HMVB01575U Musikvidenskab/Teatervidenskab: Musikvidenskab med performance: Sang på teaterscenen

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

This course is not available in english

Uddannelse
Musikvidenskab og teatervidenskab
Kursusindhold
Sang har været en mere eller mindre integreret del af teatret lige siden de græske tragedier i antikken. Og sangen havde allerede længe inden en vigtig rolle i de ceremonier og folkelige fortællinger, ritualer og myter, der senere udviklede sig til det, vi i dag kalder teater. Sang og teatralitet findes overalt i samfundet; et faktum, som ikke vil blive forbigået på dette kursus, selv om vi her koncentrerer os om sangen på teaterscenen.

Kurset vil først og fremmest give et overblik over operasangen og dens historie set fra en performativ vinkel. Sang og stemmeteknik hos Shakespeare vil dog også blive belyst og afprøvet konkret i undervisningen, ligesom operette, musical og crossover-genrer vil blive gennemgået og diskuteret. Det videnskabelige materiale afprøves og perspektiveres gennem kropslige erfaringer til brug for senere analyser. Vi skal således både lave stemmeøvelser og synge ensemblesange samt arbejde med musikdramatisk improvisation i forbindelse med de komponister og værker, vi zoomer særligt ind på, bl.a. Mozarts operaer, Bizets Carmen, Verdis Otello og Gershwins Porgy og Bess. Endelig vil der være to ekskursioner til Operaen, hvor der bliver rundvisning og overværelser af sceneprøver på Puccinis Tosca (i Peter Langdals iscenesættelse) og Alban Bergs Lulu (i Stefan Herheims iscenesættelse).


Undervejs bliver diverse performativitetsteorier sat i spil og afprøvet konkret som metodetilgange, og de studerende vil desuden blive præsenteret for en række dramaturgiske og forestillingsanalytiske redskaber, som kan anvendes i eksamenssammenhæng.

På kurset arbejdes der med grundbogen A History of Opera. The Last Four Hundred Yearsskrevet af Carolyn Abbate og Roger Parker (2012). Denne bog anskaffes inden studiestart; den kan bl.a. købes i Academic Books på KUA. Som supplement til grundbogen vil der være kortere videnskabelige tekster tilgængelige i kursets grupperum på Absalon.
Den afsluttende prøve foregår for musikstuderende som en mundtlig eksamen og for teaterstuderende enten som en mundtlig eller en skriftlig eksamen. I alle tilfælde skal der vælges et afgrænset emne inden for kursets område, som klarlægges og diskuteres til eksamen, og den studerende skal forinden have udarbejdet en problemformulering, der er godkendt af eksaminator. De musikstuderende skal – og de teaterstuderende må – eksemplificere de historiske og genremæssige karakteristika og videnskabelige problemstillinger med en eller flere sanglige optrædener.
Forelæsninger, holdundervisning, workshops, ensemblesang og soloundervisning
Kurset foregår i samarbejde med solosanglærerne på musikvidenskab: Anne Rosing, Morten Hjelt, Peter Lund og Inger L. Faurdal. De vil være til stede i to ud af de tre workshops, som kurset indeholder. De musikstuderende (ikke de teaterstuderende) vil sideløbende med kurset kunne arbejde i de 12 ugers solosangundervisning med det repertoire, som udvælges individuelt med henblik på eksamen i dette performancekursus. Teaterstuderende behøver ikke at kunne læse noder for at deltage i kurset.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 67,2
  • Holdundervisning
  • 28
  • Undervisningsforberedelse
  • 239,8
  • Vejledning
  • 1
  • I alt
  • 336,0
Point
15 ECTS
Prøveform
Praktisk mundtlig prøve
Se studieordningen.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur