NIDB11009U Ungdom og idræt - idrætsspecialisering (PT-Ung)

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Youth in Sport – Sport Specialization (PT-Ung)

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i idræt
Kursusindhold

Kurset består af en obligatorisk del og valg mellem to specialiseringsretninger - ”Talentudvikling” eller ”Idrætsundervisning af unge”.

Den obligatoriske del af ”Ungdom og Idræt” belyser ungdomsspecifikke forhold af betydning for idrætsundervisning for denne målgruppe og teoretisk/praktiske problemstillinger der er forbundet med læring/træning af unge – herunder fokus på gymnasieundervisning.

Hver studerende vælger derudover mellem følgende 2 specialiseringer: ”Talentudvikling” eller ”Idrætsundervisning af unge”.
 

I specialiseringen, ”Talentudvikling”, arbejdes med basketball som genstandsfelt i forhold til talentudvikling og hertil hørende begreber og problemstillinger. For at fremme forståelsen af underliggende temaer arbejdes indledningsvis med en avanceret tilgang til tekniske og taktiske aspekter af basketball. Den studerende vil i kurset skulle fordybe sig i egenskaber som en given positionsspecifik spiller skal mestre både som individ og som holdspiller i et angrebs- og forsvarstaktisk perspektiv. I forløbet vil der arbejdes med perspektivering til andre idrætter og deres talentudviklingsmiljøer.

Specialiseringen ”Idrætsundervisning af unge” giver en introduktion til de tre færdighedsområder i gymnasiebekendtgørelsen for idræt med praktisk/teoretisk udvikling af færdigheder i hhv. boldspil, musik og bevægelse samt klassiske og nye idrætter med fokus på ungdomskulturer. I en kobling mellem de praktisk/teoretiske kurser og en pædagogisk-didaktisk del arbejdes med undervisningsforløb, hvor studerende i grupper skal tilrettelægge og gennemføre undervisning for en gymnasieklasse, hvor alle færdighedsområder kommer i spil. Der arbejdes med pædagogiske og didaktiske teorier med fokus på kropslighedens rolle i undervisnings-og læreprocesser, underviserroller, underviserkompetencer, kommunikation og undervisningstilgange/metoder og der gives en introduktion til kvalitativ videoobservation som metode til at analysere og udvikle undervisningspraksis.

Målbeskrivelser

Viden: Kendskab til særlige læringsmæssige, sociologiske, didaktiske, pædagogiske og psykologiske problemstillinger i forhold til idræt og bevægelseskultur og involvering/engagement for unge.

Kompetencer: At kunne koble den teoretiske baggrundsviden med kendskab og analytisk indsigt i de valgte idrætsdiscipliner. Kunne omsætte denne i praksis til bevægelsesaktiviteter og sammenhængende forløb i forskellige ungdoms- trænings og uddannelsesmiljøer.

Færdigheder: Opnå praktiske færdigheder indenfor den valgte specialisering - herunder kunne sammensætte trænings-/​undervisningsforløb i den givne disciplin med fokus på undervisning, træning og fysiske aktiviteter for udvalgte ungdomsmiljøer/grupper.

At kunne sætte sig ind i og afvikle en specifik/udvalgt praksis situation med en eksperimenterende tilgang til træning og performance.

Litteratur oplyses før kursusstart på Absalon

Det anbefales at man har gennemgået 1. års praktisk-teoretiske moduler.
Praktisk-teoretiske oplæg fra undervisere, forelæsninger, studiebesøg, gruppearbejde og praktisk-teoretiske fremlæggelser fra studerende.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 40
  • Forberedelse
  • 42
  • Forelæsninger
  • 14
  • Praktiske øvelser
  • 70
  • Projektarbejde
  • 40
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Praktisk mundtlig prøve, 60 min
Skriftlig aflevering
Den studerende vælger ved kursustilmelding hvilken specialisering de ønsker at følge og inden for denne specialisering udarbejdes 5-6 siders synopsis/​oplæg/​drejebog som danner grundlag for den praktiske/mundtlige eksamen. Det skriftlige oplæg udarbejdes i grupper af 2-6 studerende, som afvikler den praktiske del af eksamen sammen og efterfølgende eksamineres individuelt. Det skriftlige oplæg og den praktisk/mundtlige prøve vægtes lige.
Krav til indstilling til eksamen
Der gælder et krav om registreret aktiv deltagelse i mindst 80 procent af al undervisning ved hver enkelt selvstændigt evalueret del af fagelementet. Ved aktiv deltagelse forstås: at den studerende indgår i undervisningen ved aktiv handling. Dvs. ved at udføre bevægelser og/eller øvrig deltagelse i den undervisning som foregår, for eksempel ved at undervise, diskutere, analysere, give feed back, coache etc. Hvis kravet om aktiv deltagelse ikke er opfyldt, gives bedømmelsen -3 uanset bedømmelsen af andre delkrav.

Desuden skal delopgaver eller praksisfærdighedsniveau i de enkelte studieelementer være bestået i de studieelementer som ikke udtrækkes til eksamen (vurderes alene af underviseren).
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Reeksamen
Delelementer, der allerede er bestået ved en tidligere eksamenstermin kan genafleveres uden genbedømmelse ved reeksamen. Det gælder også eventuelle skriftlige gruppeopgaver, der danner grundlag for en individuel bedømmelse.
Har den studerende ikke tidligere medvirket i gruppeopgave, skal tilsvarende opgave udarbejdes individuelt.

Et opfyldt krav om aktiv deltagelse kan ”genbruges” de første tre eksamensmuligheder efter registreringen.
Kriterier for bedømmelse
  • Kriteriebeskrivelse for karakteren 12: 

    Karakteren 12 gives, når den studerende demonstrerer evne til:
  • At kunne integrere praktisk udførelse/afvikling af forløb i de udvalgte specialiseringer med teoretisk viden om ungdomsgruppen/​gymnasieuddannelserne som en specifik og prioriteret målgruppe. Dvs. den studerende behersker og kan kombinere praktiske kompetencer fra udvalgte specialiseringer med overordnede didaktiske overvejelser ift. ungdomsgruppen.
  • At kunne forevise udvalgte praksiselementer og udnytte sine bevægelsesmæssige kvaliteter i forhold til læringsforløb og specifikke træningssituationer.
  • At kunne analysere og begrunde den specifikke praksissituation i forhold målgruppen og justere/differentiere praksis i forhold til målgruppens forudsætninger og den studerendes egne kropslige kompetencer.
  • At kunne tilpasse praksis til den givne målgruppe og hvor det er relevant kunne udvikle nye praksis- og træningsformer der er målrettet til ungdomsgruppen