JJUA14242U Ret og Retfærdighed i Nyere Retstænkning

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

’Citizenship and European Union Citizenship

Uddannelse
FAGET ER NEDLAGT I EFTERÅRSSEMESTERET 2014
Kursusindhold

Kursets formål er at introducere de studerende til en række fremtrædende teorier om retfærdighed, at sætte dem i stand til at vurdere i hvilket omfang retfærdighedsforestillinger indgår som en del af gældende ret, og at skabe forudsætninger hos de studerende for at kunne diskutere om en retsregel eller et retssystem er retfærdigt.

Emner og temaer: Klarhed over det komplekse forhold mellem ret og retfærdighed er et nødvendigt element i juristernes virke. Kursusfaget vil udforske denne kompleksitet ved at analysere de retsfilosofiske teorier, som har beskæftiget sig med emnet. Kurset begynder med en gennemgang af Hans Kelsens retspositivistiske teori, efterfulgt af en sammenligning med Alf Ross’ retsrealistiske syn på ret og retfærdighed. Efterfølgende gennemgås nyere international teori, der inddrager retfærdighed som et udgangspunkt for institutionel design og som et ideal for retspraksis, nemlig John Rawls’ ”A Theory of Justice” og Ronald Dworkins ”Law’s Empire”. Fra nyere dansk retsteori vil vi undersøge Peter Høilunds og Henrik Zahles opgør med Ross’ antagelse om neutralitet i retsanvendelsen, hvor retfærdighedsbegrebet formes af retsanvenderens værdiforestillinger. For at behandle de nutidige udfordringer fra et minoritets- og kønsperspektiv til de klassiske udlægninger af retfærdighed, vil kurset endvidere inkludere multikulturalisme og feministisk teori. I den forbindelse analyseres tekster af Will Kymlicka, Iris Marion Young, Martha Nussbaum, Nicola Lacey og Susan Moller Okin. Endelig vil kurset gennemgå de nyeste bidrag til diskussionen om ret og retfærdighed fra et environmental ethics – perspektiv. Arbejdsform og særlige aktiviteter: Evaluering af de studerendes indsats foregår løbende gennem deltagelse i undervisningen. De studerende forventes at have læst teksterne i undervisningsplanen før timerne, og de opfordres til at være forberedt på at diskutere teksterne, dele deres synspunkter med medstuderende og stille spørgsmål. De studerende bliver præsenteret for forskellige læringsaktiviteter, såsom gruppediskussioner på basis af en øvelse, case-studies, multiple-choice test, skriveopgaver, forevisning af klip med interviews og debat osv. Disse aktiviteter bliver evalueret så at de studerende løbende kan få feedback på deres læringsudvikling i løbet af semesteret.

Målbeskrivelser

- Redegøre for og forklare de teoretiske positioner der knytter sig til forskellige opfattelser af begreberne ret og retfærdighed
- Identificere problemstillinger der knytter sig til anvendelsen af specifikke teorier om ret og retfærdighed
- Identificere retlige situationer, hvor retsbegrebet og/eller retfærdighedsforestillinger får praktisk betydning
- Analysere problemstillinger af retsteoretisk karakter med henblik på at redegøre for forholdet mellem ret og retfærdighed, teoretisk såvel som praktisk
- Argumentere for relevansen og egnetheden af forskellige teorier om ret og retfærdighed med henblik på at foretage en kritisk afvejning af de forskellige teoriers betydning for den juridiske praksis
- Argumentere for fagligt begrundede løsninger på teoretiske problemstillinger der knytter sig til anvendelsen af begreberne ret og retfærdighed
- Foretage en kritisk afvejning af de relevante argumenter for sådanne løsninger og træffe et sagligt begrundet valg for teoretiske og praktiske løsninger
- Perspektivere betydningen af begreberne ret og retfærdighed på en måde, der viser overblik og indsigt i de mest fremherskende teorier på området
- Formidle og formulere sin viden og argumentation fagligt og sprogligt korrekt på en struktureret og sammenhængende måde

Materialesamling bestående i uddrag af følgende værker:
- Hans Kelsen, 1949, 1934, 1960: Almen teori om stat og ret, Den rene retslære, Ret og Moral i Retsfilosofi. Centrale tekster og temaer. Hans Reitzels Forlag (s. 245-263).
- Alf Ross, 1953: Om ret og retfærdighed. Nyt Nordisk Forlag (s. 14-28, 41-65, 79-85, 340-345, 351-356).
- Ronald Dworkin, 1986, 1998: Law’s Empire. Hart Publishing (s. 31-44, 96-104, 176-232).
- Peter Høilund, 1992: Den forbudte retsfølelse. Om lov og moral. Munksgaard (s. 50-61 & 182-197).
- Henrik Zahle, 1996: Naturret – fortid eller nutid? I Retfærd 74 (s. 17-25).
- Henrik Zahle, 2003: Omsorg for retfærdighed. Essays om retlig praksis. Gyldendal (s. 136-143 & 160-166).
- Henrik Zahle, 2005: Praktisk Retsfilosofi. Christian Ejlers’ Forlag (s. 206-212; 294-319).
- John Rawls, 1971, 1999: En teori om retfærdighed. Det lille forlag, revideret udgave (s. 31-47, 81-85, 147-152 & 272-281).
- Susan Moller Okin, 1989: Justice, Gender and the Family. Basic Books (s. 3-24, 89-109).
- Nicola Lacey, 1998: Unspeakable subjects. Hart Publishing (s. 46-70)
- Iris Marion Young, 1990: Justice and the politics of difference. Princeton University Press (s. 39-65, 98-121).
- Will Kymlicka, 2002: Contemporary political philosophy. Oxford University Press (s. 327-370).
- Martha Nussbaum, 2006: Frontiers of justice: Disability, nationality, species membership. The Belknap Press of Harvard University Press (s. 69-81, 164-173 & 176-195).
- Martha Nussbaum, 2000: Kvinder og den menneskelige udvikling. I Retsfilosofi. Centrale tekster og temaer (s. 694-697).

Pensum er på omkring 500 sider

Supplerende litteratur:
- Michael J. Sandel, 2010: Justice. What’s the right thing to do? Farrar, Straus and Giroux (s. 3-30).
- Per Walsoe, 2000: Retsfilosofiens og dens betydning i dommerens hverdag. I Dommeren i det 20. århundrede. Dommerforeningens 100 års jubilæum. Jurist-og Økonomforbundets Forlag (s. 415-426).
- Silvia Adamo, 2011: ”Kontinental retspositivisme”. I Retsfilosofi. Centrale tekster og temaer. Hans Reitzels Forlag (s. 223-233 & 239-242).
- Henrik Palmer Olsen, 2011: “Ret som integritet: Ronald Dworkin”. I Retsfilosofi. Centrale tekster og temaer. Hans Reitzels Forlag (s. 377-403).
- Stine Jørgensen, 2011: ”Feministisk retsteori”. I Retsfilosofi. Centrale tekster og temaer. Hans Reitzels Forlag (s. 665-680).
- Anne Chistophersen, 1998: ”Grønn rett – den økologiske erkjennelsen som utfordring til retten”. I Retfærd 80 (s. 41-52).

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 34
  • I alt
  • 34
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Skriftlig hjemmeopgave med afleveringsfrist (essay)
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
8. januar 2015