NIGM14061U Værdier, natursyn og landskabsanalyse

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Values, Perceptions and Landscape Analysis

Uddannelse
Masteruddannelsen i landdistriktsudvikling og landskabsforvaltning
Kursusindhold

En stor del af den offentlige landskabs-forvaltning har som mål at beskytte, opretholde eller fremme landskabsværdier, herunder værdier knyttet til den biologiske mangfoldighed og andre dele af landskabets naturindhold. Selv om der indenfor givne kulturer er store fællestræk i den enkeltes værdiopfattelse, vil landskabsværdier grundlæggende være knyttet til den enkelte person og hans/hendes natursyn. Derfor må den enkelte ejers/brugers opfattelse af det værdifulde sammen med politiske prioreteringer og ekspertvurdering indgå i enhver planlægningsorienteret landskabsanalyse. Der lægges endvidere vægt på landskabsanalyse-metoder til lokalisering af anlæg, prioritering af indsats, identifikation af værdier og sammenhænge samt visuel konsekvensanalyse.

Målbeskrivelser

Modulet har to hovedmål: 1. give den studerende en indføring i faglitteraturen knyttet til landskabsværdier og natursyn, 2. bibringe færdigheder i anvendelse af forskellige metoder til landskabsanalyse og -evaluering, herunder især færdigheder i identifikation af beskyttelses- og forbedringsbehov i landskabet.

Ved modulets afslutning skal den studerende være i stand til at:

Viden:
- referere vigtige former for natursyn og landskabsværdier
- give en oversigt over forskellige analyseopgaver og dertil anvendelige metoder

Færdigheder:
- anvende metoder til historisk landskabsanalyse
- anvende metoder til analyse af landskabskarakterer
- anvende metode til rum analyse

Kompetencer:
- gennemføre og fremstille landskabsanalyser så de umiddelbart kan anvendes i praktisk planlægningsarbejde

Studie- og undervisningsformen er tilpasset kursister, der vil videreuddanne sig sideløbende med et fuldtidsjob. Undervisningen er koncentreret på to intensive internater af 2 1/2 dages varighed samt to seminarer af 1 dags varighed. Forud for hvert internat/seminar udsendes relevant litteratur (50-200 sider), som kursisten skal læse. Internaterne består dels af oplæg fra interne og eksterne undervisere og dels af ekskursioner/​feltstudier. Der udarbejdes tre mindre opgaver, som evalueres løbende, og med vejledning.
Kurset afholdes i foråret 2015. Undervisningen er koncentreret i to internater af hver 2 1/2 dages varighed samt to temadage af hver en dags varighed. I de mellemliggende perioder løses mindre opgaver med vejledning.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 1
  • Ekskursioner
  • 16
  • Forberedelse
  • 80
  • Forelæsninger
  • 44
  • Kollokvier
  • 8
  • Projektarbejde
  • 94
  • Vejledning
  • 4,5
  • I alt
  • 247,5
Point
9 ECTS
Prøveform
Løbende bedømmelse
Der afleveres 3 små opgaver. Opgaverne vægtes ligeligt. Karakteren er et gennemsnit af alle opgaver
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
Reeksamen
Skriftlig opgave, intern censur, bedømmelse efter 7-trinsskalen.

Den skriftlige opgave udleveres via e-mail 2 måneder inden afleveringstidspunktet. Besvarelsen skal have et omfang på max 20 normalsider af 2400 anslag inklusive mellemrum. Til besvarelsen anvendes den i kurset præsenterede litteratur samt andet materiale, som den studerende selv finder. Besvarelsen afleveres jf. instruktionerne i e-mail.
Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen.