HHIB04564U HIS, Victoria til Vendetta: Det britiske imperium i Medier og Forskning
Årgang 2014/2015
Engelsk titel
HIS, Victoria til Vendetta: Det britiske imperium i Medier og Forskning
Uddannelse
Historie
Modul 3A:
Område 3: Historieformidling med formidlingsteori (Fagelement HHIB00561E) [Bacheloruddannelsen, 2013-ordningen]
Modul 3A:
Område 3: Historieformidling med formidlingsteori (Fagelement HHIB00561E) [Bacheloruddannelsen, 2013-ordningen]
Kursusindhold
Victoria til
Vendetta: Det britiske imperium i Medier og Forskning
Det britiske Imperium var verdens største globale imperiale projekt nogensinde: verdenskort med en fjerdedel af landområderne indfarvet i rødt tilkendegav dette. I 1880 som i 1919 var Imperiet i høj grad et lebendigt foretagende anset for at være en civiliserende kraft ulig nogen anden. Indenfor sin levetid 1874-1965 erfarede Winston Churchill således ikke alene Imperiets kulmination, tilbagegang og opløsning, men også dets tilsyneladende mere eller mindre fortabelse ude i glemselen, idet ’imperialisme’ blev et ukvemsord. Historikere har i de senere år dog rejst spørgsmål om denne ’glemsel’ i deres forskning i hvordan man oplev imperiet og imperialisme både ude i koloniriget og derhjemme i Storbritannien gennem kunst, musik, reklame, litteratur og massemedier, herunder dokumentarer og spillefilm. I hvor høj grad har medierne skabt indtrykket af imperiet og formået at fastholde dette i den kollektive erindring? Senest har Niall Ferguson genoplivet forestillingen om ’det gode Imperium’ i sine historiske dokumentarer. Samtidig er forestillingen om imperiets blevet udsat for satire mens spillefilm såsom Richard Attenboroughs Gandhi (1982) og TV-serier som The Jewel in the Crown (1984) leverede påmindelser om de mørke sider af Imperiet. Kurset vil klarlægge formidling af den britiske imperiale erfaring i dennes kulturelle og politiske kontekst, og undersøge rækkevidden og omskiftelserne i Imperiereceptionen fra ca. 1880 og frem til i dag. Dette sker, bl.a. på baggrund af nyere forskning af den britiske imperialisme indenfor massemedier, populærkulturen og uddannelsessystemet.
Blandt hovedspørgsmålene som kurset berører, er:
• Formidling af det britiske imperiale projekt
• Holdninger, som var med til at fremme ideen om Imperiet samt hvordan disse holdninger blev overbragt til og tilegnet af Imperiets almindelige borgere både i og uden for Storbritannien
• Relatering af det britiske Imperium i forhold til amerikanisering af verden efter 1945
• Hvordan fremstillinger af krig, konflikt og Imperiet i den britiske populærkultur – romaner, film og andre massemedier – ca. 1880 til i dag har påvirket og afspejlet holdninger til Imperiet i og udenfor Storbritannien
• Rollen som myter og helte forbundet med Imperiet har haft for anerkendelse af imperialismen og billedet af imperiet hos en bredere offentlighed
• Hvordan Imperiets afvikling blev fremstillet i medierne
• Tolkning af den britiske verdensorden i historiografien
• Identifikation og analyse af kilder til formidling af den Imperiale erfaring
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
•
Det britiske Imperium var verdens største globale imperiale projekt nogensinde: verdenskort med en fjerdedel af landområderne indfarvet i rødt tilkendegav dette. I 1880 som i 1919 var Imperiet i høj grad et lebendigt foretagende anset for at være en civiliserende kraft ulig nogen anden. Indenfor sin levetid 1874-1965 erfarede Winston Churchill således ikke alene Imperiets kulmination, tilbagegang og opløsning, men også dets tilsyneladende mere eller mindre fortabelse ude i glemselen, idet ’imperialisme’ blev et ukvemsord. Historikere har i de senere år dog rejst spørgsmål om denne ’glemsel’ i deres forskning i hvordan man oplev imperiet og imperialisme både ude i koloniriget og derhjemme i Storbritannien gennem kunst, musik, reklame, litteratur og massemedier, herunder dokumentarer og spillefilm. I hvor høj grad har medierne skabt indtrykket af imperiet og formået at fastholde dette i den kollektive erindring? Senest har Niall Ferguson genoplivet forestillingen om ’det gode Imperium’ i sine historiske dokumentarer. Samtidig er forestillingen om imperiets blevet udsat for satire mens spillefilm såsom Richard Attenboroughs Gandhi (1982) og TV-serier som The Jewel in the Crown (1984) leverede påmindelser om de mørke sider af Imperiet. Kurset vil klarlægge formidling af den britiske imperiale erfaring i dennes kulturelle og politiske kontekst, og undersøge rækkevidden og omskiftelserne i Imperiereceptionen fra ca. 1880 og frem til i dag. Dette sker, bl.a. på baggrund af nyere forskning af den britiske imperialisme indenfor massemedier, populærkulturen og uddannelsessystemet.
Blandt hovedspørgsmålene som kurset berører, er:
• Formidling af det britiske imperiale projekt
• Holdninger, som var med til at fremme ideen om Imperiet samt hvordan disse holdninger blev overbragt til og tilegnet af Imperiets almindelige borgere både i og uden for Storbritannien
• Relatering af det britiske Imperium i forhold til amerikanisering af verden efter 1945
• Hvordan fremstillinger af krig, konflikt og Imperiet i den britiske populærkultur – romaner, film og andre massemedier – ca. 1880 til i dag har påvirket og afspejlet holdninger til Imperiet i og udenfor Storbritannien
• Rollen som myter og helte forbundet med Imperiet har haft for anerkendelse af imperialismen og billedet af imperiet hos en bredere offentlighed
• Hvordan Imperiets afvikling blev fremstillet i medierne
• Tolkning af den britiske verdensorden i historiografien
• Identifikation og analyse af kilder til formidling af den Imperiale erfaring
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
•
Undervisningsmateriale
Anbefalet læsestof:
- Bernard Porter: The Absent-Minded Imperialists. Empire,
Society, and Culture in Britain. 2004.
- At Home With the Empire. Metropolitan Culture and the
Imperial World. Eds.: Catherine Hall and Sonya O. Rose2006.
- Media and the British Empire. Ed.: Chandrika Kaul.
2013.
- Stuart Ward: British Culture and the End of Empire.
2001.
- Empire and Film. Eds.: Lee Grieveson and Colin
MacCabe. 2011.
- Lee Grieveson and Colin MacCabe: Film and the End of
Empire. 2011.
- Andrew Thompson: The Empire Strikes Back? The Impact of
Imperialism on Britain from the Mid-Nineteenth Century.
2005.
Undervisningsform
Holdundervisning / seminar,
forelæsning
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Forberedelse
- 175
- Forelæsninger
- 10
- Holdundervisning
- 74
- I alt
- 388,5
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet Fælles
tilmelding til "Historisk samfundsanalyse og
videnskabsteori" og "Område 3: Historieformidling med
formidlingsteori", med følgende tilknytning:
Hold 4/E14, 4:HSV;] + Victoria til Vendetta
Hold 4/E14, 4:HSV;] + Victoria til Vendetta
Eksamen
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
Kriterier for bedømmelse
Se Studieordning for det centrale fag på
bachelorniveau i Historie [Bacheloruddannelsen,
2013-ordningen]
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIB04564U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Michael Alexander Langkjær (7-6f64716a6e6d75436b7870316e7831676e)
Gemt den
09-05-2014