JJUB55079U EU-retssager i praksis
EU Litigation Practice
Faget fokuserer på processen og håndteringen af sager med et EU-retligt indhold. Det er således den praktiske side af EU-retten, som er fagets kerneområde. Mere teoretiske aspekter vil også blive inddraget (især i relation til EUretlige teori og metode). Fagets praktiske og problemorienterede tilgang indebærer, at de studerende i forbindelse med cases, m.v. vil kunne komme i berøring med forskellige materielle EU-retlige problemstillinger, f.eks. reglerne om fri bevægelighed, konkurrence, statsstøtte, mv. Faget vil i første række behandle processen ved EU-Domstolen, herunder navnlig reglerne om traktatbrudssøgsmål, annullationssøgsmål og præjudicielle forelæggelser. En forståelse for, hvordan man bedst anvender EU-retten i praksis kræver imidlertid også en bredere forståelse for EU-Domstolens placering som en af de grundlæggende institutioner i EU-samarbejdet. Endvidere vil faget inddrage et nationalt perspektiv, herunder navnlig de krav, som EU-retten stiller til national procesret, såvel som medlemsstaternes mulighed for påvirkning af retstilstanden ved regeringsindlæg for EU-Domstolen. Faget og undervisningsformen lægger op til en høj grad af cases og præsentationer fra de studerende.
De studerende skal opnå følgende viden:
• Dybere forståelse for den juridiske metodes særpræg i relation
til fagets centrale juridiske emner og problemstillinger.
• Dybere forståelse af de retskilder, der især er af relevans for
fagets centrale juridiske emner og problemstillinger, og hvad der
karakteriserer dem, herunder deres retskildeværdi og fortolkning.
• Dybere forståelse af de relevante bestemmelser i Traktaterne om
især processen ved EU-Domstolen, dens betydning i forhold til de
øvrige institutioner, samt de materielle bestemmelser, som har
været behandlet i faget.
• Dybere forståelse af EU-retlig teori og metode. De studerende
skal opnå følgende færdigheder: • Anvendelse af den juridiske
metode i relation til fagets centrale juridiske emner og
problemstillinger med henblik på at forebygge retlige problemer,
argumentere for løsningsmuligheder og træffe beslutninger.
• Anvendelse af de retskilder, der især er af relevans for fagets
centrale juridiske emner og problemstillinger, og hvad der
karakteriserer dem, herunder deres retskildeværdi og fortolkning.
• Anvendelse af de relevante bestemmelser i Traktaterne om især
processen ved EU-Domstolen, dens betydning i forhold til de øvrige
institutioner, samt de materielle bestemmelser, som har været
behandlet i faget.
• Anvendelse af elementer fra emner behandlet i tidligere fag,
herunder især de for EU-retten relevante emner fra ’Individets
grundlæggende rettigheder’, ’Institutionel forfatningsret og
EU-forfatningsret’ og ”EUret”.
• Formidling og formulering af deres viden og argumentation
fagligt og sprogligt korrekt på en struktureret og sammenhængende
måde.
De studerende skal opnå følgende kompetencer:
• Med udgangspunkt i viden og færdigheder selvstændigt at kunne
identificere og kritisk behandle de for faget relevante EU-retlige
problemstillinger (eksempelvis i form af en konkret ’case’) på
grundlag af de relevante retskilder med en klar og præcis
argumentation for, hvordan og hvorfor disse skal anvendes i den
givne problemstilling, og med eksplicit formuleret sagligt
begrundet valg i tilfælde, hvor flere løsningsmuligheder
foreligger.
• Med udgangspunkt i viden og færdigheder selvstændigt at kunne
forklare, analysere og vurdere EU-Domstolens fortolkningsstil og
den betydning, som dens domme har for de problemstillinger, som de
studerende præsenteres for.
• Med udgangspunkt i viden og færdigheder selvstændigt at kunne
planlægge håndteringen af EU-retlige problemstillinger og
identifikationen af løsningsmodeller inden for en given tidsramme.
• Identifikation af egne læringsbehov og strukturering af egen
læring.
• En vis tilegnelse af faglig viden på et fremmedsprog.
• Arbejde individuelt og indgå i kollektive faglige
sammenhænge.
og de fag, som det bygger på. Det forudsætter således en grundlæggende viden om
generel EU-ret, herunder navnlig om traktaterne, institutionerne og de almindelige
retsprincipper.
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 235
- Seminar
- 40
- I alt
- 275
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20 minMundtlig eksamen uden forberedelse, 20 minutter
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
- 19. - 23. januar 2015 (vejl. periode)
Kriterier for bedømmelse
Bedømmelseskriterierne baserer sig på ovennævnte målbeskrivelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- JJUB55079U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema for undervisningstider
- Studienævn
- Jura
Udbydende institut
- Det Juridiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Ulla Neergaard (14-5f76766b38586f6f7c716b6b7c6e4a747f7c38757f386e75)
Undervisere
Ekstern lektorer Charlotte Fornø og Maria Søndahl Wolff