HREA10092U REL, Intellektuel og religiøs traditionalisme: kampen om det moderne i det tyvende århundrede. Esoteriske traditioner, New Age, neo-sufisme og hinduistiske reformbevægelser (F15)

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

REL, Intellectual and religious traditionalism: the battle for the 20th century. Esoteric traditions, New Age, neo-sufism and Hindu reform-movements

Uddannelse
Udbydes efter:
BA:
2010-studieordning Studieordning for det centrale fag i Religionsvidenskab, 2010 eller Tilvalg 2007-studieordning Studieordning for i Religionsvidenskab.
KA:
2008-studieordning i Religionshistorie,
2008-studieordning i Religionssociologi
2008- studieordning for det gymnasierettede kandidattilvalg i religionsvidenskab, 2008
Kursusindhold

Den moderne verden, som vi kender den i dag med vægt på videnskabelighed, evolutionisme, fremdrift, psykologisme, individualisme og humanisme er ikke kommet i stand uden kamp og forhandling. Flere intellektuelle alternativer blev formuleret i det tyvende århundrede som gik imod strømmen og religiøs opposition, såvel som reform fandt sted i vid udstrækning. Dette kursus beskæftiger sig i særdeleshed med den intellektuelle-religiøse gruppe der opstod med udgangspunkt i René Guénon (1886-1951) og hans værker og den væsentlige indflydelse denne gruppe har haft bland intellektuelle, nye og gamle religioner i både Mellemøsten og Vesten. René Guénon og hans væsentlige efterfølgere, såsom Ananda K. Coomaraswamy (1877-1947), Frithjof Schuon (1907-1998) og Julius Evola (1898-1974) lagde, ud over af være i opposition til centrale elementer af det moderne, særligt vægt på vigtigheden af ’tradition’ som autoritet og repræsentant for sand ’tidløse visdom’. De bliver således ofte kaldt ’traditionalisterne’. Tanken om en hellig ’tidløs visdom’ som forefindes i verdens gamle mytologier og en ikke lineær/progressiv historieforståelse har haft mærkbar indflydelse på det religiøse landskab blandt esoteriske traditioner, New Age, neo-sufisme og hinduistiske reformbevægelser, men også hos væsentlige religionshistorikere og intellektuelle såsom Mircea Eliade (1907-1986), Aldous Huxley (1894-1963), Henry Corbin (1903-1978) og Seyyed Hossein Nasr (1933-) og smeltede ofte sammen med politik, inkl. fascisme og ekstremisme. Ud over særligt at gå i dybden med ’traditionalist skolens’ tilhængere, ideer og indflydelse vil kurset også læse disse ind i større historiske og idehistoriske sammenhænge, der inkluderer en bredere diskussion af tidens ideologiske kampe om det moderne, som de f.eks. kom til udtryk hos Max Weber (1864-1920), Sigmund Freud (1856-1939), C. G. Jung (1875-1961), Joseph Campbell (1904-1987), Frankfurterskolen, Martin Heidegger (1889-1976) og Nazisme.

 

Målbeskrivelser

BA 2010-studieordning:
Valgfrit område (fagelementkode HREB00311E)
 
BA tilvalg 2008-studieordning:
Religionsanalytisk område A (fagelementkode HREB10091E)
Religionsanalytisk område B (fagelementkode HREB10101E)

KA Religionshistorie 2008-studieordning:
Speciel religionshistorie A (fagelementkode HRHK03661E)
Speciel religionshistorie B (fagelementkode HRHK03671E)

KA Religionssociologi 2008-studieordning:
Særligt studeret område 1 (HRSK03431E)
Særligt studeret område 2 (HRSK03491E)

KA Religionsvidenskab, gymnasierettede 2008-studieordning:
Valgfrit originalsprogsemne (HREK03031E)

Der henvises til kursushjemmesiden på Absalon, hvor der før kursusstart vil foreligge elektroniske kompendier. Det anbefales dog at anskaffe Mark Sedgwick, Against the Modern World: Traditionalism and the Secret Intellectual History of the Twentieth Century (New York: Oxford, Oxford University Press, 2004.

 

1 års undervisning på en humanistisk grunduddannelse
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse
  • 384,5
  • Forelæsninger
  • 28
  • I alt
  • 412,5