NDAA06047U Menneske-datamaskine interaktion (HCI)

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Human-Computer Interaction (HCI)

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i datalogi
Kursusindhold

 

Kursets formål er at give deltagerne en indføring i de centrale begreber og problemstillinger i fagområdet menneske-datamaskine interaktion. Gennem en kombination af forelæsninger og øvelser skal deltagerne lære, hvad brugsvenlighed er, hvordan brugsvenlige systemer designes, og hvordan man eksperimentelt kan og bør evaluere brugergrænseflader.

Kurset vedrører interaktion mellem mennesker og interaktive IT-systemer. Denne belyses ved følgende tre hovedområder:
 
(a) Brugsvenlighed: Omfanget, hvormed et IT-system støtter brugernes arbejde på en for brugerne effektiv og bekvem måde. Herunder behandles vigtigheden af brugsvenligt design, forskellige facetter af brugsvenlighed, grundlæggende principper og regler for brugsvenligt design, teorier for menneske-datamaskine- interaktion, og de særlige udfordringer som er knyttet til design af brugsvenlige interaktive systemer;
 
(b) Design og konstruktion: Planlægningen og den fysiske udformning af  IT-systemer, så de er brugsvenlige. Herunder behandles analyse af brugeres arbejde, fordele og ulemper ved forskellige interaktionsformer, opbygning af brugergrænseflader, brug af visualisering i brugergrænseflader, og IT-støttet samarbejde;
 
(c) Evaluering af brugergrænseflader: Hvordan IT-systemers brugsvenlighed kan undersøges rigoristisk. Herunder behandles valg af evalueringsteknikker, eksperimentel udførelse af evalueringer, fortolkning af evalueringsresultater samt effektiv kommunikation af evalueringsresultater.
 
Alle tre emner vil blive behandlet både ud fra kursuslitteraturen og ved praktiske øvelser.

 

Målbeskrivelser

Ved kursets afslutning har den studerende opnået følgende:

Viden:

o Grundlæggende viden om gængs teori og praksis for menneske-datamaskine-interaktion på IT-systemer forstået i bredeste forstand.

o Viden om teori og praksis bag evalueringsformer for brugsvenlige IT-systemer generelt.
 
o Basal viden om interaktionsformer i menneske-maskininteraktion og de bagvedliggende principper.


Færdigheder:

o Evne at designe og re-designe brugsvenlige IT-systemer og evaluere samme under anvendelse af usability-evaluering, inspektion og øvrige, udvalgte, klassiske evalueringsmetoder.

o Evne til at planlægge og udføre rigoristiske evalueringer af brugsvenlighed af IT-systemer. Herunder eksperimentel udførelse og fortolkning af resultater under anvendelse af førnævnte evalueringsmetoder.


Kompetencer:

o Planlægge og udføre design og re-design af IT-systemer under anvendelse af brugsvenlighedsprincipper.

o Planlægge og udføre design og re-design af IT-systemer med feedback fra eksperimentelle evalueringer af brugsvenlighed.

o Formidling og kommunikation af kriterier for brugsvenlighed og af resultater af evalueringer af brugsvenlighed under design af IT-systemer.

Se Absalon når kurset er oprettet.

1. år på enten bacheloruddannelsen i datalogi, bacheloruddannelsen i IT & sundhed, eller tilsvarende.
Forelæsninger og klasseøvelser
  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse
  • 142
  • Forelæsninger
  • 32
  • Praktiske øvelser
  • 32
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 3 timer med opsyn.
---
Krav til indstilling til eksamen
Det er en forudsætning for at kunne gå til eksamen at 9 obligatoriske gruppeopgaver er blevet godkendt. Aflevering sker i Absalon.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

Bemærk: Computere er tilladt hjælpemiddel , ligeså internetadgang. Dog ingen kommunikation med øvrige personer.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Reeksamen
Mundtlig eksamination uden forberedelse. Ca. af 20 min. varighed.
Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelser.