HIVA03108U Aal: Praktisk webformidling - Tilvalg inden for det centrale fag
Aal: Practical web outreach - Elective module
Ideen med kurset er at de studerende skal få et praktisk overblik over webformidling i en moderne kulturinstitution og/eller offentlig eller privat virksomhed.
Kurset vil give en grundlæggende introduktion til teknologier som HTML, CSS, Javascript, PHP, XML og webservices/API, samt belyse i hvilke sammenhænge man kan få brug for disse teknologier.
Der vil også være en introduktion til Content Management Systems (især Wordpress), APPs og Wikipedia samt andre aspekter af webformidling i forhold til sociale medier, kommentar på nettet og børn og unge. Modulet vil bruge case-baserede tutorials og de studerende skal arbejde med at producere video-tutorials.
Derudover arbejdes der dialogbaseret med etiske og praktiske problemstillinger i forhold til best practice i webformidling.
Kurset kræver ingen erfaring med programmering.
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
- Et specifikt emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling
- Relevante teorier og metoder i tilknytning til modulets emne.
Færdigheder i at:
- Identificere og opstille faglige problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling og gøre dem til genstand for en selvstændig analyse.
- Reflektere kritisk over teoretiske og metodiske valg i forhold til en faglig problemstilling.
- Uddybe og perspektivere et udvalgt emneområde inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
Kompetencer i at:
- Anvende relevante teorier og metoder på et emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
- Formidle en videnskabeligt studeret problemstilling.
Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:
- Bowles-Terry, Melissa, Merinda Kaye Hensley, and Lisa, Janicke Hinchliffe. 2010. “Best Practices for Online Video Tutorials in Academic Libraries: A Study of Student Preferences and Understanding.” Communications in Information Literacy 4 (1): 17–28.
- Jones, K. M. L., & Farrington, P.-A. (2011). Chapter 1 Getting Started with WordPress. Library Technology Reports : Expert Guides to Library Systems and Services, 47(3), 8–16.
- König, R. (2013). WIKIPEDIA: Between lay participation and elite knowledge representation. Information Communication and Society, 16(2), 160–177.
- Sanderhoff, Merete. 2014. In Sharing Is Caring, Åbenhed Og Deling I Kulturarvssektoren. Kbh: Statens Museum for Kunst.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 36,5
- Forberedelse
- 329,3
- Holdundervisning
- 45
- I alt
- 410,8
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30 minEksaminationssprog: Dansk.
Omfang: Mundtlig prøve: 30 min. inkl. votering. 15 min. til eksaminandens
sagsfremstilling og 10 min. til dialog mellem eksaminator og eksaminand.
Materiale: Maks. 6 normalsider.
Hjælpemidler: Eksaminanden kan medbringe det indleverede materiale til
eksaminationen. Desuden kan eksaminanden medbringe en skriftlig disposition
for den mundtlige fremlæggelse. Den må højst være på 1 normalside
og skal ikke indleveres på forhånd. En kopi af den skal i givet fald afleveres
ved eksaminationens begyndelse til eksaminatorerne. Andre hjælpemidler
er ikke tilladt.
Gruppeprøve: Prøven kan kun aflægges individuelt. - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
- Maj / Juni 2015
- Reeksamen
- Samme prøveform som ved ordinær eksamen. August 2015
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVA03108U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Undervisningen foregår på IVA, Aalborg
- Kursuskapacitet
- 25 deltagere
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Henriette Roued-Cunliffe (5-83808676755179867e3f7c863f757c)