NIDK10011U Idræt, individ og samfund

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Sport, the Individual and society

Uddannelse
Kandidatuddannelse i humanistisk-samfundsvidenskabelig idrætsvidenskab
Kursusindhold

Idræt, individ og samfund i det moderne og postmoderne belyst via

  • udvalgte psykologiske og pædagogiske teorier/tilgange, f.eks. Merleau-Ponty, Dewey og Bruner.
  • udvalgte sociologiske og kulturteoretiske tilgange, f.eks. Bourdieu, Foucault og Elias.
Målbeskrivelser

Viden:
De studerende skal have grundlæggende viden  om faglige teorier, der belyser samspil mellem individ og samfund
De studerende skal have viden om de relevante teoriers anvendelse i relation til idræt og kropskultur

Færdigheder:
De studerende skal kunne sammenligne de forskellige teoriretninger og kunne analysere svagheder og styrker i de forskellige teorier 
De studerende skal opnå færdigheder i at kunne analysere og reflektere over teoriernes relevans med henblik på at forstå idræt som genstandsfelt

Kompetencer:
De studerende skal kunne beskrive, analysere og vurdere aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og cases med et humanistisk-samfundsvidenskabeligt perspektiv
De studerende skal udvikle en forståelse for teoriernes betydning for deres fremtidige rolle som fx underviser, konsulent eller forsker

Litteratur oplyses før kursusstart på Absalon

Forelæsninger, gruppearbejder, øvelser, studenterpræsentationer og diskussioner
Obligatorisk modul på den Humanistisk-Samfundsvidenskabelige kandidatuddannelse i idrætsvidenskab.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 62
  • Forberedelse
  • 200
  • Forelæsninger
  • 50
  • Teoretiske øvelser
  • 100
  • I alt
  • 412
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering, 48 timer
Skriftlig 48 timers hjemmeopgave baseret på pensum med et centralt stillet spørgsmål. Max 10 sider.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Karakteren 12 gives, når den studerende gennem en skriftlig opgave udtømmende har demonstreret evne til

  • at bearbejde pensum på en reflekteret og selvstændig måde.
  • at begrunde tilvalg og fravalg med hensyn til valg af teoritilgang i forhold til egne/emperiske undersøgelsesemner.
  • at kunne sammenligne de enkelte teoriretninger og analysere styrker og svagheder i de forskellige teorier.
  • at gøre den udvalgte litteratur til genstand for en selvstændig bearbejdning og kritisk stillingtagen.
  • at demonstrere overblik over pensum og evne til at udvælge relevante dele af litteraturen til brug ved opgavebesvarelsen.