HMVA01606U Musikvidenskab: Musikvidenskabeligt seminar: Musik og melodrama
This course is not available in english
’Melodrama’ kan betegne mange, og meget forskellige fænomener –
populærkulturelle såvel som finkulturelle, fra 1700-tallet og frem.
’Melodrama’ er fx en betegnelse for en teatergenre (med musik),
eller måske mere rammende: en teatertradition, med forskellige
udløbere i Frankrig, Tyskland, England, USA og mange andre steder.
Men melodrama betegner også sommetider blot en enkelt, isoleret
scene – et ’melodramanummer’ – i et skuespil, eller i en opera
(hvor talt dialog og underlægningsmusik kombineres). Eller et
melodrama kan være et stykke koncertmusik for orkester og
reciterende skuespiller (som fx A.Oehlenschläger og J.P.E.
Hartmann’s Guldhornene (1832), eller Arnold Schönberg’s
Erwartung (1909)).
Til begrebet ’melodrama’ knytter der sig desuden teorier om en
særlig – men selvfølgelig også historisk omskiftelig – æstetik (med
forkærlighed for det ekstreme, det overdrevne, det radikalt
ekspressionistiske, ’det overraskende’ m.m.), et særligt
kropssprog, en særlig stil og særlige dramaturgiske modeller (med
uskyldige heltinder overfor onde skurke, stormvejrsscener, scener
der foregår på grufulde steder, pludselige redninger osv.), og
endda et særligt livs- eller verdenssyn (hvor den franske
revolution gerne opfattes som en afgørende forudsætning).
Melodramaets æstetik og virkemidler har smittet af på andre genrer
– i musikhistorisk sammenhæng ikke mindst på operaen: Mange operaer
er slet og ret omarbejdede melodramaer, blot sungne, og med musik
hele vejen igennem. Andre operaer viser mere indirekte, men
alligevel tydelige tegn på indflydelse fra melodramagenren.
Under overskriften ’musik og melodrama’ skal vi derfor på kurset
beskæftige os dels med en række ’melodramatiske’ værker (og
værkudsnit), dels med forholdet mellem musik og forskellige
tværfaglige og generelle, kulturhistoriske problematikker omkring
melodramaets æstetik, dramaturgi, teaterhistoriske forhold mm – og
mellem musik og det, som litteraten Peter Brooks i en stadig
uomgængelig klassiker på feltet har kaldt for ”the melodramatic
imagination”. Fokus vil primært ligge på 1700-1800
tallet.
Til kurset anskaffes Peter Brooks: The Melodramatic Imagination.Balzac, Henry James, Melodrama, and the Mode of Excess (Yale University Press, 1976 – genudgivet med nyt forord i 1995). Som kursuslitteratur anvendes desuden bl.a. Michael V. Pisani: Music for the Melodramatic Theatre in Nineteenth-Century London & New York (University of Iowa Press 2014 – den vil være tilgængelig på kursets semesterhylde, men må selvfølgelig også meget gerne anskaffes) samt Sarah Hibberd (ed.): Melodramatic Voices. Understanding Music Drama (Ashgate, 2011) (som er relativt dyr, men til gengæld gratis tilgængelig online via rex.kb.dk).
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 84
- Forelæsninger
- 24
- Undervisningsforberedelse
- 311
- Vejledning
- 1
- I alt
- 420
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøveSe studieordningen
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HMVA01606U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Forårssemestret
- Kursuskapacitet
- Max 35 studerende
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Kunst- og Kulturvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Kunst og Kulturvidenskab
Kursusansvarlige
- Jens Hesselager (8-6d6a78786a71666c456d7a7233707a336970)
Undervisere
Jens Hesselager