NBIB14028U Projektkursus: Biokemi

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Project course: Biochemistry

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i biokemi
Kursusindhold

Teoretisk kursus i biokemi med hovedvægt på læsning af originallitteratur samt mundtlig og skriftlig præsentation af et afgrænset emne inden for biokemi.


I kurset indgår vejledning i mundtlig og skriftlig videnskabelig præsentation samt litteratursøgning.

Målbeskrivelser

Viden:

Den studerende kan:

  • redegøre for og beskrive et emne indenfor et forskningsområde og teorien bag emnet

Færdigheder:

Den studerende kan:

  • anvende korrekt faglig terminologi til at beskrive biokemisk videnskabeligt arbejde mundtlig og skriftlig
  • anvende konstruktiv kritik i feedback på mundtlige præsentationer
  • anvende databaser til søgning af primær og sekundær litteratur
  • anvende referencehåndteringsprogrammer
  • demonstrere forståelse for teorien bag et emne
  • demonstrere forståelse for den teoretiske baggrund for udførte eksperimenter
  • udvælge litteratur, der er relevant for belysning af et emne
  • begrunde valg til afgrænsning af et emne
  • kondensere og udvælge repræsentativt
  • udvælge eksperimenter, der er relevante for belysning af et emne
  • demonstrere forståelse for og vurdere primær og sekundær videnskabelig litteratur
  • disponere en struktureret mundtlig præsentation ved hjælp af elektroniske programmer som f.eks. Powerpoint
  • formulere sig skriftligt i et klart sprog
  • formulere en klart disponeret tekst med tydelig emneafgræsning, som er udformet i henhold til en i forvejen udleveret vejledning

 

Kompetencer:

Den studerende kan:

  • diskutere et biokemisk emne i form af et essay
  • diskutere publiceret eksperimentelt og teoretisk arbejde på kritisk vis
  • perspektivere emnet ud fra et sæt af videnskabelige data og foreslå fremtidige forskningsveje
Alle kurser i blok 1, 2 og 3 på første skal være bestået, og øvelseskurserne på Biokemi, Molekylærbiologi, genetik og bioteknologi samt Proteinvidenskab og enzymteknologi skal være godkendt.
Pensum i alle tidligere kurser på 1. og 2. år i studieordningen for bacheloruddannelsen i biokemi forudsættes bekendt.
Forelæsninger, eksaminatorier med mundtlige studenterpræsentationer, vejledermøder.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 120
  • E-læring
  • 20
  • Forberedelse
  • 42
  • Forelæsninger
  • 6
  • Teoretiske øvelser
  • 16
  • Vejledning
  • 2
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Der gives 120 timer til at udforme et skriftligt essay, der bedømmes efter 7-trins skalaen. For at bestå kurset skal den studerende holde 2 mundtlige præsentationer efter vejledning i løbet af undervisningsperioden.
Krav til indstilling til eksamen
Undervisergodkendelse af to mundtlige præsentationer efter vejledning
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Reeksamen
Genaflevering af essay.
Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende på overbevisende vis kunne følgende i relation til biokemisk kerneviden:

  • redegøre for et udvalgt forskningsområde
  • redegøre for og beskrive et emne og teorien bag emnet
  • anvende korrekt faglig terminologi til at beskrive biokemisk videnskabeligt arbejde mundtlig og skriftlig
  • anvende konstruktiv kritik i feedback på mundtlige præsentationer
  • anvende databaser til søgning af primær og sekundær litteratur
  • anvende referencehåndteringsprogrammer
  • demonstrere forståelse for teorien bag et emne
  • demonstrere forståelse for den teoretiske baggrund for udførte eksperimenter
  • udvælge litteratur, der er relevant for belysning af et emne
  • begrunde valg til afgrænsning af et emne
  • kondensere og udvælge repræsentativt
  • udvælge eksperimenter, der er relevante for belysning af et emne
  • demonstrere forståelse for og vurdere primær og sekundær videnskabelig litteratur
  • disponere en struktureret mundtlig præsentation ved hjælp af elektroniske programmer som f.eks. Powerpoint
  • formulere sig skriftligt i et klart sprog
  • formulere en klart disponeret tekst med tydelig emneafgræsning, som er udformet i henhold til en i forvejen udleveret vejledning
  • diskutere et emne i form af et essay
  • diskutere publiceret eksperimentelt og teoretisk arbejde på kritisk vis
  • perspektivere emnet ud fra et sæt af videnskabelige data og foreslå fremtidige forskningsveje