HIVK03021U  Kulturformidlende institutioner, Aal, Konstituerende valg B

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Dissemination of Culture by Cultural Institutions, Aal, Constituent elective B

Uddannelse
Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold

Modulet har fokus på en række spændingsfelter i kulturinstitutionerne (primært arkiver, biblioteker og museer): institutionernes rammebetingelser og grundfagligheder er sat under pres af nye krav om formidling og kulturoplevelser. På modulet vil vi arbejde teoretisk og praktisk med:

  • Nye former for oplysnings-, oplevelses- og inspirationsaktiviteter i de fysiske rum og i de digitale medier
  • Nye kreative netværk og partnerskaber

På faget analyseres samspillet mellem samfundsmæssig, kulturel og institutionel udvikling. Andre elementer i modulet: Teorier om kultursektoren og dens institutioner samt om institutionernes kulturmidlende praksis.

Målbeskrivelser

Modulet giver den studerende

viden om og forståelse af:

  • kultursektoren, dens institutioner og organisation, historisk og aktuelt,
  • kulturteori, organisationsteori og kulturpolitik,
  • videns- og kulturformidling i forskellige kulturelle domæner,
  • kulturinstitutionernes vidensorganiserende praksisser.

færdigheder i: 

  • at analysere samspillet mellem den samfundsmæssige, den kulturelle og den institutionelle udvikling,
  • at analysere konkrete eksempler på kulturformidling og vidensorganiserende praksisser.

 kompetencer i: 

  • at udvikle teoretisk funderede modeller til analyse af kulturformidlende institutioner.

 


Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:
    
Brynskov, M., Halskov, K. og Kabel, L.(2012): Byens Digitale Liv: Digital Urban Living. Århus: Forlaget Ajour

Skot-Hansen, D. (2010): Museerne i den danske oplevelsesøkonomi. Frederiksberg: Imagine-Samfundslitteratur

Solhjel, D. (2001) Formidler og formidlet. En teori om kunstformidlingens praksis. Oslo: Universitetsforlaget

Sørensen, A. S. et al. (2010) Nye kulturstudier. Teorier og temaer. Kbh.: Tiden skifter

Holdundervisning, forelæsninger, workshops. De studerende skal regne med at påtage sig oplæg i timerne
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Fri skriftlig hjemmeopgave.
Eksaminationssprog: Dansk
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Vinter 2014
Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen. Februar 2015
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 45
  • Eksamen
  • 120
  • Forberedelse
  • 245,8
  • I alt
  • 410,8