LFKB10243U Fagets videnskabsteori
Philosophy and Science
De studerende præsenteres for faglige problemstillinger, som bliver anskuet i et alment perspektiv. I den sammenhæng præsenteres de for den historiske baggrund for udviklingen af deres fagområde i sammenhæng med universiteter og højere læreanstalter. De får et kendskab til, hvorledes videnskaben og de forskellige fagdiscipliner spiller en rolle for faget og dets udvikling. Endvidere får de en almen introduktion til videnskabelige tænkemåder og centrale videnskabsteoretiske begreber og problemstillinger, herunder kausalitet, reduktionisme, forskningsparadigmer og videnskabelig usikkerhed. En række etiske problemstillinger bearbejdes gennem arbejde med begreber som bæredygtighed, klimaforandringer, videnskabelig usikkerhed, formidling, natursyn mm. De studerende skal gennem dette lære at se deres fags forankring i en bredere offentlig og markedsmæssig sammenhæng. Endelig skal de studerende gennem arbejdet med og godkendelsen af tre mindre opgaver demonstrere et videns-, kompetence-, og færdighedsniveau, der gør dem kvalificerede til eksamen. Disse opgaver vil bestå i tekstanalyse, caseanalyse og skriftlig og mundtlig præsentation.
Formålet med kurset er at give de studerende viden om en række
af de etiske og videnskabsteoretiske problemstillinger, som
naturressourceuddannelsens fagområder rejser. De studerende skal
opnå en forståelse af videnskabens samfundsmæssige roller og blive
i stand til kritisk at diskutere de muligheder og begrænsninger som
videnskaben rummer. Dermed får de studerende en basis for at forstå
deres egen faglighed i et bredere perspektiv og bliver i stand til
at kvalificere den samfundsmæssige diskussion om de etiske og
videnskabsteoretiske problemstillinger, som deres fag rejser.
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
Viden:
- Redegøre for etiske teorier
- Redegøre for centrale videnskabsteoretiske begreber
- Identificere etiske og videnskabsteoretiske problemstillinger i
faglige sammenhænge
Færdigheder:
- Anvende etiske teorier på en relevant faglig problemstilling
- Diskutere betydningen af centrale videnskabsteoretiske begreber
- Analysere både naturvidenskabelige og filosofiske tekster med
henblik på at afdække indhold, argumenter, antagelser og implicitte
værdier
- Formidle faglige, etiske og videnskabsteoretiske
problemstillinger klart på skrift og mundtligt
Kompetencer:
- Være i stand til på selvstændig, kritisk og konstruktiv vis at
indgå i en værdibaseret debat om faglige emner.
- Arbejde selvstændigt med analyse af naturvidenskabelige tekster
- Arbejde effektivt sammen med andre om formidling af etiske og
videnskabsteoretiske problemstillinger
Der vil blive orienteret om litteraturen på kurset.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 1
- Forberedelse
- 99
- Forelæsninger
- 25
- Praktiske øvelser
- 30
- Projektarbejde
- 45
- Vejledning
- 6
- I alt
- 206
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20 minutter20 minutters mundtlig eksamen med udgangspunkt i spørgsmål relateret til pensum trukket af den studerende ved eksamensstart. 20 minutters forberedelse.
- Krav til indstilling til eksamen
- Godkendelse af tre mindre opgaver, der indgår som en integreret del af kurset
- Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
- Som den ordinære eksamen
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LFKB10243U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 3
- Skemagruppe
- B (man 8-12 + tirs 13-17 + fre 8-12)
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Naturressourcer og Miljø
Udbydende institut
- Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi
Kursusansvarlige
- Peter Sandøe (3-8075835083857e743e7b853e747b)
- Mickey Gjerris (3-7d777a507976827f3e7b853e747b)
Undervisere
Lektor Mickey Gjerris