HHIÅ00381U ÅU HIS Modul 4B: Historie og kommunikation (Område D) (F15)

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

ÅU HIS Modul 4B: Historie og kommunikation (Område D)

Uddannelse
Historie
Modul 4B: Historie og kommunikation (Område D) (Fagelement HHIB00381E)
[Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen]
Kursusindhold

Byhistorier - urban kultur og udvikling i Danmark 1750-1950
I sidste halvdel af 1700-tallet begyndte en langstrakt forandring af det danske samfund, hvori byerne spillede en central rolle. Frem til midten af 1800-tallet var byerne ramme om et broget liv underlagt en stærk enevældig centralmagt og laugsvælde. Med industrialiseringen og en kraftig befolkningstilvandring voksede behovet for forandringer. Byernes handels- og produktionsmonopol liberaliseredes.

Kurset fokuserer på den danske bykultur og byudvikling i perioden, hvor den kaotiske tidlig moderne by langsomt omdannes til et moderne, ordnet bysamfund.  Vi vil se på, hvordan byerne danner grobund for så forskellige fænomener som fattigkulturer, prostitution, sociokulturelle fællesskaber og politiske demonstrationer. Vi vil tillige se på, hvordan de gamle og nye bykulturer forholdte sig til den fysiske bebyggelse, struktur og kultur, fx gennem planlægning af nye bydele og saneringer af fattigkvarterer. Som del af undervisningen diskuteres det byhistoriske forskningsfelt og teori.

Vi læser både populært formidlende tekster og mere indadvendte videnskabelige artikler, men forholder os også til byhistoriens øvrige fremtrædelsesformer, såsom lokalhistorie, museer, arkiver og blogs. Det forventes, at den studerende vælger enten en konkret bygning, en sag, en begivenhed, et rum eller et område, som udgangspunkt for den studerendes kommunikationsopgave og -projekt. I det hele taget vil vi i så vidt omfang som muligt anvende vores lokale københavnske byrum som case i undervisning, opgaver og projekter.


Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne)
Den studerende kan efter kurset:
• beherske hovedlinjerne i dansk byhistorie i perioden 1750-1950
• redegøre for og reflektere over byhistoriske teorier og deres anvendelse i konkrete byhistorier
• finde, udvælge, anvende og analysere relevant byhistorisk litteratur og relevant teori i forhold til et afgrænset byhistorisk problemfelt, et historisk kildemateriale samt dets historiske kontekst
• redegøre for, diskutere og anvende væsentlige kommunikationsteorier
• selvstændigt bearbejde og formidle en konkret byhistorie for en nærmere defineret målgruppe

- Peter Henningsen og Ulrik Langen: Hundemordet i Vimmelskaftet. 2010.
- Tim Knudsen: Storbyen støbes. København mellem kaos og byplan 1840-1917. 1988.
- Peter Hyldgård (o.a.): Slip din viden løs. Håndbog i faglig formidling. 2013.
- Den Moderne by. Red.: Søren Bitsch Christensen. (Danske Bystudier 3). 2006.
- Leif Becker Jensen: Den sproglige dåseåbner – om at formidle faglig viden forståeligt. 2007.
- Peter Stray Jørgensen: Talegaver – mundtlig formidling for studerende på videregående uddannelser. København, 2014.

Desuden læses en række artikler, bogkapitler og -uddrag samt websider.

Holdundervisning /seminar
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 129,5
  • Forberedelse
  • 217
  • Holdundervisning
  • 42
  • I alt
  • 388,5
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Kriterier for bedømmelse