NBIA04033U Almen molekylærbiologi (Molbiol)

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

General Molecular Biology (Molbiol)

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i biologi
Bacheloruddannelsen i de fysiske fag
Bacheloruddannelsen i naturvidenskab og it
Kursusindhold

Kurset sigter efter at give de studerende en  tilstrækkelig fortrolighed med den klassiske såvel som den moderne  molekylære genetiks begreber, eksperimentelle grundlag og resultater,  således at de har forudsætninger for videre studier i  eksperimentelt-biologiske fag på den valgfrie del. Endvidere læres  basale laboratoriefærdigheder.

Kurset bibringer deltagerne en faglig indsigt, som gør det muligt at forstå og  diskutere samfundsrelaterede problemstillinger, der har med  molekylærbiologi og genetik at gøre. Eksempler herpå er anvendelse af  PCR-teknikken indenfor efterforskning af kriminalsager og hvordan nye sygdomme kan opstå.
 
Kurset bibringer også en forståelse af den videnskabelige metode indenfor eksperimentel  biologi, hvor man først opstiller en hypotese, og dernæst udtænker en  eksperimentel test af denne. På baggrund af resultaterne modificeres  hypotesen, og man udvikler nye tests i et dynamisk forløb.
Desuden  giver kurset en forståelse af, at vor nuværende faglige viden repræsenterer en række  modeller, som muligvis senere vil ændre sig. Lærebogen udgør ikke en absolut sandhed, og det er vigtigt at udvikle en kritisk videnskabelig  sans, der er baseret på faktuelle forudsætninger snarere end paratviden. Det betyder også, at for at bestå kurset med karakteren 02 er det ikke nok kun at kunne gengive fra lærebog og vejledninger. Man må kunne  kombinerer viden i nogen grad for at bestå eksamen.

Vi  giver herunder en del "Nøglebegreber", som er et vigtigt udvalg af de ting, man gerne må forstå når kurset er overstået. 

Geners virkningsmåde
Et-gen et-enzym hypotesen
Begreberne Auxotrofi/Prototrofi
Definition af et gen ved komplementation
Rekombination
Alleler
Dominans/recessivitet
Relationen mellem fænotype og genotype
Uafhængig tilfældig segregering af alleler
Chi2 test af dette
Kobling
Genetisk afstand
Trefaktor kryds
Interferens
Tetradeanalyse

Mitose
Meiose
Gametdannelse
Haploide og diploide organismer
Virus
Kønsbestemmelse
Homologe kromosomer
Søsterkromatider
Kromosomale translokationer

Aneuploidi, Monoploidi, Polyploidi

DNA polymorfier
RFLP
SNP
Mini- og mikrosatelitter
IS og Transposons

Transkription
RNA polymeraser
Processering af RNA (splejsing, capping, polyA tilføjelse, levetid)
Kontrol af genekspression v. negativ og positiv regulering
Transkriptionsfaktorer (homo og heterodimere)
Principperne for den genetiske kode
Translation

Mutationers opståen (spontan og induceret)
Typer af mutationer (insertion, deletion, dublikation, inversion, translokation)
Suppressormutationer
Cdc mutanter
Cykliner og Cdker
Cell cycle checkpoints
Genetiske ændringer som betinger cancer
Genomstabilitet
Oncogener
Tumorsuppressor-gener

Restriktionsenzymer
Gelelektroforese
Rekombinant DNA teknologi ("Gensplejsning")
cDNA
Biblioteker
Hybridisering
Southern blot
Northern blot
Sekventering
PCR

Målbeskrivelser

Viden:

 

  • Den studerende opnår praktisk og teoretisk viden om hvordan genetiske og molekylærbiologiske eksperimenter udføres og fortolkes.
  • Samtidig opnåes en generel viden om om de cellulære mekanismer, der er udslagsgivende for geners udtryk og hvordan følgerne af genetiske ændringer indvirker på disse.
  • De studerende introduceres til primær litteratur og opnår en viden om hvordan lærebogens indhold opstår.


Færdigheder:

 

 

  • Kan forklare centrale begreber inden for den klassiske såvel som den molekylære genetik
  • Kan forklare, hvorledes genotypen kan indvirke på fænotypen
  • Kan forklare, hvorledes forskellige mutationstyper ændrer genotypen
  • Kan forklare forskellen mellem genetiske screens og selektioner
  • Kan forklare dynamikken for nedarvning af koblede og ikke koblede alleler
  • Kan beskrive genteknologiske teknikker
  • Kan forklare og diskutere det eksperimentelle grundlag i genetikken
  • Kan analysere og fortolke resultater fra genetiske og molekylærbiologiske eksperimenter
  • Kan foreslå eksperimenter til belysning af en problemstilling indefor fagets emneområde


Kompetencer:
På dette kursus er der i høj grad lagt op til en forståelse af ansvar for egen læring. Der er ikke nogen undervisningsdel der har mødepligt, men for at opnå motivation til at erhverve sig færdigheder, så tester eksamen alle niveauer af undervisningen.
De studerende introduceres til at læse primær litteratur.

 

1. KemiBio, BioK1 eller BioFysik (rettet mod biologi og biofysikstuderende)
2. KemiO, AnalytKem og Proteinkemi (rettet mod natitstuderende)
3. Enten kurserne i (1), kurserne i (2) eller tilsvarende (rettet mod alle)
Forelæsninger og øvelser.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 4
  • E-læring
  • 10
  • Forberedelse
  • 124
  • Forelæsninger
  • 17
  • Praktiske øvelser
  • 27
  • Teoretiske øvelser
  • 22
  • Vejledning
  • 2
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.
---
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

En studerende som har fulgt og bestået kurset Almen Molekylærbiologi med karakteren 12:

  • Kan forklare centrale begreber inden for den klassiske såvel som den molekylære genetik
  • Kan forklare, hvorledes genotypen kan indvirke på fænotypen
  • Kan forklare, hvorledes forskellige mutationstyper ændrer genotypen
  • Kan forklare forskellen mellem genetiske screens og selektioner
  • Kan forklare dynamikken for nedarvning af koblede og ikke koblede alleler
  • Kan beskrive genteknologiske teknikker
  • Kan forklare og diskutere det eksperimentelle grundlag i genetikken
  • Kan analysere og fortolke resultater fra genetiske og molekylærbiologiske eksperimenter
  • Kan foreslå eksperimenter til belysning af en problemstilling indefor fagets emneområde


Herunder lægges specielt vægt på, at den studerende kan:
 

  • Analysere, tolke og vurdere eksperimentelle data
  • Løse sammensatte opgaver indenfor ovenstående emner med integrering af genetisk og molekylærbiologisk viden i analysen af et givent problem