.
Hvad angår de redegørende dele af den studerendes besvarelse vil vi
lægge vægt på hvor detaljeret og korrekt redegørelsen er. Desuden
vil vi bedømme den studerendes selvstændige udvalg af stof: I sin
besvarelse skal den studerende helst være i stand til at vise, at
vedhommende er i stand til selvstændigt at udvælge de væsentligste
og mest relevante dele af pensum i forhold til det givne
spørgsmål.
Hvad angår de højere kognitive niveauer af den studerendes
besvarelse, dvs. analyse, diskussion og selvstændig stillingtagen,
lægger vi vægt på, at den studerendes besvarelse er reflekteret og
gennemtænkt. Den studernede skal være i stand til at indgå i en
diskussion og forholde sig til indvendinger og modargumenter.
Endelig skal den selvstændige stillingtagen være
sammenhængende.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NNDB12002U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 3
- Skemagruppe
- B (man 8-12 + tirs 13-17 + fre 8-12)
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Matematik og Datalogi
Udbydende institut
- Institut for Naturfagenes Didaktik
Kursusansvarlige
- Mikkel Willum Johansen (3-7c86794f787d733d7a843d737a)