HIVA02013U Studiet af teknologier i praksis, Kbh, Tilvalg
Årgang 2014/2015
Engelsk titel
The study of technology in practice
Uddannelse
Informationsvidenskab og
kulturformidling
Kursusindhold
Kurset handler om hvordan
vi kan studere teknologier, når vi anvender den teoretisk-metodiske
tilgang kaldet STS og Aktør-netværks-teorien (ANT). Gennem
empiriske studier skal vi undersøge hvad udvalgte
teknologier "handler om" i konkrete situationer. STS
og ANT ser teknologier som en del af et netværk af aktører, men
også som fænomener der ved nærmere empirisk undersøgelse kan
overraske ved at handle om andet end hvad man på forhånd kunne
forvente. Metodisk indebærer dette en interesse for relationerne
mellem menneskelige og tekniske aktører, som i STS og ANT-tilgangen
betragtes som ligeværdige. På kurset skal vi derfor undersøge
sociale praksisser og relationer, hvori de udvalgte teknologier
indgår. Vi skal primært gøre brug af etnografiske metodiske
teknikker.
Målbeskrivelser
Modulet giver den studerende
viden om og forståelse af:
- specifikt emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling,
- relevante teorier og metoder i tilknytning til modulets emne.
færdigheder i:
- at identificere og opstille faglige problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling og gøre dem til genstand for en selvstændig analyse,
- at reflektere kritisk over teoretiske og metodiske valg i forhold til en faglig problemstilling,
- at uddybe og perspektivere et udvalgt emneområde inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
kompetencer i:
- at anvende relevante teorier og metoder på et emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling,
- at formidle en videnskabeligt studeret problemstilling.
Undervisningsmateriale
Jensen, C.B. (2010). STS. I: Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (red). Kvalitative metoder, en grundbog. Hans Reitzels Forlag, s.375-388.
Jensen, C. B.; Lauritsen, P. & Olesen, F. (red) (2007). Introduktion til STS, Science, Technology, Society. Hans Reitzels Forlag.
Law, J. & Hassard, J. (Eds) (2004). Actor Network Theory and After. Blackwell Publishing.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
Blok, A. & Elgaard jensen, T. (2009). Bruno Latour: Hybride tanker i en hybrid verden. Hans Reitzels Forlag.Jensen, C.B. (2010). STS. I: Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (red). Kvalitative metoder, en grundbog. Hans Reitzels Forlag, s.375-388.
Jensen, C. B.; Lauritsen, P. & Olesen, F. (red) (2007). Introduktion til STS, Science, Technology, Society. Hans Reitzels Forlag.
Law, J. & Hassard, J. (Eds) (2004). Actor Network Theory and After. Blackwell Publishing.
Undervisningsform
Holdundervisning, mundtlige
oplæg, øvelser, og gruppediskussioner.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 15
- Forberedelse
- 167,9
- Holdundervisning
- 22,5
- I alt
- 205,4
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- KursusdeltagelsePrøveformen indebærer tilstedeværelseskrav på 80% samt opfyldelse af udmeldte krav om mundtlige oplæg og skriftlige opgaver undervejs.
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
- Bunden skriftlig hjemmeopgave, intern prøve ved flere eksaminatorer bedømt efter 7-trins-skalaen. Februar 2015
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVA02013U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema - Kurset starter i uge 40
- Kursuskapacitet
- 25 deltagere
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Trine Louise Schreiber (15-76746b70673075656a74676b646774426a776f306d7730666d)
Gemt den
15-05-2014