NIGB14060U Bachelorvirksomhedsprojekt
Bachelor in Practise
Dette er en individuel projektorienteret studieaktivitet, hvis
indhold defineres af karakteren af den eller de aktiviteter, som
gennemføres hos en bachelorvirksomhedsprojektvært (i det følgende
kaldet BVP-vært).
Forhåndsgodkendelse
Bachelorvirksomhedsprojekt skal forhåndsgodkendes før
gennemførelse. Skov & Landskab koordinerer et samlet udbud med
godkendte virksomheder/organisationer med mulighed for
bachelorerhvervsophold. Disse er til fri fordeling mellem tilmeldte
studerende. Har du ønske om alternativ BVP-vært skal du kontakte
den kursusansvarlige med henblik på at få BVP-værten godkendt inden
opholdets start.
Vejledning
Skov & Landskab har en formel kursusansvarlig, som er ansvarlig
for at vejlede den studerende i forbindelse med tilsagn om
forhåndsgodkendelse. Under BVP-projektet giver
bachelorvirksomhedsprojekt-vejlederen konkret faglig vejledning,
deltager i midtvejsseminar og bedømmer slutrapporten.
Midtvejsseminar
I forbindelse med gennemførelse af BVP-opholdet, deltager den
studerende i et midtvejsseminar. Hensigten med seminaret er at gøre
foreløbig status på BVP-projektet med henblik på at sikre at den
studerende opnår fuldt udbytte af hele forløbet.
Slutrapporten
I slutrapporten skal den studerende dokumentere, at vedkommende kan
reflektere over anvendelsen af egen faglighed i en erhvervsmæssig
sammenhæng og kan reflektere over egen læring i forløbet.
Rapporten skal afleveres med udgangen af blok 4, senest en uge før
afholdelse af eksamen. Det anbefales derfor, at den studerende
løbende arbejder på slutrapporten gennem projektforløbet. Omfanget
af rapporten er ca. 5-10 sider, ekskl. bilag/illustrationer.
Rapporten skal bestå af følgende elementer:
Konkrete rammer for BVP-projektet: en beskrivelse af BVP-værten:
virksomheden/organisationen, dens formål (hvem betjener den, hvad
producerer den, hvad er andre mål), dens organisering (hvem træffer
beslutninger, ledelsesstruktur, arbejdsfordeling) og fysiske
rammer, samt en beskrivelse af de konkrete arbejdsopgaver eller
aktiviteter, du har været beskæftiget med i forløbet.
Med udgangspunkt i beskrivelsen af de konkrete aktiviteter og
arbejdsopgaver forventes den studerende at diskutere, hvilke dele
af det af den studerende kendte metoder og vidensgrundlag, der er
blevet bragt i spil i forløbet. Der skal også indgå overvejelser om
den konkrete viden og de specifikke metoder, den studerende har
erhvervet sig i forløbet.
Personlige læringsrefleksioner: hvad har den studerende lært (både
faglig indsigt og generelle kompetencer), og hvordan er denne
læring foregået (i hvilke situationer og sammenhænge), og på hvilke
måder den studerende ser forløbet som et bidrag til egen udvikling
såvel professionelt som personligt.
Slutrapporten laves som A4-format med tydelig angivelse af navn,
studienummer og vejleder på forsiden.
Formålet med BVP-projektet er at give den studerende mulighed
for at afprøve egne, gennem studiet erhvervede færdigheder og viden
i praksis. Dernæst at den studerende får mulighed for at opnå en
indsigt i en faglig niche, som har netop dennes interesse. Opholdet
er den studerendes mulighed for at sætte egne kompetencer i spil,
således at den studerende efter opholdet er bedre kvalificeret til
at træffe beslutning om den videre udvikling af kompetence - og
uddannelsesprofil.
Mål med aktiviteten er at:
Give erfaring med at anvende teori og metoder fra studiet i en
konkret sammenhæng i en virksomhed/organisation
Forstå og reflektere over den erhvervs- og samfundsmæssige
sammenhæng, som faget/uddannelsen indgår i
Skabe grundlag for aktivt valg af videre uddannelse – og
kompetenceudvikling.
Formålet med slutrapporten er, at den studerende kan dokumentere at
han/hun kan reflektere over anvendelsen af egen faglighed i en
erhvervsmæssig sammenhæng samt reflektere over egen læring.
Efter at have gennemført aktiviteten forventes det, at den
studerende kan:
Viden
- redegøre for den specifikke faglige viden, som er nødvendig for
at gennemføre forløbet. Det være sig viden fra forudgående studier
såvel som viden erhvervet under forløbet
- forstå og reflektere over strukturer og kultur i en
virksomhed/organisation på en sådan måde, at den studerende kan
forklare sin egen placering og specifikke funktion i den samlede
organisation, samt virksomhed/organisationens arbejdsfelt i
forhold til egen forståelse af landskabsarkitektur.
Færdigheder
- anvende faglig viden og relevante redskaber i en konkret faglig
sammenhæng
- formidle og samarbejde med både fagfæller, samarbejdspartnere og
brugere
Kompetencer
- demonstrere forståelse af, hvorledes den nyerhvervede viden og de
nye færdigheder bidrager til egen personlige og professionelle
udvikling, samt
- reflektere over egen læring i forbindelse med aktiveringen af den
faglige viden ved starten af forløbet.
- identificere egen rolle og funktion i organisationen samt
reflektere over egen læring gennem ophold.
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 200
- Projektarbejde
- 200
- Vejledning
- 12
- I alt
- 412
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringEn projektrapport afleveres senest én uge før afholdelse af eksamen efter de blokke, hvori bachelorvirksomhedsprojekt gennemføres. Kravene til rapporten er beskrevet i kursusindhold.
Vægtning: Bedømmelse af projektrapport vægtes 100 % - Krav til indstilling til eksamen
- Aktiv deltagelse i midtvejsseminar, samt afleveret rapport.
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NIGB14060U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 2 blokke
- Placering
- Blok 3 og Blok 4
- Skemagruppe
- Aktiviteten gennemføres halvtids over blok 3 og 4. Den studerende skal deltage aktivt i en midtvejs-status. BEP skal have en sådan karakter, at det bidrager til udvikling af den studerendes teoretiske og praktiske viden i relation til selve studiet.
- Kursuskapacitet
- ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institutter
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
- Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi
Kursusansvarlige
- Christian Philip Kjøller (3-727f7a4f78767d3d7a843d737a)