NFOB14028U Fødevaremikrobiologi

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Food Microbiology

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i fødevarer og ernæring
Kursusindhold

Kurset vil belyse epidemiologi og signifikans af fødevarebårne sygdomme med en grundig gennemgang af de vigtigste fødevarebårne humanpatogene bakterier, samt specifikke lovkrav. Udover sygdomsfremkaldende organismer vil mikrobiologisk kvalitetsforringelse og fordærv blive beskrevet, herunder konservering og mikrobiologi i forarbejdede fødevarer, ligesom værktøjer til styring af mikrobiologisk kvalitet, f.eks. HACCP, vil blive introduceret. Fermentering og brug af starterkulturer har stor betydning for både sikkerheden og kvaliteten af mange fødevarer, og da fermenterede fødevarer som f.eks. ost, øl og vin også har stor økonomisk betydning, vil særlige problemstillinger ved produktion af fermenterede produkter blive gennemgået. I de senere år har der været en stigende interesse for brugen af mikroorganismer til at forbedre menneskers sundhedstilstand, og brugen af disse såkaldte probiotiske kulturer vil også blive berørt.

Ved øvelserne indøves: Mikrobiologisk undersøgelse af levnedsmidler med henblik på prøveudtag fra fødevarer, isolering og identifikation af ”typiske” bakterier, gær og skimmelsvampe, kimtalsvurderinger fra fødevarer og påvisning af udvalgte patogene bakterier. Derudover undersøges naturlige antimikrobielle stoffer, og interaktioner imellem forskellige typer af mikroorganismer, f.eks. i forbindelse med spontane fermenteringer. Ydermere introduceres såkaldt dyrkningsfrie analysemetoder, og brugen af bioinformatik.

Målbeskrivelser

De studerende skal opnå et basalt kendskab til mikroorganismer og tilknyttede mikrobiologiske teknikker (herunder molekylærbiologiske teknikker), med henblik på at undersøge og vurdere fødevarer ud fra mikrobiologiske kriterier. Overordnet skal de studerende opnå en forståelse for hvorfor mikroorganismer optræder i vores fødevarer, og hvordan deres tilstedeværelse kan styres. Kurset omhandler både negative aspekter som fordærv og patogene organismer, og positive aspekter som f.eks. fermentering

Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:

Viden:
-Beskrive taxonomiske metoder til opdeling af mikroorganismer
-Beskrive mikroorganismers vækst og hvorledes væksten kontrolleres i fødevarer.
-Beskrive forekomst og betydning af udvalgte patogene mikroorganismer.
-Beskrive gavnlige effekter af mikroorganismer i fødevarer.
-Have kendskab til HACCP som værktøj til styring af mikrobiologisk kvalitet.

Færdigheder:
-Kunne arbejde forsvarligt i et mikrobiologisk laboratorium.
-Anvende IT, herunder basale bioinformatiske værktøjer.

Kompetencer:
-Vurdere hvorledes tilstedeværelsen af mikroorganismer vil påvirke en fødevareproduktion.
-Vurdere hvordan forekomst eller vækst af en uønsket mikroorganisme kan kontrolleres.
-Vurdere om tilsætning af mikroorganismer vil kunne løfte kvaliteten af en fødevare.

Kompetencer svarende til kursus LBIF10141 - Mikrobiologi
Undervisningen tilrettelægges efter udvalgte emner, hvor hvert emne behandles i forelæsningsform. Når det skønnes at give en forøget indsigt, tillige i case-studier, og praktisk laboratoriearbejde. Eksamensspørgsmål til mundtlig eksamen offentliggøres før eksamen, så så studerende ved selvstudium kan afgøre om de har tilegnet sig stoffet. Derudover tænkes IT integreret i undervisningen ved en introduktion til bioinformatik, der i praksis udføres som et samspil imellem laboratoriearbejde og holdundervisning ved PC.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 1
  • Forberedelse
  • 52
  • Forelæsninger
  • 52
  • Praktiske øvelser
  • 36
  • Teoretiske øvelser
  • 60
  • Vejledning
  • 5
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 20 min
Individuel mundtlig eksamen, som tager udgangspunkt i et af flere udleverede eksamensspørgsmål. Alle emner, som er gennemgået i undervisningen kan inddrages i eksaminationen efter behov.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse

Opfyldelse af målbeskrivelsen