NIDB12001U Styrketræning (PT-Styrke)

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Strength training (PT-Styrke)

Kursusindhold

Kurset består af en forelæsningsrække og en praktisk del. I den teoretiske del bliver teorier omkring styrketræning, adaptationer til styrketræning og evaluering af styrke hos forskellige målgrupper gennemgået og diskuteret. Den studerende vil både via forelæsningerne samt de tilhørende øvelser blive introduceret til diverse træningsformer samt metoder til evaluering af styrke. 

Den praktiske del: I kurset indgår praktiske øvelser, der fokuserer på såvel træning som evaluering af styrke. Med afsæt i kursets teoretiske indhold og indledende praktiske øvelser arbejder de studerende eksemplarisk i grupper med en selvvalgt problemformulering omkring udarbejdelse af forsøgsdesign og eksperimentelle forsøg, som tester en relevant præstations- eller sundhedsrelateret problemstilling indenfor styrketræning for en valgt målgruppe. På baggrund af dette arbejde skrives en individuel rapport og denne afleveres som eksamensprojekt.

Målbeskrivelser

Specifikt er det målet at deltagere på kurset skal:
 

Viden

  • Opnå teoretisk kendskab til forskellige former for styrketræning og styrketests
  • Opnå generel viden om hvilke fysiologiske og morfologiske adaptationer, der ledsager styrketræning, herunder ændringer i skeletmuskler, knogler­ og bindevæv samt neurale adaptationer, herunder ændringer i koordination. Derudover skal deltagerne opnå kendskab til hvordan disse adaptationer kan evalueres.
  • Opnå generel viden om hvilke sundhedsrelaterede effekter styrketræning kan have og hvordan styrketræning kan virke præstationsfremmende såvel i eliteidræt som i rehabilitering.
  • Opnå viden om effekter af styrketræning hos specifikke målgrupper (herunder forskellige aldersgrupper), samt kendskab til hvilken betydning kost kan have på træningsinducerede adaptationer.
  • Opnå viden om funktionel overførbarhed af øget muskelstyrke og hvilken betydning faktorer som alder og træningsform har i relation hertil. 

Kompetencer

  • Kunne diskutere hvilke forhold, der ligger til grund for forskelle i muskelstyrke og træningsinducerede adaptationer herunder betydningen af faktorer som alder, træningsform
  • Have kompetencer til at analysere og diskutere valg af trænings- og testmetoder i forhold til specifikke målgrupper og forskellige videnskabelige problemstillinger
  • Kunne integrere denne viden, for derigennem at kunne forstå og diskutere årsags-sammenhænge og tilegne sig specifik, detaljeret viden om teorier/mekanismer af betydning for styrke i en specifik sammenhæng.
  • Kunne diskutere udstrækningen og betydningen af funktionel overførbarhed af styrkeændringer.
  • Kunne forholde sig kritisk til den eksisterende litteratur samt vurdere og perspektivere eksperimentelt arbejde i forhold til den eksisterende litteratur og arbejdsfysiologi.

Færdigheder

  • Kunne udvælge og forevise praktiske styrketræningsøvelser, der engagerer kroppens større muskelgrupper samt forklare væsentlige fokuspunkter for gennemførelsen af disse øvelser.
  • Opnå praktisk evne til at designe og gennemføre forskellige former for styrketræning, samt kunne udføre funktionelle styrketests og simple laboratorie­tests.
  • Kunne designe og udføre (simple) eksperimentelle forsøg, der tester en relevant problemstilling relateret til styrketræning og kunne diskutere denne i forhold til den eksisterende fysiologiske viden (udvælge og forholde sig til relevant litteratur).

Undervisningsmaterialet består af lærebogskapitler, oversigtsartikler (reviews) og originale forskningsartikler mv.


Litteratur oplyses før kursusstart på Absalon.

Arbejdsfysiologi 1 og 2 eller tilsvarende fysiologiske kurser.
Forelæsninger, gruppediskussioner, praktiske øvelser og træning samt eksperimentelt arbejde. Herudover besøg og øvelser hos relevante eksterne institutioner.
Ved færre end 12 tilmeldte kan kurset blive aflyst.
  • Kategori
  • Timer
  • Ekskursioner
  • 8
  • Forberedelse
  • 100
  • Forelæsninger
  • 24
  • Praktiske øvelser
  • 10
  • Projektarbejde
  • 50
  • Teoretiske øvelser
  • 14
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 25 minutter
Skriftlig aflevering
Eksamen er individuel og tager udgangspunkt i det afleverede projekt.
Projekt og mundtlig eksamen vægtes ligeligt.
Der er ikke forberedelse til eksamen.
Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt

De studerende må kun medbringe deres projekt og en præsentation/disposition for eksamen.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Kriteriebeskrivelse for karakteren 12:

  • Eksaminanden har demonstreret en overbevisende evne til at foretage en velorganiseret og velovervejet analyse af en relevant problemstilling, med overvejelser om målgruppe, træning, adaptationer, forsøgsdesign og praktisk udførelse.
  • Eksaminanden har igennem sin præstation demonstreret evne til at kunne præsentere, analysere, diskutere og sammenfatte/konkludere og har desuden taget kritisk stilling til den aktuelle problemstilling og kan diskutere og perspektivere i forhold til den relevante litteratur.
  • Eksaminanden har demonstreret beherskelse af kursets centrale emner, evne og overblik i forhold til den udvalgte problemstilling.