JJUB55083U Eksamensteknik for jurastuderende

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Exam techniques for law students

Kursusindhold

Workshop i Eksamensteknik for jurastuderende knytter sig fagligt sammen med alle 5. semesters valgfag, og formålet med kurset Eksamensteknik for jurastuderende er at udstyre de jurastuderende med eksamensteknikker, som kan forbedre deres præstationer til mundtlig og skriftlig eksamen og sætte dem i stand til at skrive bedre bachelor- og specialeafhandlinger.

Formålet med kurset Eksamensteknik for jurastuderende er at udstyre de jurastuderende med eksamensteknikker, som kan forbedre deres præstationer til mundtlig og skriftlig eksamen og sætte dem i stand til at skrive bedre bachelor- og specialeafhandlinger.

Hvis man vil have en god karakter på jurastudiet, er det ikke nok, at man kan sine ting. Man skal også være bevidst om den måde, man går til eksamen på. Den karakter man får, afhænger ikke kun af indholdet af det man siger og skriver. Det afhænger også af måden, man siger og skriver det på.

Der stilles særlige krav, hvis man vil præstere optimalt til en eksamen på jurastudiet. Det er bl.a. vigtigt, at man som studerende ved, hvordan man skal bygge en juridisk argumentation optimalt op. Det er også vigtigt, at man bruger et optimalt sprog, som på en gang er passende ”juridisk” og samtidig klart, tydeligt og let at forstå for dem, man kommunikerer med. Til mundtlig eksamen er det centralt, at man får fremlagt tingene på den rigtige måde, og at man forstår, hvilke retoriske knapper man skal trykke på. Endelig er det også særdeles vigtigt, at man som studerende ved, hvad man ikke skal gøre til eksamen. 

På kurset fokuseres på fire grundlæggende emner:

• God eksamensteknik til mundtlig eksamen
• God eksamensteknik til skriftlig eksamen
• Hvordan skriver man større skriftlige afhandlinger?
• Optimering af studieteknik og eksamenslæsning


 

Målbeskrivelser

Kurset skal

• Give de studerende en større forståelse for, hvad der tæller til eksamen, og hvilket grundlag de bedømmes på
• Gøre dem bevidste om en række skriftlige og mundtlige virkemidler, som kan betyde noget for deres karakter
• Give dem kendskab til basale retoriske og kommunikationsteoretiske grundbegreber
• Udstyre dem med konkrete værktøjer, så de kan forbedre deres eksamenspræstationer, både til mundtlig og skriftlig eksamen og i større skriftlige arbejder
• Bevidstgøre dem om den måde, juridisk argumentation bør opbygges på 
• Give dem effektive studieteknikker, så de får mere ud af deres eksamenslæsning

Litteratur:

 

 

Rosenmeier, Eksamensteknik for jurastuderende, Kbh. 2014. Den udkommer kun som e-bog i DJØFs Forlags e-boghandel. Den kan selvfølgelig – uanset de lidt kryptiske beskeder på forlagets hjemmeside – læses både på PC og Mac.

 

 

Undervisningen består i vidt omfang i praktiske øvelser, som man kun kan få optimalt udbytte af, hvis man har læst hjemmefra inden kurset. Det er derfor vigtigt, at man har læst hjemmefra, inden man møder op. Se hvilke kapitler der gennemgås på de enkelte dage nedenfor.

Kurset tilsigter at udvikle de studerendes evne til at perfome optimalt til eksamen og i større skriftlige arbejder. Det er relevant for alle dele af det juridiske studium.
Kurset henvender sig fortrinsvis til studerende på 5. semester. Dog har studerende på 3. semester også adgang til kurset, i det omfang der er plads i Bethesda.
Undervisningen sker via forelæsning og workshops og undervisningen tilrettelægges sådan:

Mandag den 25. og tirsdag den 26.: Eksamensteknik til mundtlig eksamen. Inden da beder vi jer læse Eksamensteknik for jurastuderende forordet + kapitel 1, 2, 3 og 4.

Onsdag den 27. og torsdag den 28.: Eksamensteknik til skriftlig eksamen. Inden da beder vi jer læse Eksamensteknik for jurastuderende kapitel 5, 6, 7, 8 og 9.

Fredag den 29: Større skriftlige afhandlinger, studieteknik og eksamenstræning. Inden da beder vi her læse Eksamensteknik for jurastuderende kapitel 10 og 11.

Undervisningen ligger hver dag fra 10.15 til 15.30.
Der gives ikke karakter.
  • Kategori
  • Timer
  • Seminar
  • 0
  • I alt
  • 0