HLVB00385U Litteraturvidenskab: Formidlingsforløb 1: Litterært anmelderi

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Literary reviews

Uddannelse
Litteraturvidenskab
Kursusindhold

Litterært anmelderi er et praktisk skrivekursus, der har sit navn efter dagbladskritikken, men som også kommer til at dreje sig om den litteraturkritik, der publiceres på blogs og bedrives ved livearrangementer. Vægten vil ligge på den skriftlige kritik, som I ud over at skrive selv, skal reflektere over, analysere og ikke mindst kaste et kritisk blik på. Alt sammen for at undersøge, hvilke muligheder, genren indeholder, og hvordan man kan udvikle den.

                      Vi kommer til at læse engelsksproget og nordisk kritik samt nordisk samtidslitteratur, og vi kommer til at samarbejde med både forfattere og kritikere, der udøver litteraturkritik nu og her.

Litteratur (et udvalg):

Magnus William Olsson: ’Performativ kritik’ i Performativ kritik.

Konstens kunskap, kunskapens konst, 2013, Ariel Litterär Kritik [3]

 

John Chr. Jørgensen: kapitel 1 ’Filologisk forspil. Om begreberne anmeldelse, kritik og recension’ &

kapitel 7 ’Metakritisk efterspil. Sammenfatning om anmelderihistorie som genreforskning mellem

pressehistorie, kritikhistorie og litteraturhistorie’ i Det danske anmelderis historie. Den litterære anmeldelses

opståen og udvikling 1720-1906, Fisker & Schou, 1994

 

Susan Sontag: ’Against Interpretation’ i Against Interpretation, 1967, genoptrykt i 20th Century Literary

Criticism, David Lodge (red.), Longman, 1972

Susanne Christensen: ’Ti punkter om Susan Sontag og de nye sensibilitetene’ i Den ulne avantgarde.

Kritiske tekster fra 00-tallet, Flamme Forlag, 2011

 

Tom Kristensen: ’Kritiker eller Anmelder’, kronik i Politiken 30.7.1940, genoptrykt i Kritiker eller

anmelder, Gyldendal, 1966

 

Mary Ellman: ’Phallic Criticism’ i Literary Criticism and Theory. The Greeks to the Present, Robert con

Davis & Laurie Finke (red.), 1989

Kristina Straub: ’Women, Gender and Criticism’ i Literary Criticism and Theory. The Greeks to the Present,

Robert con Davis & Laurie Finke (red.), 1989

 

Forelæsninger
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 200
  • Forberedelse
  • 176
  • Forelæsninger
  • 42
  • Vejledning
  • 2
  • I alt
  • 420
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur