HHIB04394U HIS, USA’s religiøse udvikling 1600-2014

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

HIS, USA’s religiøse udvikling 1600-2014

Uddannelse
Historie
Bachelorprojekt i historie (Fagelement HHIB00391E) [Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen]
Kursusindhold

USA’s religiøse udvikling 1600-2014
Indtil for nylig var det en udbredt antagelse, at religiøse forestillinger vil uddø i takt med, at et samfund gennemgår en moderniseringsproces – dette er også blevet benævnt sekulariseringsprocessen. Det har imidlertid vist sig, at udviklingen i verdens eneste supermagt er gået den modsatte vej. USA blev grundlagt som et oplysningstidsprojekt, ’the Founding Fathers’ var ikke særligt troende (da Alexander Hamilton blev spurgt, hvorfor Gud ikke er nævnt i Forfatningen, svarede han: ”We forgot”), og den seneste forskning har anslået, at kun omkring 17 % af befolkningen var praktiserende religiøse. Siden da er religiøsiteten steget, det antages at over 60 % af amerikanerne er praktiserende troende, og religionen har også påvirket den politiske udvikling i form af Det Kristne Højre. Hvad er forklaringen på denne udvikling?

Det er formålet med kurset at præsentere en række problemstillinger og temaer, som kan danne grundlag for den senere opgaveskrivning. Blandt disse kan nævnes:
• Betydningen af adskillelsen af kirke og stat
• Puritanernes indflydelse på den amerikanske selvforståelse
• Immigration og religion som identitetsskabende
• Årsagerne til de religiøse vækkelser og deres indflydelse på det amerikanske demokrati
• Religionens sanktionering af det økonomiske og sociale system (’Gospel of Wealth’)
• Religionens betydning for folkelige bevægelser (antislaveri, spiritusforbuddet, fagbevægelsen, borgerretsbevægelsen)
• Religionens indflydelse på den nationale identitet (’Chosen Nation’)
• Evangelisme, fundamentalisme og millenialisme
• Forklaringen på det kristne højres mobilisering i 1970’erne

Det er også hensigten at gøre deltagerne bekendte med nogle centrale teorier og forklaringer af amerikansk religiøs udvikling:
• Den etno-religiøse tese om stemmeafgivelse
• Max Webers teori om ’protestant work ethic
• Vækkelser som fremme af egalitarisme og demokratisering
• Religion som transnationalt fænome
• Teorien om det frie religiøse marked

Faglige mål
(uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• redegøre for den historiografiske debat om religionens udvikling og rolle
• sætte religionens udvikling ind i en såvel tidsmæssig som geografisk kontekst
• kritisk undersøge centrale problemstillinger og forholde sig kritisk til teorier og forklaringer
• præsentere centrale kilder og i stand til at behandle dem kritisk

- Religion & American Politics. From the Colonial Period to the 1980s. Ed.: Mark A. Noll. Oxford University Press, New York & London, 1990.
- Themes in Religion & American Culture. Ed.: Philip Goff & Paul Harvey. The University of North Carolina Press, Chapel Hill & London, 2004.
- Clyde Wilcox and Carin Larson: Onward Christian Soldiers? The Religious Right in American Politics. Westview Press, Boulder, Colorado, 2006 (3rd.ed.).
Det er en betingelse for at kunne indstille sig til eksamen i Bachelorprojekt, at den studerende har bestået 120 ECTS-point af sit bachelorstudium. I de beståede prøver skal indgå Litteratur og information (fagelement 32) samt Historisk Metode A og B (fagelement 31 og 35).
Holdundervisning /seminar og individuel vejledning
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 42
  • I alt
  • 42
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Kriterier for bedømmelse