HHIB04506U HIS, America’s Constitution – en historisk indføring i det amerikanske politiske og juridiske system
Årgang 2014/2015
Engelsk titel
HIS, America’s Constitution – en historisk indføring i det amerikanske politiske og juridiske system
Uddannelse
Historie
Modul 1A:
Område 1: Introduktion til historievidenskab med studieteknik (Fagelement HHIB00501E) [Bacheloruddannelsen, 2013-ordningen]
Modul 1A:
Område 1: Introduktion til historievidenskab med studieteknik (Fagelement HHIB00501E) [Bacheloruddannelsen, 2013-ordningen]
Kursusindhold
America’s
Constitution – en historisk indføring i det amerikanske politiske
og juridiske system
Hvis man vil lære noget om det amerikanske demokrati, er det bedste sted at starte den amerikanske forfatning. Vi vil med udgangspunkt i vores tekstbog, Akhil Reed Amar, America’s Constitution: A Biography, ikke blot undersøge, hvad der konkret står i forfatningen, men også den historiske baggrund for denne vigtige tekst. Hvad tænkte de mennesker (Founding Fathers), som skrev den? Hvilke historisk tilgængelige modeller kopierede de, og hvilke plausible alternativer ignorede eller afviste de? Hvilke umiddelbare problemer i samtiden prøvede de at løse? Hvilke muligheder og trusler så de for fremtidens USA, og hvilke fremtidige udviklinger fik de ikke fat i? Hvilke materielle og ideologiske resourcer havde de til rådighed – og hvordan gik det siden?
Den amerikanske Højesteret er ofte forsidestof i de store, amerikanske aviser, og amerikanerne henviser i tide og utide til deres forfatning, som på mange måder er blevet en slags sekulær Bibel for dem. Dette kursus giver baggrunden for at forstå, hvordan dette blev tilfældet, og hvilke konsekvenser det har fået for det amerikanske politiske system i dag.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• beskrive de statslige forhold, politiske begivenheder, og idéhistoriske og kulturelle udviklingstræk, som havde betydning for den tid og de mennesker, som skrev den amerikanske forfatning
• redegøre for hovedtrækkene og –idéerne i den amerikanske forfatning
• redegøre for, hvorledes det amerikanske konstituelle demokrati adskiller sig fra det danske/europæiske parlamentariske demokrati
• tage udgangspunkt i forskellige teoretiske og metodiske tilgange og arbejde med historievidenskabelige problemstillinger
• anvende kilder, inddrage videnskabelig sekundærlitteratur og arbejde analytisk med udvalgte problemfelter
Hvis man vil lære noget om det amerikanske demokrati, er det bedste sted at starte den amerikanske forfatning. Vi vil med udgangspunkt i vores tekstbog, Akhil Reed Amar, America’s Constitution: A Biography, ikke blot undersøge, hvad der konkret står i forfatningen, men også den historiske baggrund for denne vigtige tekst. Hvad tænkte de mennesker (Founding Fathers), som skrev den? Hvilke historisk tilgængelige modeller kopierede de, og hvilke plausible alternativer ignorede eller afviste de? Hvilke umiddelbare problemer i samtiden prøvede de at løse? Hvilke muligheder og trusler så de for fremtidens USA, og hvilke fremtidige udviklinger fik de ikke fat i? Hvilke materielle og ideologiske resourcer havde de til rådighed – og hvordan gik det siden?
Den amerikanske Højesteret er ofte forsidestof i de store, amerikanske aviser, og amerikanerne henviser i tide og utide til deres forfatning, som på mange måder er blevet en slags sekulær Bibel for dem. Dette kursus giver baggrunden for at forstå, hvordan dette blev tilfældet, og hvilke konsekvenser det har fået for det amerikanske politiske system i dag.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• beskrive de statslige forhold, politiske begivenheder, og idéhistoriske og kulturelle udviklingstræk, som havde betydning for den tid og de mennesker, som skrev den amerikanske forfatning
• redegøre for hovedtrækkene og –idéerne i den amerikanske forfatning
• redegøre for, hvorledes det amerikanske konstituelle demokrati adskiller sig fra det danske/europæiske parlamentariske demokrati
• tage udgangspunkt i forskellige teoretiske og metodiske tilgange og arbejde med historievidenskabelige problemstillinger
• anvende kilder, inddrage videnskabelig sekundærlitteratur og arbejde analytisk med udvalgte problemfelter
Undervisningsmateriale
- Akhil Reed Amar:
America’s Constitution: A Biography. Random House Trade
Paperback Edition, 2006.
Andre udvalgte tekster.
Andre udvalgte tekster.
Undervisningsform
Holdundervisning /
seminar
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Forberedelse
- 203
- Holdundervisning
- 56
- I alt
- 388,5
Tilmelding
Nyindskrevne studerende kontaktes og holdsættes af
studievejledningen på SAXO. Holdsætningen gælder for:
- Område 1
- Verden og Danmark
- Historisk metode
Øvrige tilmeldinger sker ved henvendelse til Studienævnet
på SAXO i Eftertilmeldingsperioden.
Eksamen
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
Kriterier for bedømmelse
Se Studieordning for det centrale fag på
bachelorniveau i Historie [Bacheloruddannelsen,
2013-ordningen]
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIB04506U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Helle Porsdam (13-4f6c73736c355776797a6b687447717c7935727c356b72)
Gemt den
07-04-2014