NIDB11004U Idrætspraksis og teori 6 (PT-6)

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Sport practice and theory 6 (PT-6)

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i idræt
Kursusindhold
Følgende studieelementer indgår i modulet: Danseperformance, Basket og Badminton

Danseperformance:
Der arbejdes med koreografiske redskaber, improvisation, moderne dans, performanceprincipper, stage presence, bevægelseslære, æstetiske læreprocesser og personlig udvikling. Desuden arbejder de studerende i grupper med et større performanceprojekt fra idéfase, til koreografi og perfektionsfase. Performanceprojektet relateres i teoretisk opgave til undervisning i gymnasiet.
Basket
Der arbejdes med basketballspillets tekniske og taktiske elementer med henblik på at opnå praktisk og teoretisk forståelse af spillet og dets del-elementer. Undervisningen vil indeholde forskellige del-elementer, således at den studerende kan udføre specifikke bevægelser (i individuel og kollektiv kontekst) samt analysere, planlægge og formidle Basket.
Badminton:
Generel spilforståelse, etablering af tekniske færdigheder og indsigt i læring af sammensatte bevægelsesmønstre.
Målbeskrivelser

Danseperformance:
Den studerende skal:

Viden:

  • Den studerende studerende skal opnå indsigt i performanceprocesser, kropslig artikulation, koreografi, kreativitet, personlig udvikling, og kommunikation i relation til både dansekunst og gymnasiebekendtgørelse.
  • Udvikle viden om, hvordan man kan analysere kroppens og dansens form/udtryk i forbindelse med performance som kunstnerisk produktion.

Færdigheder:

Selvstændigt udvikle og gennemføre et for gruppen og den enkelte udfordrende, differentierbart og vedkommende projekt i relation til den stillede performanceopgave.
Udvikle og vise en performance med et godt teknisk niveau og gennemarbejdet kvalitet i reltion til bevægelsernes form og følelsesmæssige dimensioner.

Kompetencer:

  • Opnå en nuanceret praktisk kompetence og teoretisk viden om improvisation og komposition i bevægelse/dans herunder kompetence til at kunne arbejde kreativt og kvalitativt med kunstnerisk metode i idrætsundervisningen. 
  • Udvikle kompetence til at arbejde med koreografiske principper, kropslig kreativitet og gruppedynamiske processer i bevægelse og dans
Basketball:

Viden:
  • Opnå viden om centrale elementer i basketball - både på det individuelle og på det holdmæssige plan 
  • Opnå viden i relation til teknik og taktik spillet
  • Opnå viden om spillet, reglerne i spillet samt tilhørende variationer.

Færdigheder:
  • Kunne forklare og vise de færdigheder som er væsentlige for at kunne spille basketball og være i stand til at foretage elementære fejlrettelser på udførelsen. 
  • Væsentlige færdigheder er: Individuelt – driblinger, afleveringer, skud, lay up, mand til mand forsvar, reboundteknik, screeninger. 
  • Holdspil – fastbreak, defensivt tilbageløb, holdforsvar, angrebsspil mod personligt - og zoneforsvar, indkastspil.
  • Kunne udføre analyse af tekniske og taktiske aspekter i spillet
  • Være i stand til at designe, beskrive og udføre simple øvelser til træning af diverse spilelementer. 
Kompetencer:
  • På baggrund af den opnået viden om basketball at være i stand til at ræsonnere, udvælge og konstruere et basketballforløb eller en undervisningsserie for øvede og begyndere på gymnasieniveau.
  • Kunne evaluere den konkrete undervisning eller spilsituation og derudfra analysere hvilke ændringer der er nødvendige for at opnådet ønskede mål. 
Badminton
 
Viden: 
  • Opnå en så høj grad af viden om spillet, badminton, at de er i stand til at ræsonnere over, udvælge relevante øvelser og sammensætte et undervisningsforløb for øvede og begyndere.
Færdigheder:
  • Kunne forevise og forklare tekniske færdigheder som er væsentlige for at kunne spille badminton og undervise andre i disse tekniske færdigheder herunder kunne analysere og foretage fejlrettelser. 
  • Være i stand til at designe, beskrive og udføre simple øvelser til træning af diverse spilelementer. 
Kompetencer:

  • Kunne evaluere den konkrete undervisnings-/​spilsituation og derudfra analysere hvilke ændringer, der er optimale.
  • Kunne forholde sig til læring af specifikke tekniske og bevægelsesmæssige færdigheder i badminton i relation til teoretisk og praktisk viden om motorisk læring 
 
Winther,H, Engel, L,Nørgaard, M og Herskind M. (2007). Fodfæste og himmelkys. undervisning i rytmiske bevægelse gymnastik og dans. Hovedland

