NFOK14030U Klinisk praksis inkl. stresskommunikation

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Clinical Practice incl. Stress Communication

Uddannelse
Kandidatuddannelsen i klinisk ernæring
Kursusindhold
Den kliniske praksis er inddelt i 2 perioder.

I Periode 1 udfører den studerende selv screening og kostanamnese, under supervision af klinisk diætist, og i slutningen af perioden trænes stress kommunikation ved at den studerende tilknyttes et antal patienter med alvorlig sygdom, og følger op på egne instruktioner gennem gentagne kontakter. Der skal opnås erfaringer med manglende efterlevelse af råd og vejledning, da patienternes opmærksomhed er meget svær at holde fangen (stress kommunikation). Eftermiddagsforelæsningerne holdes med fokus på stress kommunikation.

I Periode 2 er den studerende med overlæge på stuegang for at opnå praktisk erfaring med samspillet mellem sygdomslære, ernæring og den konkrete patientsituation, opleve hvilken rolle ernæring spiller for de samlede beslutninger under sygdomsforløbet og fornemme arbejdsgangen på en klinisk afdeling. Oplevelser og problemer diskuteres i plenum i forbindelse med de teoretiske forelæsninger om eftermiddagen. Desuden trænes den studerende i ernæringsterapi under ophold på en afdeling, hvor næsten alle patienter ernæres via sonde eller blodet (intravenøst), f.eks. på en intensiv afdeling. Den studerende udfører beregninger under supervision af personalet (læger og sygeplejersker). Der følges op på erfaringerne i forbindelse med de teoretiske forelæsninger om eftermiddagen.
Målbeskrivelser

Kurset giver kompetencer til at anvende teorien i klinisk praksis. Der forudsættes derfor en betydelig teoretisk viden om sygdomslære, ernæringsprincipper og ernæringsterapi.

Viden:
- Beskrive og udføre screening for underernæring
- Beskrive og gennemføre kostinterview
- Beskrive og udfærdige kostplan med kost, sondeernæring og intravenøs ernæring
- Beskrive og udføre kostinstruktion af patienter
- Reflektere over kommunikationsproblemer i dialogen med kritisk syge patienter
- Udvise overblik over funktion og struktur på hospitalsafdelinger af forskellig type
- Udvise kendskab til skrevne og uskrevne regler for adfærd på et hospital, herunder påklædning

Færdigheder:
- Kommunikere tværfagligt om patienter
- Skabe god kontakt til somatiske patienter, gennemføre en dialog med disse, samt trænge igennem et mentalt forsvar
- Vurdere en patientsituation med henblik på valg af de mest hensigtsmæssige metoder til ernæringsterapi
- Definere indikationer for sondeernæring og intravenøs ernæring samt kombinationer af disse og mad
- Reflektere over mulighederne for at dække behov for protein og energi ved
kombinationer af administrationsformer
- Beregne ernæringsbehov hos patienter under stressmetaboliske betingelser
- Formidle ernæringsrelaterede budskaber i dialogen med andre faggrupper, herunder diætister og læger
- Mestre i praksis procedurer omkring kost og ernæring
- Sammenligne resultaterne af forskellige beregningsmetoder for ernæringsbehov
- Bedømme den kommunikative kvalitet af en dialog med patient

Kompetencer:
- Afveje styrker og svagheder ved forskellige løsningsmodeller hos den enkelte patient
- Evne at forklare løsninger for patienter og personale i hospitalsafdelinger
- Analysere løsningsmodellers sikkerhed for patienten i forhold til eksisterende viden
- Diskutere forskellige løsningsmodeller i forhold til behov for ny viden
- Selvstændigt at kunne udforme og iværksætte ernæringsterapi hos den enkelte patient
- Samarbejde i en klinisk hverdag på en hospitalsafdeling, både i relation til patienter og andre samarbejdspartnere
- Tage ansvar for ernæringsterapi og håndtere uventede situationer.
- Diskutere ernæringsrelaterede problemer med andre fagprofessionelle, og kunne håndtere at det ikke altid er egen opfattelse, der slår igennem
Der udleveres kopier af vejledninger og specialafsnit fra opslagsværker.
LLEK10200 Sygdomslære, ernæringsfysiologi ved sygdom og ernæringsterapi.
Klinisk praksis opleves på forskellige hospitalsafdelinger. Første del koncentreres i starten om screening og kostanamnese, senere også om kommunikation med syge (stressede) om ernæring (anamnese og behandling) - anden del om ernæringsterapi i selskab med læger på sengeafdeling og evt. også intensiv afdeling. Formiddagene afvikles på sengeafdeling eller ambulatorium. Én dag om ugen forelæsninger og øvelser på Rigshospitalet. I forløbet 3 mindre eksaminer, hvor den studerende holder foredrag for de medstuderende, lærer og censor indenfor et selvvalgt emne med relation til den seneste del af kurset (screening/anamnese, kommunikation, intensiv ernæring). Alle 3 prøver er med censur, alle 3 skal bestås. I de kliniske afdelinger følges den vanlige rutine. Der skal være fremmøde i mindst 80% af afdelingens arbejdstid.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 9
  • Forberedelse
  • 91
  • Forelæsninger
  • 27
  • Praktiske øvelser
  • 144
  • Projektarbejde
  • 60
  • Teoretiske øvelser
  • 81
  • I alt
  • 412
Point
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Praktisk mundtlig prøve
Beskrivelse af eksamen: Mundtlig eksamen baseret på forelæggelse af foredrag om godkendt emne efter hver af de 3 periodeforløb. Alle 3 skal bestås.
Krav til indstilling til eksamen
80% aktiv deltagelse i det kliniske arbejde.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Intern censur. En bedømmer.
Kriterier for bedømmelse
Se venligst "Målbeskrivelser"