HMVB10032U Musikvidenskab: Musikpædagogisk teori (BA tilvalg/ÅU tomplads)
This course is not available in english
Grundlæggende musikpædagogisk og almenpædagogisk teori herunder
afgrænsning af musikpædagogik som genstandsfelt. Musikpædagogiske
temaer herunder idehistorie, positioner, konceptioner, didaktiske
perspektiver og problemstillinger, m.v.
Der inddrages centrale tekster og evt. materialer, der vedrører
musikundervisning, herunder musikpædagogiske læreplaner, love og
bekendtgørelser mv.
Pensum består af ca. 800 sider litteratur inden for musikpædagogisk
teori.
Den studerende:
- har grundlæggende viden om musikpædagogisk og almenpædagogisk teori med relevant for musikpædagogisk praksis
kan på et videnskabeligt grundlag formulere og analysere musikpædagogiske problemstillinger med brug af grundlæggende begreber og teori om musikpædagogik
Dale, E. L. (1998): Pædagogik og professionalitet. Klim. (Uddrag)
Hanken, I.M. & Johansen, G. (1998). Musikkundervisningens Didaktikk. Cappelen, Akademisk Forlag. (Uddrag)
Illeris, Knud. (2000). Læring. Roskilde: Roskilde Universitetsforlag. (uddrag)
Johansen, Geir, Kalsnes, S., & Varkøy, Ø. (Eds.). (2004). Musikkpedagogiske utfordringer. Artikler om musikkpedagogisk teori og praksis. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. (Uddrag)
Lave, J., & Wenger, E. (2003). Situeret læring - og andre tekster. København: Hans Reitzels Forlag.
Lyhne & Holgersen (ed.) (2008) Temanummer: ”Musikalitet og
læring” i Kognition og Pædagogik, 2008, 18. Årg., nr.70,
Psykologisk Forlag.
Nielsen, Frede V. (1999). Den musikpædagogiske forsknings
territorium: Hovedbegreber og distinktioner i genstandsfeltet.
Skolefag, Læring & Dannelse, arbejdspapirer, 14.
København: Danmarks Lærerhøjskole.
Nielsen, Frede V. (1998) Almen musikdidaktik. Akademisk
forlag, kap. 1 & 2
Nielsen (2006). Didaktikkens indholdsbegreb og kriterier for valg af undervisningsindhold. I: Hansen og Tams (red). Almendidaktik. Billesø & Baltzer (side 249 – 271)
Nielsen, Klaus (1999). Musikalsk mesterlære. In K. Nielsen & S. Kvale (Eds.), Mesterlære.Læring som social praksis (pp. 130 - 146). København: Hans Reitzels Forlag.
Ruud, Even (1997). Musikk og identitet. Oslo: Universitetsforlaget. (ny udgave i 2014)
Small, Christopher (1999). Musicking – the meanings of
performing and listening. A lecture. In: Hennesy, Sarah (ed.)
Music Education Research, Vol. 1, No. 1, 1999,
9-21. University of Exeter.
Varkøy, Øivind. (2003). Musikk - strategi og lykke. Bidrag til
musikkpedagogisk Grunnlagstenkning. Oslo: Cappelen. Akademisk
forlag. (Uddrag)
Varkøy, Ø. (2006): Hvorfor Musikk? - En musikpædagogisk idéhistorie. Gyldendal Akademisk
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 84
- Forelæsninger
- 24
- Undervisningsforberedelse
- 311
- Vejledning
- 1
- I alt
- 420
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøveEksamen er en skriftlig opgave på 15-20 sider (a 2400 anslag inklusive mellemrum og noter) eksklusive bilag og litteraturliste (i alt mellem 36.000 og 48.000 anslag).
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HMVB10032U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Efterårssemestret
- Kursuskapacitet
- 35 studerende
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
- 3000 kr.
- Studienævn
- Studienævnet for Kunst- og Kulturvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Kunst og Kulturvidenskab
Kursusansvarlige
- Tore Tvarnø Lind (6-7c7c7471766c48707d7536737d366c73)
Undervisere
Finn Holst (DPU)