HHIÅ00381U ÅU HIS Modul 4B: Historie og kommunikation (Område D) (F15)
ÅU HIS Modul 4B: Historie og kommunikation (Område D)
Modul 4B: Historie og kommunikation (Område D) (Fagelement HHIB00381E)
[Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen]
Byhistorier - urban kultur og udvikling i Danmark
1750-1950
I sidste halvdel af 1700-tallet begyndte en langstrakt forandring
af det danske samfund, hvori byerne spillede en central rolle. Frem
til midten af 1800-tallet var byerne ramme om et broget liv
underlagt en stærk enevældig centralmagt og laugsvælde. Med
industrialiseringen og en kraftig befolkningstilvandring voksede
behovet for forandringer. Byernes handels- og produktionsmonopol
liberaliseredes.
Kurset fokuserer på den danske bykultur og byudvikling i perioden,
hvor den kaotiske tidlig moderne by langsomt omdannes til et
moderne, ordnet bysamfund. Vi vil se på, hvordan byerne
danner grobund for så forskellige fænomener som fattigkulturer,
prostitution, sociokulturelle fællesskaber og politiske
demonstrationer. Vi vil tillige se på, hvordan de gamle og nye
bykulturer forholdte sig til den fysiske bebyggelse, struktur og
kultur, fx gennem planlægning af nye bydele og saneringer af
fattigkvarterer. Som del af undervisningen diskuteres det
byhistoriske forskningsfelt og teori.
Vi læser både populært formidlende tekster og mere indadvendte
videnskabelige artikler, men forholder os også til byhistoriens
øvrige fremtrædelsesformer, såsom lokalhistorie, museer, arkiver og
blogs. Det forventes, at den studerende vælger enten en konkret
bygning, en sag, en begivenhed, et rum eller et område, som
udgangspunkt for den studerendes kommunikationsopgave og -projekt.
I det hele taget vil vi i så vidt omfang som muligt anvende vores
lokale københavnske byrum som case i undervisning, opgaver og
projekter.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne)
Den studerende kan efter kurset:
• beherske hovedlinjerne i dansk byhistorie i perioden 1750-1950
• redegøre for og reflektere over byhistoriske teorier og deres
anvendelse i konkrete byhistorier
• finde, udvælge, anvende og analysere relevant byhistorisk
litteratur og relevant teori i forhold til et afgrænset byhistorisk
problemfelt, et historisk kildemateriale samt dets historiske
kontekst
• redegøre for, diskutere og anvende væsentlige
kommunikationsteorier
• selvstændigt bearbejde og formidle en konkret byhistorie for en
nærmere defineret målgruppe
- Peter Henningsen og Ulrik Langen: Hundemordet i
Vimmelskaftet. 2010.
- Tim Knudsen: Storbyen støbes. København mellem kaos og byplan
1840-1917. 1988.
- Peter Hyldgård (o.a.): Slip din viden løs. Håndbog i faglig
formidling. 2013.
- Den Moderne by. Red.: Søren Bitsch Christensen. (Danske
Bystudier 3). 2006.
- Leif Becker Jensen: Den sproglige dåseåbner – om at formidle
faglig viden forståeligt. 2007.
- Peter Stray Jørgensen: Talegaver – mundtlig formidling for
studerende på videregående uddannelser. København, 2014.
Desuden læses en række artikler, bogkapitler og -uddrag samt websider.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Forberedelse
- 217
- Holdundervisning
- 42
- I alt
- 388,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
Kriterier for bedømmelse
Se Studieordning for grundfagsstudiet på BA-niveau i Historie [Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen]
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIÅ00381U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Peter Wessel Hansen (7-7267766774796a426a776f306d7730666d)