NBIA04026U Populationsbiologi (Popbiol)

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Population Biology (Popbiol)

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i biologi
Bacheloruddannelsen i naturvidenskab og it

Kursusindhold

Kurset præsenterer populationsbiologiens grundbegreber og teoretiske grundlag, samt introducerer en række studier af planters og dyrs populationsbiologi. Botanisk og zoologisk populationsøkologi integreres med adfærdsbiologi, og evolutionsbiologi inddrages til forståelse af organismernes tilpasninger til det omgivende miljø. Forelæsninger suppleres med praktiske og teoretiske øvelser, hvor der er brug for praktiske færdigheder i statistik og matematik. Undervisningen tager bl.a. udgangspunkt i en række case-studies, som belyser populationsbiologiens relevans for forståelsen af populationers sammensætning og dynamik i tid og rum. Endelig berører kurset anvendte aspekter inden for populationsbiologien, såsom bevarelse af udryddelsestruede arter, forvaltning af naturlige ressourcer samt biologisk bekæmpelse af skadedyr. Ved kursets slutning gennemføres et tema om et udvalgt emne som f.eks. bevaringsbiologi (conservation), hvor der medvirker gæsteforelæsere med særligt kendskab til områdets anvendte aspekter.

Målbeskrivelser

 

 

Kursets formål er at give de studerende et basalt kendskab til væsentlige områder inden for populationsbiologien, som i kurset er opdelt i to biologiske fagområder: adfærdsbiologi og populationsøkologi.
Viden:
Ved kursets afslutning kan den studerende:

 

 

 

  • forklare populationsøkologiens og adfærdsbiologiens grundbegreber og terminologi.
  • forklare betydningen af individernes egenskaber, funktion og adfærd for populationers struktur og dynamik.
  • beskrive samspillet mellem individer af samme art og mellem populationer af forskellige arter.
  • beskrive sociale processer og strukturer i populationer.
  • forklare hypoteser om adfærds ontogeni, styring, funktion og evolution.
  • forklare hypoteser om organismers udbredelse og fordeling i tid og rum.


Færdigheder:
Ved kursets afslutning kan den studerende:

 

  • opstille og anvende simple matematiske modeller for populationers vækst, intra- og interspecific konkurrence samt prædation.
  • gennemføre simple populationsøkologiske og adfærdsbiologiske eksperimenter i samarbejde med en eller flere medstuderende.
  • analysere data kvantitativt, bestemme relevante parametre og teste fundne resultater statistisk.
  • afrapportere og fortolke de fundne resultater i forhold eksperimenternes målsætning.


Kompetencer:
Ved kursets afslutning kan den studerende:

 

  • vurdere de gennemførte eksperimenters design og diskutere de fundne resultater i en generel perspektivering.
  • på et basalt niveau fagligt og kritisk vurdere ny viden og debatemner om f.eks. overbefolkning, overudnyttelse af naturlige ressourcer, bærekapacitet, dyrevelfærd og bevarelse af truede arter.

 

Organismernes diversitet, organismekendskab eller tilsvarende
Forelæsninger: 34 lektioner á 1 time
Øvelser: 22 lektioner á 1 time.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 40
  • E-læring
  • 6
  • Forberedelse
  • 102
  • Forelæsninger
  • 34
  • Praktiske øvelser
  • 24
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 20 minutter (incl. votering)
Eksamen er individuel og med 20 minutters forberedelse.

Eksaminationen tager udgangspunkt i en tilfældig udtrukket øvelse fra kursus.
Krav til indstilling til eksamen

Man skal have deltaget i mindst 80% af øvelsesgangene samt have afleveret alle øvelsesrapporter for at kunne gå op til eksamen.

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Reeksamen

Samme som ordinær eksamen.
Der kan ikke ses bort fra krav om gennemførte øvelser/ laboratorieøvelser, og studerende, der ikke opfylder kravet skal derfor følge kurset igen det kommende studieår.

Kriterier for bedømmelse

Den studerende skal så vidt muligt selv være i stand til at indlede eksaminationen ved på foredragsform kort at gennemgå den udtrukne øvelses teoretiske baggrund, dens hypoteser, formål og metoder, samt vurdere og perspektivere de opnåede resultater i relation til øvelsens målsætning. Den bagvedliggende teori for øvelsen og øvrige dele af pensum inddrages i eksaminationen til en afprøvning af kursusmålenes opnåelse. Der foretages en samlet bedømmelse.

For at opnå karakteren 12 skal den studerende give en fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler.

Se også målbeskrivelsen