NIGM14060U Samfundet i landdistrikterne

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Civic Society in Rural Areas

Uddannelse
Masteruddannelsen i landdistriktsudvikling og landskabsforvaltning
Kursusindhold

Samfund i landdistrikterne er blevet meget sammensatte og forskelligartede. Nogle svinder ind, mens andre vokser og i øvrigt meget forskelligartet. Man kan f.eks. nu skelne mellem rurbane samfund og udkantsområder, og demografi, levevilkår, de sociale og kulturelle mønstre samt udviklingspotentialerne peger i forskellige retninger. Klassiske teorier og begreber må erstattes med nye, der kan opfange denne diversificering. Herunder teorier der kan forklare, hvorfor stadigt mere af udviklingen ofte er overladt til det lokale niveau og folk selv at gøre noget ved. Rækkevidden af ildsjælenes, foreningslivets, entrepreneurships, kulturbårne og den sociale kapitals formåen vil blive drøftet i den sammenhæng. I modulet vil der desuden blive set på betydningen af kultur og identitet, social kapital, livsstile og bosætning, politiske strømninger, støttestrukturer og aktører.

Målbeskrivelser

Modulets hovedmålsætning er, den studerende indføres i den aktuelle samfundsudvikling og levevilkårene i landdistrikterne, med baggrund i nye teorier og erfaringer. der fokuseres på store regionale forandringer og på lokale forskelle, og deres baggrunde. 

Når modulet er færdigt forventes den studerende at kunne: 

Viden:
- beskrive udviklingen af og i forskellige typer landdistrikter 
- beskrive relevante faktorer bag denne udvikling 
- karakterisere typiske livsstile, bosætningsmønstre og adfærd
- beskrive typiske lokale aktions- og reaktionsmønstre og deres nærmere kulturelle og sociale relationer 
- beskrive typiske politiske strømninger og ideer om udviklingen og dens retning, herunder konkrete politiske tiltag 

Færdigheder: 
- anvende teorier og analyseredskaber 
- lave en problemformulering 
- trække på relevante videnkilder 

Kompetencer: 
- samarbejde med medstuderende om at gennemføre en analyse af lokalsamfund 
- gennemføre mindre selvstændige analyser

Studie- og undervisningsformen er tilpasset kursister, der vil videreuddanne sig sideløbende med et fuldtidsjob. Undervisningen er koncentreret på to intensive internater af 2 1/2 dages varighed samt to seminarer af 1 dags varighed. Forud for hvert internat/seminar udsendes relevant litteratur (50-200 sider), som kursisten skal læse. Internaterne består dels af oplæg fra interne og eksterne undervisere og dels af ekskursioner/​feltstudier. Der udarbejdes en række mindre opgaver, der tilsammen skal bestås for at bestå modulet.
Kurset afholdes næste gang foråret 2015. Undervisningen er koncentreret i to internater af hver 2 1/2 dages varighed samt to temadage af hver en dags varighed. I de mellemliggende perioder løses mindre, stillede opgaver med vejledning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 1
  • Ekskursioner
  • 16
  • Forberedelse
  • 80
  • Forelæsninger
  • 44
  • Kollokvier
  • 8
  • Projektarbejde
  • 94
  • Vejledning
  • 4,5
  • I alt
  • 247,5
Point
9 ECTS
Prøveform
Løbende bedømmelse
Aflevering af 3 opgaver i løbet af kurset. Opgaverne vægtes ligeligt. Karakteren er et gennemsnit af opgaverne
Krav til indstilling til eksamen
Deltagelse i begge internater og mindst én temadag.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
Reeksamen
Skriftlig opgave, intern censur, bedømmelse efter 7-trinsskalen.

Den skriftlige opgave udleveres via e-mail 2 måneder inden afleveringstidspunktet. Besvarelsen skal have et omfang på max 20 normalsider af 2400 anslag inklusive mellemrum. Til besvarelsen anvendes den i kurset præsenterede litteratur samt andet materiale, som den studerende selv finder. Besvarelsen afleveres jf. instruktionerne i e-mail.
Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen