NIGB14062U Transformation, midlertidighed og samtidskunst
Transformation, Temporality and Contemporary Art
Nøgleord: kulturplanlægning, transformation, midlertidig
arkitektur, omdannelse af bynære landskaber, borger involvering
Indtagelse og omdannelse af bynære restarealer gennem midlertidige
kulturelle tiltag er en voksende tematik som redskab for
planlægning og udvikling. Under betegnelsen kulturplanlægning er
fænomenet vokset frem inden for de seneste 10 år som en mere nænsom
måde at skabe byfornyelse og bynære landskaber på.
Tidligere skete byfornyelse ofte på åbne marker i byernes periferi,
der transformeredes fra landbrugsarealer til forstadsbebyggelser og
satellitbyer. I dag foregår meget fornyelse inden for strukturer,
der allerede er kulturelt og historisk indskrevet i vores bynære
landskaber. Det kan være mellemrum i den åbne by, der skal
redefineres eller industrilandskaber der har udtjent deres
oprindelige formål og nu skal inddrages som sted for nye
udviklingstiltag.
Med kulturplanlægning forsøger man at inddrage de fysiske spor og
menneskelige ressourcer, der i forvejen er på stedet i en
processuel transformation, der ad åre bringer nye læsninger ind i
området. Strategier kan inkludere greb som samtidskunst,
midlertidige projekter og borgerinvolvering anvendt som redskaber,
der kan bidrage til en programmatisk refortolkning og arkitektonisk
genlæsning af sted.
På dette kursus vil vi arbejde med og undersøge
omdannelsesprocesser der netop arbejder med de midlertidige greb og
den kulturelle læsning. Kurset vil tage afsæt i en konkret
situation og et sted, som så vil være case og omdrejningspunkt for
kursets indhold.
Målet med kurset er at give studerende indblik i og erfaring med
hvordan midlertidige tiltag og strategier kan anvendes i
byudvikling og hvordan kunst, arkitektur og landskab kan bidrage
med stedsspecifikke genlæsninger af sted og program.
Kurset tilknyttes et eksisterende forsknings og udviklingstema
omkring byomdannelse, samtidskunst og midlertidighed og studerende
kommer således i kontakt med den forskning der finder sted i
faggruppen for Landskabsarkitektur og urbanisme.
Målet er både teoretisk refleksion og praktisk erfaring og kurset
tilbyder en konkret kontekst og en bred vifte af kompetencer på
området, som studerende kommer i tæt dialog med.
Viden:
Viden om og forståelse af de muligheder og konflikter der kan ligge
i anvendelsen af kulturelle planlægningsstrategier og midlertidige
anvendelser. Gennem studier af konkrete processer overordnet og
paralleller til lignende projekter andre steder vil studerende få
viden om og en bredere indsigt i de kompleksiteter, som feltet
kulturplanlægning rummer.
Færdigheder:
At kunne arbejde selvstændigt med konceptudvikling,
interessentinddragelse og udførelse af egen midlertidige
installation.
At metodisk kunne formulere og gennemføre en undersøgelse af
stedets brug og aktører.
At kunne indgå og samarbejde i et tværdisciplinært internationalt
team af kulturelle iværksættere, grundejere, kommune samt lokale
aktører i form af klubber og virksomheder.
Kompetencer:
At kunne omsætte praktisk indsamlet viden til teoretisk refleksion
- og omvendt.
At kunne arbejde med konceptuelle greb for midlertidighed.
At kunne arbejde i en kompleks kulturbåren organisation af
kunstnere, arkitekter, udstillings koordinatorer, samt lokale
aktører i form af borgere, virksomheder og
grundejer.
- deltagelse i dialogsaloner og seminarer med kulturproducenter og andre lokale aktører omhandlende midlertidighed, omdannelse, samtidskunst, byliv og involvering.
- udvikling af eget projekt i form af en bygget installation i 1:1 samt formidling/reflektion over proces og projekt.
Det forventes en stor grad af engagement og selvstændighed fra de deltagende studerende.
En stor del af undervisningen vil foregå på en lokalitet udenfor og det er en forudsætning, at man kan være til stede i området.
- Kategori
- Timer
- Ekskursioner
- 20
- Forelæsninger
- 20
- Kollokvier
- 20
- Projektarbejde
- 106
- Vejledning
- 40
- I alt
- 206
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve...
- Krav til indstilling til eksamen
- Aktiv deltagelse i kursusaktiviteter, gennemførelse af kursusprojekt, aflevering af stillede opgaver.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse
Gennemførelse og præsentation af eget projekt.
Redegøre for konceptuelle, æstetiske og praktiske beslutninger i
udførelsen.
Formidle processen for forudgående iaggtagelser og analyser samt
hvorledes projektet inddrager og forankrer
lokalt.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NIGB14062U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kursuskapacitet
- 25
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Kursusansvarlige
- Bettina Lamm (4-72757c715079777e3e7b853e747b)
Undervisere
Eksterne samarbejdspartnere og underviser vil blive inddraget i forløbet.