HHIK05101U HIS Modul VIII: Historisk område med projektplanlægning
HIS Module VIII: Historical Theme and Research Planning
KA-niveau:
Modul VIII (Fagelement HHIK03561E) [2008-ordningen]
Modul VIII: Historisk område med
projektplanlægning
Ifølge Studieordning for Kandidatuddannelsen i Historie,
2008-ordningen skal alle studerende gå til en obligatorisk eksamen
i Historisk område med projektplanlægning, inden de begynder at
skrive speciale. Kurset er for alle, der skal begynde at skrive
speciale i det kommende semester. Modulet er normalt placeret i 3.
semester og består af et fagelement, som er et historisk område,
der samtidig er specialeforberedende. Aflæggelse af eksamen på
andre tidspunkter i studieforløbet kan ske efter godkendelse i
studienævnet.
Formålet er at komme godt i gang med at søge, læse og forholde sig
til den relevante forskning inden for specialets emnekreds, og på
den baggrund formulere en velbegrundet og velfungerende
problemstilling for det kommende speciale. Det er derfor
væsentligt, at man allerede ved kursets begyndelse har taget hul på
overvejelser om sit kommende specialeemne, da en meget væsentlig
del af kurset har form af sparring og vejledning ift. individuelle
inputs om litteratur, emneindkredsning, problemformulering mv.
Materiale, om hvordan man arbejder frugtbart i idefasen med
inspiration til emnefelter, vil blive lagt i Absalonkursusrummet
ved juletid 2014. Et spørgeskema til deltagerne om foreløbige ideer
til emnefelter vil blive lagt i kursusrummet til besvarelse omkring
en uge inden kursusstart. Disse emnefelter er ikke bindende, men
skal bruges til planlægning af undervisningen.
Kurset afsluttes med en porteføljeeksamen indeholdende tre
elementer: En forskningsdiskussion, en arbejdsbibliografi og en
procesplan for specialet. Kun forskningsdiskussionen er
karaktergivende, mens de to andre elementer skal godkendes som
forudsætning for bedømmelse.
Kompetencemål for modulet, jf. studieordningen
Fagelementet giver den studerende en omfattende, velstruktureret
viden om et fagligt væsentligt område af historien, defineret i tid
og rum, som led i opbygningen af en generel forståelse for
historiske processer. Det styrker og videreudvikler den studerendes
erfaringer med og færdigheder i komparation, abstraktion og
generalisering, som momenter i den historiske erkendelse, ligesom
det styrker evnen til at anvende overordnede teoridannelser og
teorielementer, samt metodisk bevidste overvejelser på det
historiske stof. Endelig forbereder det den studerende til at
træffe et personligt begrundet og fagligt reflekteret valg af emne
til kandidatspeciale, samt et valg af metode og udarbejdelse af en
procesplan i tilknytning hertil.
Faglige mål jf. studieordningen
Eksaminanden skal kunne:
• gøre rede for og diskutere centrale problemstillinger forbundet
med et væsentligt område af historien defineret i tid, rum og
tematik
• placere området i historisk sammenhæng bestemt ud fra tid, rum og
tematik
• placere et udvalgt problemkompleks i dets historiske sammenhæng
• placere et udvalgt problemkompleks i de teoretiske og metodiske
sammenhænge, der er valgt i den opgivne teoretisk-metodiske
litteratur
• gøre rede for det valgte problemkompleks’ forskningshistorie
(dets historiografiske sammenhæng)
• opstille og begrunde en relevant arbejdsbibliografi med henblik
på en dyberegående behandling af det valgte problemkompleks
• opstille og begrunde en relevant og realistisk procesplan for en
sådan behandling
Undervisnings- og arbejdsformer
Forud for kurset - første gang der logges på kursusrummet
i Absalon - skal deltagerne uploade en foreløbig tilkendegivelse af
specialeemne, evt. flere mulige. De danner grundlag for
holdinddeling i tre hold, som oftest fordelt efter historisk
periode; og for det videre arbejde på kurset.
Kurset består i holdundervisning, kombineret med
arbejdsgrupper samt gruppevis og individuel vejledning i tilsammen
normalt 42 timer. Dertil kommer sideløbende vejledning fra den
kommende specialevejleder i sammenlagt 6 timer inkl. vejleders
forberedelse.
Undervisning og vejledning knytter sig til
arbejdsprocessen: Emneindkredsning, indhentning af den
første litteratur, arbejde med problemformulering, yderligere
litteratursøgning og -læsning, disposition for og indhold af
forskningsdiskussionen, samt procesplan for det videre
specialeforløb.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 42
- Vejledning
- 6
- I alt
- 48
Dette kursus er for studerende der skal begynde at skrive
speciale i det kommende efterår (eller næste forår, i fald der
planlægges praktikperiode i det kommende efterår).
Studerende fordeles mellem de tre undervisere på baggrund af de
spørgeskemaer der skal udfyldes og afleveres første gang der logges
på kursussiden i Absalon.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIK05101U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Anne Løkke (2-6570446c7971326f7932686f)
- Carsten Jahnke (6-6d646b716e68436b7870316e7831676e)
- Mogens Pelt (5-6f72676e76426a776f306d7730666d)