Basketball og badminton: Oplyses ved kursusstart.
Kun for egne studerende optaget på bacheloruddannelsen i idræt.
Gennemgået 1. års moduler.
Der arbejdes med praktiske og teoretiske oplæg fra undervisere, selvstændige gruppeprocesser med performance, supervision, bevægelsesanalyser, spilanalyser og teoretiske opgaver.
Obligatorisk kursus på bacheloruddannelsen i Idræt.
  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse
  • 129
  • Forelæsninger
  • 5
  • Praktiske øvelser
  • 72
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Løbende bedømmelse
Hvert af de indgående studieelementer evalueres med en selvstændig karakter og der udregnes en gennemsnitskarakter for kurset. Karaktererne i de enkelte studieelementer fremgår af et bilag, når kurserne Idrætspraksis og teori 1-6 er bestået.

Et krav om undervisningsdeltagelse indgår som en del af eksamenskravene. Kravet består i, at der skal være registreret aktiv deltagelse i mindst 80 procent af al undervisning i hvert enkelt selvstændigt evalueret del af fagelementet. Ved aktiv deltagelse forstås, at den studerende indgår i undervisningen ved aktiv handling. Dvs. ved at udføre bevægelser og/eller øvrig deltagelse i den undervisning som foregår, for eksempel ved at undervise, diskutere, analysere, give feed back, coache etc. Hvis kravet om aktiv deltagelse ikke er opfyldt, gives bedømmelsen -3 uanset bedømmelsen af andre delkrav.

Prøvens indhold:
* Danseperformance:
Den studerende evalueres på baggrund af aktiv undervisningsdeltagelse og selvstændig deltagelse i de gruppekoreografiske processer samt ud fra en helhedsvurdering af den afsluttende performance (intern censur).

* Basket:
Den studerende evalueres på baggrund af aktiv undervisningsdeltagelse, praktisk niveau (løbende evaluering) og teoretisk prøve.

* Badminton:
Den studerende evalueres på baggrund af aktiv undervisningsdeltagelse, praktisk niveau og teoretisk prøve.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
Reeksamen
Som ordinær eksamen. Delelementer, der allerede er bestået ved en tidligere eksamenstermin kan genafleveres uden genbedømmelse ved reeksamen. Det gælder også eventuelle skriftlige gruppeopgaver, der danne grundlag for en individuel bedømmelse. Har den studerende ikke tidligere medvirket i gruppeopgave, skal tilsvarende opgave udarbejdes individuelt.
Kriterier for bedømmelse
Kriteriebeskrivelse for karakteren 12:

Danseperformance:
Karakteren 12 (fremragende) gives når den studerende demonstrerer evne til:
  • At udvikle et personligt og unikt udtryk i dansens helhed med et kvalitativt nuanceret repertoire af kropslig artikulation og dynamisk musikalitet
  • At vise og dokumentere faglig dybde og sensitiv nuancering af kvalitative og kreative kompetencer i relation til funktionelle, ekspressive og symbolske kriterier i performanceproduktionen
  • At illustrere både overbevisende teknisk, musikalsk og kropslig kommunikativ kompetence
  • At kunne anvende et levende og nuanceret sprog på en såvel teoretisk fagligt som metaforisk overbevisende måde i forhold til den teoretiske praformanceopgave.
  • At udvælge, beskrive og analysere udvalgte væsentlige aspekter af performance proces og begivenhed i den afsluttende opgave med en meget klar kritisk og perspektiverende refleksion i relation til dans som pædagogisk og kunstnerisk fænomen.
Basket:
For at opnå karakteren 12 skal den studerende:
  • Med høj bevægelsesmæssig kvalitet og effektivitet under pres demonstrerer en beherskelse af basketballspillets tekniske og taktiske facetter.
  • I kampsituationen viser en overbevisende evne til i såvel angreb som forsvar at kunne handle taktisk konstruktivt i en spiludvikling
  • Ved den afsluttende eksamen demonstrere en indgående evne til at anvende og forholde sig kritisk til den for faget valgte teori og praksis.

Badminton:
Karakteren 12 gives, når den studerende:

  • Med høj bevægelsesmæssig kvalitet og effektivitet under pres demonstrerer en beherskelse af badmintonspillets tekniske og taktiske facetter.
  • I kampsituationen udviser en overbevisende evne til i såvel angreb som forsvar at kunne handle taktisk konstruktivt i en spiludvikling.
  • Kritisk kan vurdere og udvælge tilgængelige metodikker i badminton samt udarbejde egne metodikker i forhold til en given målgruppe.
  • I forbindelse med konkret fejlfinding kan vurdere og graduere de enkelte fejls betydning for udførelse af slag og benarbejde
  • Kan give relevant og konstruktiv feedback på baggrund af analyse og udøverens niveau.
  • Forholder sig diskuterende og perspektiverende til den anvendte niveau litteratur.