NIGM14059U Det multifunktionelle landskab

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

The Multifunctional Landscape

Uddannelse
Masteruddannelsen i landdistriktudvikling og landskabsforvaltning
Kursusindhold

Med udgangspunkt i faglitteraturen og ekskursioner i konkrete landskaber behandles indholdet og udviklingen samt aktuelle konfliktpunkter i danske kulturlandskaber. Kurset giver et grundlæggende kendskab til teorier og begreber knyttet til kulturlandskabet, idet både økologiske og socio-økonomiske dimensioner inddrages og analyseres fra både ejernes/brugernes og det offentliges perspektiver. Første del af modulet koncentreres om selve landskaberne, anden del om konfliktløsning og samarbejde i landskabsforvaltningen. Endelig vil reformen af EUs landbrugspolitk og kommunalreformens betydning for planlægning og forvaltning blive behandlet.

Målbeskrivelser

Kursets formål er, at den studerende får en grundlæggende forståelse af landskabsbegrebet og af kulturlandskabets dynamiske karakter og multifunktionelle anvendelse. Endvidere er det et formål at give en grundig indføring i aktuelle udviklingstendenser samt i de måder hvorpå offentlig forvaltning og planlægning påvirker udviklingen.

Ved modulets afslutning skal den studerende være i stand til at:

Viden:
- gennemgå landskabsbegrebet som det har udviklet sig i Nordeuropa frem til 'Den Europæiske Landskabskonvention'.
- beskrive hovedtræk i det danske kulturlandskabs udvikling gennem de sidste 200 år samt de vigtigste aktuelle udviklingstræk i relation til hovedfunktionerne.

Færdigheder:
- anvende forskellige metoder til analyse af landskabsforandringer over tid

Kompetencer:
- anvende teorier og begreber vedrørende landskabets multifuntionelle anvendelse og udvikling

Studie- og undervisningsformen er tilpasset kursister, der vil videreuddanne sig sideløbende med et fuldtidsjob. Undervisningen er koncentreret på to intensive internater af 2 1/2 dages varighed samt to temadage af 1 dags varighed. Forud for hvert internat/temadag udsendes relevant litteratur (50-200 sider). Internaterne består dels af oplæg fra interne og eksterne undervisere og dels af ekskursioner/​feltstudier. Der udarbejdes mindre, stillede opgaver. Vejledningen foregår primært som fjernkorrespondance med enkelte møder.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 1
  • Ekskursioner
  • 16
  • Forberedelse
  • 80
  • Forelæsninger
  • 44
  • Kollokvier
  • 8
  • Projektarbejde
  • 94
  • Vejledning
  • 4,5
  • I alt
  • 247,5
Point
9 ECTS
Prøveform
Løbende bedømmelse
Bedømmelse af min. tre mindre, stillede opgaver
Krav til indstilling til eksamen
Deltagelse i begge internatkruser og deltagelse i mindst een af temadagene.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Reeksamen
Skriftlig opgave.
Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelse.