LFKM10225U Friluftsliv: natur, samfund og menneske
Nature, society and people
En introduktion til historiske, sociologiske og filosofiske teorier knyttet til friluftsliv. Gennem studiebesøg i Sverige og Norge analyseres udvalgte eksempler på nordisk forskning inden for tematiske områder som relaterer sig til natur, samfund, menneske, historie, filosofi, forvaltning, pædagogik, sundhed samt rollen som underviser, formidler og forandringsagent. Gennem komparative analyser analyseres forskning i ”outdoor education and recreation” - et internationalt perspektiv. Endvidere er det intentionen at give den studerende kendskab til filosofiske begreber og refleksioner, som knyttes til natur og friluftsliv, hvor natursyn og friluftslivets skiftende rationaler er centrale temaer. Det er modulets ambition, at den studerende får mulighed for at udvikle sin evne til at læse, tænke og skrive på et akademisk niveau. Det vil bl.a. foregå gennem en intensiv feedback og via en videnskabsteoretisk workshop, der bl.a. byder på et ”skriveværksted”.
Det overordnede mål for modulet er at give den studerende
mulighed for at forstå, analysere og diskutere – samt forholde sig
kritisk til – friluftsliv som et socialt og kulturelt fænomen i det
moderne samfund. Formålet med modulet er at kvalificere de
studerendes indsigt, viden om og erfaringer med friluftsliv i et
individuelt, lokalt, nationalt, nordisk og internationalt
perspektiv. Friluftsliv ses i denne optik som et foranderligt
historisk fænomen, der udvikles i tid og rum. Historie, sociologi,
kulturanalyse, idéhistorie og filosofi udgør indholdsmæssigt de
centrale metodiske og produktive tilgange til friluftsliv. Modulet
omfatter tillige introduktion til videnskabsteoretiske og metodiske
refleksioner over friluftsliv som tema, fag og forskningsområde.
Når kurset er færdig forventes den studerende at kunne
Viden
- Beskrive historie, trends og tendenser i den nordiske tradition
for friluftsliv
- Beskrive historie, trends og tendenser i ”friluftsliv” (outdoor
education og outdoor recreation) i den engelsksprogede del af
verden
- Udvise overblik aktuel national og nordisk forskning inden for
friluftsliv
- Forstå og forholde sig kritisk til hvorledes naturen bruges som
argument og begrundelse i og for friluftsliv
Færdigheder
- Analysere forskelle/ligheder mellem forskellige traditioner for
friluftsliv i nordisk og internationalt perspektiv
- Analysere og diskutere forskellige former for friluftsliv
(kulturer, sociale handleformer), fx i relation til organiseret vs.
uorganiseret friluftsliv, samt friluftsliv i de forskellige dele af
samfundslivet (stat, marked, civilt samfund)
- Analysere og diskutere natursyn i konkrete cases relateret til
friluftsliv og være i stand til at identificere, hvordan naturen
bruges som argument for konkrete former for friluftsliv
Kompetencer
- Diskutere og perspektivere den historiske udvikling af dansk
friluftsliv
- Diskutere og perspektivere friluftsliv i nordisk og
internationalt perspektiv
- Identificere, vurdere og diskutere hvorledes der udøves magt,
kæmpes om anerkendelse, skabes identitet og muliggøres
erfaringsdannelse inden for friluftsliv
- Kende til kulturanalysen og begrebshistorien som
forskningsmetoder i relation til friluftsliv og kunne anvende disse
i konkrete analyser af friluftspraksis
- Analysere og diskutere forskellige former for friluftsliv fx i
relation til organisationsform, forskellige sektorer i
samfundslivet samt teorier om det moderne samfund
- Argumentere for og begrunde friluftsliv i forhold til forskellige
målgrupper og aktører (i såvel tale som på skrift)
se ABSALON
- Kategori
- Timer
- Ekskursioner
- 34
- Forberedelse
- 103
- Forelæsninger
- 103
- Holdundervisning
- 34
- Teoretiske øvelser
- 35
- Vejledning
- 103
- I alt
- 412
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- PortfolioMundtligt forsvar---
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Én intern censor.
- Eksamensperiode
- juni 2014
- Reeksamen
- august 2014
Kriterier for bedømmelse
Aflevering af portfolio rapport i forbindelse med studietur til nordiske lande - skal blot godkendes før aflevering af eksamens portfolio
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LFKM10225U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Master
- Varighed
- 2 blokke
- Placering
- Forår og Forår
- Skemagruppe
- Mastermodulet afvikles som seminardage typisk mellem 1-3 dage og ca. 1 gang om måneden
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
25.000 kr for modul 1
- Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Kursusansvarlige
- Erik Mygind (7-6c74806e70756b47706e7535727c356b72)
Undervisere
Vil fremgå af ABSALON