JJUB55079U EU-retssager i praksis

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

EU Litigation Practice

Kursusindhold

Faget fokuserer på processen og håndteringen af sager med et EU-retligt indhold. Det er således den praktiske side af EU-retten, som er fagets kerneområde. Mere teoretiske aspekter vil også blive inddraget (især i relation til EUretlige teori og metode). Fagets praktiske og problemorienterede tilgang indebærer, at de studerende i forbindelse med cases, m.v. vil kunne komme i berøring med forskellige materielle EU-retlige problemstillinger, f.eks. reglerne om fri bevægelighed, konkurrence, statsstøtte, mv. Faget vil i første række behandle processen ved EU-Domstolen, herunder navnlig reglerne om traktatbrudssøgsmål, annullationssøgsmål og præjudicielle forelæggelser. En forståelse for, hvordan man bedst anvender EU-retten i praksis kræver imidlertid også en bredere forståelse for EU-Domstolens placering som en af de grundlæggende institutioner i EU-samarbejdet. Endvidere vil faget inddrage et nationalt perspektiv, herunder navnlig de krav, som EU-retten stiller til national procesret, såvel som medlemsstaternes mulighed for påvirkning af retstilstanden ved regeringsindlæg for EU-Domstolen. Faget og undervisningsformen lægger op til en høj grad af cases og præsentationer fra de studerende.

Målbeskrivelser

De studerende skal opnå følgende viden:
• Dybere forståelse for den juridiske metodes særpræg i relation til fagets centrale juridiske emner og problemstillinger.
• Dybere forståelse af de retskilder, der især er af relevans for fagets centrale juridiske emner og problemstillinger, og hvad der karakteriserer dem, herunder deres retskildeværdi og fortolkning.
• Dybere forståelse af de relevante bestemmelser i Traktaterne om især processen ved EU-Domstolen, dens betydning i forhold til de øvrige institutioner, samt de materielle bestemmelser, som har været behandlet i faget.
• Dybere forståelse af EU-retlig teori og metode. De studerende skal opnå følgende færdigheder: • Anvendelse af den juridiske metode i relation til fagets centrale juridiske emner og problemstillinger med henblik på at forebygge retlige problemer, argumentere for løsningsmuligheder og træffe beslutninger.
• Anvendelse af de retskilder, der især er af relevans for fagets centrale juridiske emner og problemstillinger, og hvad der karakteriserer dem, herunder deres retskildeværdi og fortolkning.
• Anvendelse af de relevante bestemmelser i Traktaterne om især processen ved EU-Domstolen, dens betydning i forhold til de øvrige institutioner, samt de materielle bestemmelser, som har været behandlet i faget.
• Anvendelse af elementer fra emner behandlet i tidligere fag, herunder især de for EU-retten relevante emner fra ’Individets grundlæggende rettigheder’, ’Institutionel forfatningsret og EU-forfatningsret’ og ”EUret”.
• Formidling og formulering af deres viden og argumentation fagligt og sprogligt korrekt på en struktureret og sammenhængende måde.

De studerende skal opnå følgende kompetencer:
• Med udgangspunkt i viden og færdigheder selvstændigt at kunne identificere og kritisk behandle de for faget relevante EU-retlige problemstillinger (eksempelvis i form af en konkret ’case’) på grundlag af de relevante retskilder med en klar og præcis argumentation for, hvordan og hvorfor disse skal anvendes i den givne problemstilling, og med eksplicit formuleret sagligt begrundet valg i tilfælde, hvor flere løsningsmuligheder foreligger. 
• Med udgangspunkt i viden og færdigheder selvstændigt at kunne forklare, analysere og vurdere EU-Domstolens fortolkningsstil og den betydning, som dens domme har for de problemstillinger, som de studerende præsenteres for.
• Med udgangspunkt i viden og færdigheder selvstændigt at kunne planlægge håndteringen af EU-retlige problemstillinger og identifikationen af løsningsmodeller inden for en given tidsramme.
• Identifikation af egne læringsbehov og strukturering af egen læring.
• En vis tilegnelse af faglig viden på et fremmedsprog.
• Arbejde individuelt og indgå i kollektive faglige sammenhænge.

Pensum er på ca. 500 sider. Størstedelen udgøres af Paul Craig & Gráinne de Búrca, EU Law: Text, Cases and Materials, 5. udgave, OUP, 2011. Hovedparten af pensumlitteratur er på engelsk. Pensum inkluderer også en række domme og visse artikler.
Faget er en udbygning af bacheloruddannelsens obligatoriske undervisning i især EU-ret
og de fag, som det bygger på. Det forudsætter således en grundlæggende viden om
generel EU-ret, herunder navnlig om traktaterne, institutionerne og de almindelige
retsprincipper.
  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse
  • 235
  • Seminar
  • 40
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 20 min
Mundtlig eksamen uden forberedelse, 20 minutter
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
19. - 23. januar 2015 (vejl. periode)
Kriterier for bedømmelse

Bedømmelseskriterierne baserer sig på ovennævnte målbeskrivelse