NIGK14057U Temakursus llB: Rurale landskaber - Forvaltning og Planlægning
Thematic Course llB: Rural Landscape - Management and Planning
Kurset omfatter forvaltning af rurale landskaber med fokus på
mål, midler og løsninger på forvaltnings- og planopgaver. Første
del af kurset foregår gennem forelæsninger, øvelser, seminarer
vedrørende landskabsprocesser og funktioner.
Forelæsnings- og seminaremner omfatter:
- Kulturlandskabet - aktuelle ændringsmønstre i relation til
landbrug, friluftsliv og bosætning samt implikationer for
planlægning og forvaltning
- Landmænds og andre aktørers værdier og praksis i relation til
arealanvendelse, kulturværdier, naturpleje og æstetiske værdier
-Rumlig planlægning. Design og implementering af rumlige planer
vedrørende konflikthåndtering og 'place making'
- De lovgivningsmæssige rammer, planlægningens funktioner og
processer
Projektdelen, der udgør den største del af kurset rummer to
'specialiseringslinjer'. Den ene er orienteret mod konkret,
overvejende lokalt forankret landskabsforvaltning, og er den der er
bekrevet i denne beskrivelse. Den anden er orienteret mod
forvaltningsproblemer og-løsninger på internationalt niveau og er
beskrevet under Thematic Course IIA
Projektarbejdet med fokus på lokal landskabsforvaltning starter med
en tre dages ekskursion til en kommune og et regional kontor under
Naturstyrelsen med det formål at give indsigt i aktuelle, praktiske
forvaltnings- og planopgaver samt ideer til mulige projekter.
Med udgangspunkt i den besøgte kommune danner studenterne
projektgrupper efter eget valg af projektemne. Projektarbejdet
gennemføres normalt i tværfaglige grupper på 3-5
personer.
Det overordnede mål med kurset er at opnå praktiske erfaringer
med problemorienteret forvaltning og planlægning af rurale
landskaber. Gennem kurset vil den studerende blive undervist i
problemanalyse og politikanalyse, dvs. design og implementering af
politikker, planer og projekter.
Læring
Efter gennemførelse af kurset vil den studrende være i stad til:
Viden:
- forstå de basale naturprocesser og sociale funktioner der
opretholder og forandre rurale landskaber med fokus på
nordeuropæiske landskaber
- forstå aktuelle ændringsmønstre, deres underliggende drivkræfter
samt de tilknyttede forvaltningsproblemer, instrumenter til
rådighed og potentielle løsninger
- demonstrere indsigt i relationerne mellem de primære
landskabsaktører (landmænd, skovejere, offentlige ejere, fonde
mv.), landskabssystemet (funktioner, strukturer, ændringer) og
offentlig intervention af forskellig slags
Færdigheder:
- håndtere landskabsproblemer i forvaltningsprocesser med
deltagelse af ejere, borgere og andre interessenter
-anvende politik-analystiske metoder til analyse og identifikation
af interventionsmål, alternative reguleringsinstrumenter og
implementeringsstrategier
- anvende analystiske færdigheder til vurdering af landskabets
naturlige og kulturelle tilstand herunder vurdering af
biodiversiteten, ecosystem services, kulturhistoriske værdier, og
den overordnede landskabskarakter
- forhåndsvurdere de overordnede konsekvenser af specifikke
interventioner og forslå ex post evalueringer
Kompetencer:
-Deltage i tværfaglige, problemorienterede
landskabsforvaltningsprocesser
- Syntetisere fra fragmenteret og ufuldstændig information til
operationelle løsninger på landskabsprojekter.
Primdahl, J. og Swaffield, S. (ed.)(2010): Globalisation and
agricultural Landscapes.Change Patterns and Policy Trends in
Developed Countries. Cambridge University Press. (Udvalgte kpitler)
Andre udvalgte tekster.
- Kategori
- Timer
- Ekskursioner
- 30
- Forelæsninger
- 20
- Kollokvier
- 30
- Projektarbejde
- 312
- Vejledning
- 20
- I alt
- 412
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse)
- klik her!
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøveSkriftlig afleveringDen udarbejdede projektrapport præsenteres med deltagelse af alle forfattere. Herefter stilles der på forhånd formulerede individuelle spørgsmål til hver enkelt projektdeltager med udgangspunkt i den specifikke rapport.
- Krav til indstilling til eksamen
- Projektrapporten skal være afleveret midst to uger før eksamen
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Udgangspunktet for eksamen er projektrapporten. Spøgsmålet om hjælpemidler er derfor ikke relevant
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
- Normalt eksamensuge i blok 4
Kriterier for bedømmelse
De analytiske og syntetiserende færdigheder demonstreret i projektet og den mundtlige eksamination udgør vurderingskriterierne
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NIGK14057U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
- 15 ECTS - fuld studietid
- Kursuskapacitet
- 50 (sammen med Thematic Course llA)
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Kursusansvarlige
- Jørgen Primdahl (3-6e7476446d6b72326f7932686f)
Undervisere
Jørgen Primdahl
Tobias Plieninger
Andreas Aagaard