NIDB11012U TVÆRfagligt Studenterprojekt (TVÆRS)

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Interdisciplinary projects (TVAERS)

Kursusindhold

Et TVÆRS-projekt tager afsæt i en konkret problemstilling, hvis løsning kræver integration af flere fagligheder, hvorfor 2-4 studerende fra to forskellige bacheloruddannelser samarbejder om projektet. Projektarbejdet kan tage afsæt i en på forhånd opstillet problemformulering eller i en problemformulering, som de studerende selv vælger i samråd med vejlederne.
Projektforløbet omfatter en introduktion til projekt- og gruppearbejde.
Projektet afsluttes med en skriftlig grupperapport samt en konference, hvor hver studerende skal udarbejde en poster og fremlægge den mundtligt (se endvidere under "Eksamensform").

Målbeskrivelser

Det er målet, at deltagerne på kurset opnår følgende færdigheder, viden og kompetencer i de enkelte fagelementer:

Færdigheder:

  • at kunne formidle skriftligt og mundtligt til både fagfæller og i en tværfaglig sammenhæng
  • at kunne anvende enkle og effektive projektstyringsredskaber

 Viden:

  • at have kendskab til erhvervslivet som arbejdsplads
  • at have viden om projektarbejdsformen og projektstyringsredskaber

 Kompetencer:

  • at kunne indgå meningsfuldt og problemløsende i et tværfagligt samarbejde
  • at kunne arbejde projektorienteret
  • at kunne sætte sin egen faglighed meningsfuldt ind i en bredere tværvidenskabelig ramme
  • at kunne tænke og handle innovativt
     
Projektet kan først starte, når der foreligger en TVÆRS-projektkontrakt mellem de studerende og de 2 vejledere, som er godkendt af de relevante studieledere.
Bestået 90 ECTS på bacheloruddannelsen.
Tværfagligt selvstudium under vejledning.
Kurset udbydes næste gang i studieåret 2014/2015
Til projektet er knyttet to projektansvarlige interne vejledere fra de respektive uddannelser. En ekstern samarbejdspartner (fx en ansat i en virksomhed, kommune, organisation eller lignende) kan være tilknyttet projektet, men det er ikke en forudsætning.

For at påbegynde et TVÆRS-projekt i blok 3, skal der ved blokstart foreligge en projektkontrakt (se under "Formelle krav"). Det kræver ofte en del forarbejde, så det anbefales at starte planlægningen af et TVÆRS-projekt i god tid. Yderligere oplysninger om TVÆRS-projektet, forslag til projekter, VIP-profiler, projektkontrakter m.v. kan ses på kursets hjemmeside eller fås ved henvendelse til Eva Wulff Helge eller Pia Sandfeld Melcher (se under "kontaktpersoner").
Endvidere er der oprettet en gruppe på Facebook (søg på 'TVÆRS projekt' eller find den her), hvor det er muligt at stille sp ørgsmål til projekter og vejledere, diskutere indhold, foreslå nye projekter, finde potentielle medstuderende, læse om igangværende projekter m.m.

I særlige tilfælde, hvis der er fornuftige argumenter for det, kan TVÆRS-projektet laves over 1 blok på fuld tid. Dette skal godkendes af de relevante studieledere. I så fald starter projektet op i blok 4, 2015, og de studerende følger datoer og frister for indstillingskrav og TVÆRS-konference som nævnt under "Eksamensform".
  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse
  • 13
  • Forelæsninger
  • 7
  • Praktiske øvelser
  • 50
  • Projektarbejde
  • 342
  • I alt
  • 412
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Poster og mundtlig præsentation af poster på TVÆRS-konferencen torsdag den 18/6-2015.

Posteren og den mundtlige præsentation af denne vægtes med henholdsvis 30% og 70% i den samlede bedømmelse
Krav til indstilling til eksamen
Senest 1 uge før TVÆRS-konferencen - dvs torsdag den 11/6-2015 - skal der afleveres en skriftlig grupperapport på max 20 sider. Rapporten skal være godkendt senest 3 dage før konferencen - dvs mandag den 15/6-2015.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Reeksamen
Re-TVÆRS-konferencen torsdag den 21/8-2014 med tilsvarende frister for grupperapport, som nævnt under ordinær eksamen.
Kriterier for bedømmelse

Karakteren 12 gives når den studerende:

 

  • kan sætte sin egen faglighed meningsfuldt ind i en bredere tværvidenskabelig ramme
  • formår at formidle egen faglighed på højt niveau samt den nye faglighed tilfredsstillende
  • demonstrerer handlingskompetence til tværfagligt samarbejde og problemløsning
  • kan gøre rede for anvendelsen af forskellige projektstyringsredskaber
  • udviser innovativ tænkning